GEMBERTHEE -- Lekker (en) Gezond

Plaats reactie
Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

GEMBERTHEE -- Lekker (en) Gezond

Bericht door Famke » 28-12-2010 09:08

GEMBERTHEE -- Lekker (en) Gezond



Afbeelding





Gember werd in het oude China al gebruikt om de eetlust te verbeteren en de doorbloeding te bevorderen.
Gember ondersteunt de luchtwegen en helpt bij kriebels in de keel. Verder is gember eveneens goed voor soepele spieren en gewrichten en zeer geschikt voor verkoudheden en keelontstekingen. Gember is goed voor het hart en houdt de bloedvaten schoon. Gember vind je bij ons gewoon in de meeste grootwarenhuizen of bij de verse kruiden van de groenteboer.



Afbeelding

gemberwortel





Ik drink een tas \s middags (geeft een ontzettende opkikker)en een tas in de vooravond (hartverwarmend en wakkert eetlust aan)

Recept voor gemberthee:
(voor 2 kopjes)



**doe 3 kopjes water in een pan (een deeltje zal verdampen)

**schil een stuk gemberwortel (de grootte van een een hele grote duim)

**rasp hem fijn (ik gebruik een special gemberrasp uit de Chinese winkel, maar vroeger nam ik gewoon een kaas- of wortelrasp, zo eentje waar je echt kruimels mee krijgt)




Afbeelding
fijngemalen gemberwortel





-- doe alle gemberpulp in de pan en zet op een laag vuurtje (met half deksel)

-- voeg een klein stukje kaneelstok toe

-- pers in elke kop een volledige mandarijn/clementine uit. (als je het nog zoeter wil: een appelsien of 2 mandarijnen)

-- laat de gemberthee zachtjes koken tot de thee lichtbruin kleurt (af en toe roeren zodat de gemberpulp niet vastkleeft aan de bodem)

-- voeg aan de thee een goeie snuif zwarte peper toe

-- giet de thee in de tassen (gemberpulp mag echt mee opgedronken worden, is zelfs gezond)

-- drink heel warm (afhankelijk van je smaakvoorkeur, kan je een beetje honing toevoegen)

-- als ik keelpijn heb, dan gorgel ik er zelfs een beetje mee.


Misschien eerst even wennen aan de smaak, maar na enkele keren zal je er zeker van genieten!
Ik drink deze gemberthee bijna dagelijks en zeker wekelijks en heb (toeval of niet) al jaren geen verkoudheid / griep / keelontsteking meer!

dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 28-12-2010 17:09

mmmm, dit recept ga ik zeker proberen!!!!

ben zelf ook een fan van gemberthee maar maak het anders

ik rasp ook de gember, voldoende
doe hem in de theepot en overgiet met kokend water
doe ik nog een limoen of citroen geperst erin en laat trekken
samen met bruine suikerklontjes

drink het ook regelmatig
thanks

Plaats reactie