Klimop - Hedera helix

Plaats reactie
Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Klimop - Hedera helix

Bericht door Famke » 20-11-2010 14:13

Klimop - Hedera helix


Afbeelding


Naast mijn huis staan twee klimopstruiken en ze bloeien volop. Wat een leven rond hun bloemen! Ja, bloemen want de klimop bloeit in november. Het zoemt er door de vele bijen, wespen, ‘namaakwespen’ en vliegen. Ze eten hun buikjes rond.



Dit is ook de tijd om het blad te oogsten en om zalf te maken. Doe dat met de herinnering aan de wespen en hun steken in augustus en september. Maar ook met een vooruitziende blik want wespen zijn altijd hongerig agressief na de zomer.



Misschien proef je al dat de zalf werkt bij wespensteken. Vaak is twee keer insmeren voldoende. Eventueel bij prikken of opnieuw pijn nog een keer insmeren. De bulten en jeuk van steekvliegen (ook wel paardenmuggen, horzels of dazen genoemd) gaat de klimop tegen. De kortste klap is een blad van de klimop pakken, kneuzen door te rollen in je handpalm en deze op de aangedane plek leggen. Maar ik ken verschillende mensen die een potje klimopzalf in hun auto, tas, en keukenla hebben liggen omdat dat zo handig is.



Waarom wordt je gestoken? Waarom juist op die plek?



De klimop leeft vaak samen met de eik. Er wordt verschillend over gedacht maar een gezonde eik kan de klimop aan. Het mannelijke en vrouwelijke aspect zie je hier bij elkaar.

De klimop, het vrouwelijke, omstrengeld de eik, het mannelijke.



Op een avond toen ik de deur open deed, stond een cursiste te huppelen voor de deur. Ze was in haar kleine teentje gestoken. Ze was mijn eerste klimopgebruiker en het werkte wonderbaarlijk. Later hebben we de diepere betekenis van deze steek bekeken.



De kleine teen staat voor het vrouwelijke aspect in onszelf (beetje kort door de bocht maar toch). Tijdens het consult kwam naar voren dat ze zich niet vrouwelijk voelde en geen seksueel contact meer had met haar man.

De wesp maakte haar attent op haar ‘fijne’ vrouwelijkheid.



De klimop gaf mij de hint om het te zoeken in verstrengeling, de wesp om in beweging te komen door te dansen. In de consulten hebben we gepraat over de verschillende krachten in onszelf en hoe dit te vertalen in de relatie. Inwendig was er een ‘opruimkruid’ nodig. Maar de aanleiding tot inzicht was de wesp en de klimopzalf.



Over opruimen gesproken...



misschien ken je het wel: cellulitis. De putjes in dijen en bovenbenen vertellen eigenlijk dat er onder de huid veel afvalstoffen zitten. Dan eerst maar beginnen met brandnetelthee drinken zodat je meer gaat plassen.



Voor de buitenkant kun je klimopolie gebruiken. Dan stimuleer je de huid en de daaronder liggende bloedvaten om de afvalstoffen af te voeren. Zaak is echter dat je gaat reinigen.

Doe dit samen met een kruidengeneeskundige want zoals ik vaak vertel is het belangrijk om het juiste (reinigings)kruid bij jouw als persoon te passen.



Het leuke is dat je de olie zelf kunt maken:

Doe in een (jam)potje kleingesneden of gekneusd klimopblad.
Overgiet dit met zonnebloem- of olijfolie.
Laat het zeker 6 weken staan in de zon of op de verwarming.
Roer de eerste weken iedere dag.
Zeef het af en voeg 1/3de sesamolie toe dan masseert het lekkerder.


Een andere methode is:

100 ml olie au bain-marie opwarmen met daarin fijngesneden of gekneusd klimopblad. Het mag absoluut niet bakken dus heel zacht opzetten. Minstens een uur op laten staan. Dan afzeven, af laten koelen en sesamolie toevoegen.



Gebruik dit iedere dag maar vergeet niet om de oorzaak aan te pakken.



Zet eens een krans op je hoofd.

Een krans van klimopbladeren voelt heel bijzonder. Vanuit de Middeleeuwen is al bekend dat een klimopkrans op je hoofd helder zicht geeft en dat raad geven of voorspellen vanzelf gaat.

Bacchus, de god van de wijn, droeg hem al om zich te beschermen tegen dronkenschap. Dus ook om helder te zien!






Een kruidige groet,

Marjanne

Plaats reactie