Vrouwenmantel - De mantel van troost

Plaats reactie
Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Vrouwenmantel - De mantel van troost

Bericht door Famke » 04-04-2011 21:53

.

Vrouwenmantel - De mantel van troost!


Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------

Alchemilla vulgaris of A. mollis.


Uit de grond die nu een beetje is opgewamd komen de zachte tere blaadjes van de vrouwenmantel tevoorschijn. Wanneer je via mijn tuinpad naar de voordeur van de praktijk loopt dan loop je door een pad van vrouwenmantels. De grote zachte vrouwenmantel en de kleine gewone vrouwenmantel. Dit pad is niet voor niets omringd door deze plant. De vrouwenmantel hoort bij mij.


Al heel lang ben ik gefascineerd door de vrouwenmantel. Het blad valt direct op, deze lijkt op een mantel. Een cape die bescherming biedt bij wind en regen. Maar ook een diepere betekenis van beschermen uitstraalt. Toen ik hoorde over de geneeskracht van de vrouwenmantel ben ik gelijk begonnen met thee drinken. Wat een bijzondere ervaring. Er kwam een gevoel over me van koestering, een warme omhullende mantel. Waar ik me in kon verstoppen, even van de buitenwereld afgeschermd.



Misschien wil je de boodschap van de vrouwenmantel ook ervaren? Zet dan thee van de bladeren. Neem een handvol vers blad of een eetlepel gedroogd kruid en giet er een liter kokend water bij. Laat tien minuten trekken en drink het met kleine slokjes op.


Naast het beeld wat de vrouwenmantel schetst heeft het me ook geholpen bij mijn pijnlijke en heftige menstruatie. Het zei me om met een dekentje en een kopje thee in een hoekje van de bank te gaan zitten. Veel vrouwen hebben deze behoefte als ze ongesteld moeten worden of in de begindagen van de menstruatie. Geef toe aan deze drang! Laat een kopje vrouwenmantelthee je daarbij helpen.


De vrouwenmantel speelt bij verschillende levensfasen van de vrouw een rol.

Ik wil beginnen bij de tijd dat een meisje naar jonge vrouw transformeert. Ik kreeg een bos bloemen maar was boos ik wou geen vrouw worden en aantrekkelijk zijn. Lichamelijk kan dit gepaard gaan met pijnlijke en niet doorbrekende menstruatie. Ik wou dat ik toen van de vrouwenmantel had geweten. Die door drie kopjes thee verlichting kan brengen. Maar ook koestering kan geven zodat de nieuwe fase welkom is.

Naast het drinken van thee kun je ook mediteren bij de vrouwenmantel of een blad bij je dragen. Planten stellen er prijs op als je je voorstelt en vertelt wat je komt doen. Misschien reageren ze terughoudend omdat ze niet gewend zijn om aangesproken te worden. Geef ze de tijd en neem afstand als ze dat vragen. Kom de volgende dag terug om het vertrouwen op te bouwen. Door energetisch contact te maken met de plant kunnen klachten lichter worden of verdwijnen.


In maart ben ik moeder geworden. Een hele nieuwe, vermoeiende fase vol verwondering en groei. Om mij heen hoorde ik dat vroedvrouwen steeds meer advies gaven om vrouwenmantel te gebruiken. Zitten in een bad met vrouwenmantelthee helpt bij het genezen van wonden en om het beurse gevoel kwijt te raken. De moederrol is een vreemde rol die moeite kost en vaak met onzekerheid gepaard gaat. Door de mantel om je heen te leggen kun je naar jezelf en je kind kijken en zien wat je rol is. Er kan rust ontstaan en tranen vloeien om de nieuwe fase te accepteren.


Een bijzondere fase is de overgang van Moeder (in allerlei vormen) tot Wijze Vrouw.

Ik kom veel vrouwen tegen die bij het woord overgang niet blij worden omdat ook die gepaard gaat met allerlei klachten. Het is de tijd van loslaten. Kind, jonge vrouw en moeder zijn wordt nu afgesloten. Dagelijkse zaken kunnen met andere ogen gezien worden. Ook in deze fase verwijzen de klachten naar onverwerkte zaken. Vergeten pijn, verdriet en boosheid. Maar zie de overgang als mogelijkheid om in het reine te komen met wat er gebeurd is.


Tot slot wil je op de dauwdruppeltjes wijzen die iedere ochtend op het randje van de bladeren liggen. Probeer het volgende recept eens uit: neem enkele druppeltjes vrouwenmanteldauw en leg deze op je ogen zodat je helder kan zien!





Een kruidige groet,

Marjanne





Door Marjanne Huising - Sintau
1/04/2011

Gem
Berichten: 395
Lid geworden op: 05-03-2011 00:17

Bericht door Gem » 04-04-2011 22:06

Mooi stuk
Heb toevallig een vrouwenmantel op mijn balkon staan die op begint te komen....ben benieuwd hoe groot hij nu gaat uitgroeien
~I Believe in God, only I spell it Nature~

Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Bericht door Famke » 05-04-2011 21:55

:D ik ook

als de plant goed voor je is, zal het goed gedijen

vandaar ook mijn nieuwsgierigheid

Famke

Gem
Berichten: 395
Lid geworden op: 05-03-2011 00:17

Bericht door Gem » 06-04-2011 12:55

Eigenlijk moet ik hem nog even overzetten in een grotere pot.....zal ik deze week nog gaan doen.

Ook wil ik nog wat kruiden kopen voor in het zinken teiltje wat ik heb staan want de vlinderstruik heeft het niet gered helaas.
~I Believe in God, only I spell it Nature~

Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Bericht door Famke » 28-05-2011 12:09

gelukt??


Famke

Gem
Berichten: 395
Lid geworden op: 05-03-2011 00:17

Bericht door Gem » 25-06-2011 16:10

Hey Famke,

Nee helaas....mijn vrouwenmantel heeft het allemaal niet overleeft helaas en ik wil nog steeds op zoek naar een nieuwe :(

Wel heb ik wat kruiden in een zinken teil geplant die het erg goed doen....basilicum, peterselie en bieslook.
Ik een aparte pot heb ik munt gezet en ook die doet het erg goed....heb er zelfs al een keertje lekker thee van gezet
~I Believe in God, only I spell it Nature~

dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 25-06-2011 20:03

ik heb in de tuin mijn munt terug gezet en de citroenmelisse waar mijn dochter redelijk op verzot is - maak er regelmatig thee van, hmmmmmmm heerlijk

liefs

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 25-06-2011 20:30

munt is goed tegen muizen en ratten... klein weetje tussendoor :)

liefs
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 25-06-2011 20:32

hahhaha bedankt :)

Plaats reactie