De Walnoot - Juglans regia

Plaats reactie
Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

De Walnoot - Juglans regia

Bericht door Famke » 20-11-2010 14:11

De Walnoot - Juglans regia


Afbeelding



Ik wil jullie laten kennismaken met de walnoot omdat deze helpt om van de oever in het bootje te stappen om te kijken wat er aan de andere kant van de rivier te doen is. Het is nu de tijd om ideeën die je hebt tot leven te laten komen. Walnoot helpt je om dit te durven onder ogen te zien.


Als ik onder een walnotenboom sta ervaar ik een grote stilte. De boom is krachtig en zacht. Het is stil om me heen omdat insecten niet in de buurt komen. Geen stilte om bij slaap te vallen maar stilte om tot jezelf te komen. Om gedachten op een rijtje te zetten en te voelen welke stap(pen) op dit moment belangrijk zijn. Probeer het eens als je allerlei vragen hebt en niet de andere kant kan zien van een situatie.



Walnoottinctuur (en bloesemremedie) kan je helpen om de verandering aan te gaan en om letterlijk stappen te zetten. Als je slecht tegen verandering kan is het zeker zaak om walnoot tot je te nemen.

Wat hierbij een mooi beeld is, is dat sommige mensen allerlei oogkwalen (-tjes) ontwikkelen. Zoals tranende ogen, ooglidontsteking, hooikoorts of een ‘strontje’. Het energetisch beeld is dat diegene niet naar de andere kant van de rivier kan kijken. Niet voorbij de rivier van de emotie kan komen. Wat is het toch mooi dat de walnoot zowel bij lichamelijke als geestelijke klachten kan helpen!



Walnoten of walnotenolie helpt de spijsvertering op gang en met name de lever wordt gesteund. De reiniging gaat via de lymfeklieren en dat is zeker noodzakelijk als je bijvoorbeeld last hebt van migraine omdat je reageert op cashewnoten, chocolade of.... Maar ook bij de ziekte van Pfeiffer is walnoot een belangrijk kruid. Vet eten en alcohol zijn funest. Dit wisten de Romeinen al want in het leger was het verplicht om walnoten te eten om dronkenschap te voorkomen.



Een relatie of huwelijk aangaan is natuurlijk een grote overgang. Een leuk feestspel is om een liefdesorakel te houden bij een grote vuurpot. Allereerst legt het ‘bruidspaar’ twee walnoten in het vuur om te kijken wat de walnoten doen. Blijven de noten bij elkaar dan volgt een harmonieus liefdesleven. Als de noten krakend uit elkaar spatten, voorpelt dit een turbulente verbintenis. Daarna kunnen de anderen volgen. Leuk om te doen met een vraag over welk plan of hoe het verder moet met een vriendschap, studie of….. Kijk langdurig naar de walnoot ze laat vele beelden zien die van betekenis kunnen zijn.



De walnoot heeft veel te vertellen zoals je ziet. Hij heeft grote geneeskrachtige eigenschappen en de mooiste vind ik de kracht om je op weg te helpen. Het vertrouwen krijgen om te gaan staan waar je wilt. Zonder chroom en te voelen dat je de emoties die daarmee gepaard gaan aan kunt.



Wil je weten hoe het nieuwe jaar er uit ziet? Neem dan een gave helft van de dop van de walnoot. Smelt wat restje kaarsvet of gebruik een oude kaars. Leg een stukje katoen als lontje in de dop. Hou dit lontje vast terwijl je notendop vult met kaarsvet. Laat het iets stollen voor je het lontje loslaat. Neem een grote kom met water. Steek je walnotenkaarsje aan en zet hem in het water. Formuleer je vraag voor het komende jaar (maand of periode). Kijk hoe jou bootje naar de overkant vaart. En interpreteer eerst zelf en later met anderen wat jou boottochtje te beteken heeft.



Mijn bootje blijft varen op het pad van de kruiden en ik hoop mensen te ontmoeten die het kruidenpad ook willen volgen.



Tot ziens en schrijfs,

Marjanne.

Plaats reactie