Hulst - Ilex aquifolium

Plaats reactie
Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Hulst - Ilex aquifolium

Bericht door Elisabeth » 11-12-2010 23:06

Hulst - Ilex aquifolium

Afbeelding
--------------------------------------------------------------------------------

Hulst en Kerst zijn met elkaar verbonden. Veel mensen halen een hulsttak in huis of treffen een tak in een kerststuk. Misschien eet je wel chocoladehulstblaadjes! Zoals je ziet diepgeworteld in onze cultuur. Door de verbinding die is gelegd met de doornenkrans van Christus en de bessen zijn zijn bloed. Maar al veel vroeger van betekenis bij de Kelten. Het is tot aan het midwinterfeest de hulst die regeert.



De hulst vertegenwoordigt inkeer en de onderwereld. De heerschappij wisselt met de eik die staat voor kracht en terugkeer van de zon. Hulsttakken verwerkt in een krans op de deur is heel symbolisch: door het duister kom je tot inzicht naar het licht.
Van buiten, de donkere dagen voor kerst, stap je de poort, de deur binnen in het licht en de warmte. Prachtig om zoÂ’n oud symbool op de deur te bevestigen. Extra sterk als je hem zelf maakt.



De hulst in de kruidengeneeskunde heeft ook alles te maken met licht en donker.

Met tegenstellingen zoals in het blad. Als de hulst jong is is ze stekelig om dieren op afstand te houden: geen geknaag aan mijn jonge stam en blad. Bij oudere bomen zie je onderaan nog steeds stekeliger blad dan bovenin.

Een afdoende bescherming.



Mensen met hulst in de tuin weten hoe scherp hulst kan zijn. De stekels prikken dwars door de werkhandschoenen heen! De sprong naar mensen is maar klein maar de stekeligheid is ernstig. Mensen die hulst nodig hebben zijn vaak heel aardig en voorkomend naar anderen maar........ Er zit een groot gevoel van wrok, afgunst of haat naar een bepaald persoon in besloten.
Vaak schrikken mensen waaraan ik dit vertel als ik denk dat er hulst nodig is. Tijdens het consult is voor mij een duidelijke indicatie als er sprake is van generatieproblematiek. Vaak zijn er diepgewortelde problemen, pijnen en lijden door onbegrepen kindertijd. In het nu gaat het vaak over erfenissen, familie niet meer willen zien, extreem aandacht vragen, eenzaamheid en misschien weet je er zelf nog één te noemen.



De hulst en met name de bes laat dit prachtig zien. Ik vertelde al over het blad dat verandert van stekelig naar minder stekelig en glad. De bessen zijn rood een verwijzing naar het bloed.

Heel plat bekeken verwijst het naar ontstekingen in het bloed maar op dieper niveau verwijst het naar het bloed wat je gekregen hebt uit generaties.

Als je de bes open maakt zie je er drie zaden in besloten liggen. Vaak gaat het over problemen, ziektes die al drie of meer generaties duren. Denk bij ziektes aan spastische darm, auto-immuumziektes, eczeem en reuma. Bij reuma kun je de venijnigheid herkennen. Vaak diep teleurgesteld door dochter of moeder maar dat komt niet zo gauw naar buiten.



Als er sprake is van deze ziektebeelden of er is jaloezie of diepgaande woede aan de orde dan begin ik met de bloesemremedie van de hulst.

In mijn praktijk zie ik bij het gebruik van de bloesemremedie een versnelling ontstaan. Er kunnen dingen uitgesproken worden, knopen doorgehakt of er ontstaat een heldere kijk.

Door deze helderheid en de ontspanning die daaruit volgt kunnen de kruidenmiddelen beter hun werk doen doordat je aan de kern komt van de klachten die er zijn.



*** Wil je de hulst gebruiken, voor een langdurig ziektebeeld of hardnekkig gevoel, drink géén thee van de hulst. Maar vraag raad en begeleiding van een kruidengeneeskundige.



Ik liep net even langs de hulsten langs de buitenrand van het dorp en dacht aan al die mensen die er tegenop zien dat de feestdagen eraan komen. De verwachtingen, de boosheid en het niet willen deelnemen aan etentjes en verplichtingen is zo groot deze maand.



Vraag raad aan de hulst en kom in beweging. Maak een krans op de deur zodat je iedere dag van het donker in het licht mag stappen.



Een kruidige groet,

Marjanne
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie