Oost Indische Kers - Elfenhoed, bloedbloem, bloem der liefde

Plaats reactie
Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Oost Indische Kers - Elfenhoed, bloedbloem, bloem der liefde

Bericht door Famke » 20-11-2010 14:10

Oost Indische Kers - Elfenhoed, bloedbloem, bloem der liefde.


Afbeelding



In een grote pot bloeit de Oost Indische kers. Het zaaien is ieder voorjaar een ‘moeten’ geworden. In positieve zin dan. Achter in de tuin verrast hij me steeds weer met zijn prachtige oranje bloemen met een rode vlek op het onderste blad. Over kleuren gesproken: oranje, donkergeel, geel, oranjerood en rood. De plant straalt en roept: hier ben ik!


Maar het allermooiste is de weerstandverhogende en antibiotische werking. De plant laat dit in de signatuur zien. Het ronde blad lijkt net een schild. Een schild om het kwaad af te weren. Het eindeloos bloemen geven en het veranderen van de kleur van de bloemen in één plant is ook een weerstandverhogende eigenschap. En een hele mooie verwijzing is het tot snot worden van de plant bij het eerste beetje vorst.




Een aantal kinderen die steeds verkouden worden en oorontsteking ontwikkelen behandel ik met Oost Indische kers. Het zijn vaak kleine kinderen, ze hebben een verlegenheid over zich die bij hun hoort. Het zijn niet altijd elfjes qua uiterlijk maar hun energie is teer. Oost Indische kers geeft ze, letterlijk en figuurlijk, weerstand.

Het is de tijd van een zwaard maken en een eigen (kracht)schild. Een behoefte om te leren dat je jezelf kan verdedigen en een ander kan afweren.


Als gevoelig persoon kun je een schild te voorschijn ‘toveren’ om sterker te staan. Zoals het blad van OI kers laat zien. Dit beeld ondersteunt en heelt zowel geestelijk als lichamelijk.



Een indicatie om OI kers te gebruiken is (chronische) blaasontsteking. Het werkt antibiotisch. Je mag het inzetten ipv reguliere medicijnen. Het is wel zaak om binnen drie dagen verbetering te voelen anders alsnog naar de dokter gaan! Het mooie is dat OI kers de darmflora niet aantast. Het zou mooi zijn om in deze tijd een (kracht)schild voor jezelf te maken. Met eigen materialen, eigen stijl en symbolen.


Als ik over OI kers vertel dan roep ik altijd: "Eet zoveel mogelijk bloemen en jong blad. Gewoon als je langs de OI kers loopt of kleingesneden blad en bloemen door de sla. Dat is de beste remedie."



Drogen kan niet. Daardoor verdwijnt de werking. Wel kun je de bloemen op (appel)azijn zetten en bewaren voor later. Deze azijn kun je dan gebruiken in sauzen en over de sla of om in te maken. Het is ook heel lekker om stukjes brood te dippen en op te peuzelen. Daarnaast maak ik tinctuur om in de wintermaanden mensen te behandelen.




Een menstype dat ook bij de Oost Indische kers hoort is het strijdbare type.
Gewapend met schild en zwaard verdedigt zij of hij idealen. Ze plant overal de zaden van gerechtigheid. Als je de plant volgt zie je direct na de bloei al zaden verschijnen. Prachtig als drie-eenheid bij elkaar. Er wordt overleg gepleegd.



Na verloop van tijd vallen de zaden, los van elkaar, op de grond. Ze gaan niet zover en dat is ook waar de strijdbare mens aan herinnerd wordt door de zaden. Jezelf en de kring om je heen zijn het belangrijkste; van daaruit kun je verder.



Soms steekt allergie de kop op, net als toen je kind was. Of er komen vaker hoestbuien of bronchitisachtige verschijnselen naar voren. Tijd voor een schild.





Met een kruidige groet,

Marjanne Huising

Plaats reactie