Bomen en hun geneeskrachtige werking

Plaats reactie
Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Bomen en hun geneeskrachtige werking

Bericht door Famke » 20-11-2010 14:05

Bomen en hun geneeskrachtige werking


Afbeelding


Dagelijks ben ik deze maand, met mijn dochtertje en mandje, naar de kastanjebomen gelopen. Wat een heerlijkheid om alleen maar te zoeken naar kastanjes (voor de zalf tegen peesontstekingen etc.). En de herfst te volgen: eerst alleen maar kastanjes en bolsters onder de boom, gevolgd door wat blad.

Tot de kou toeslaat en de bomen een heel pak bladeren laten vallen. Nog meer kastanjes ook al lijken de bomen leeg. Tot het moment dat er alleen nog ‘oude’ kastanjes onder de boom liggen en ook die op raken.

Deze dagelijkse gang naar de kastanjes maakt mijn hoofd leeg. Geen gedachtes over wat er nog allemaal moet gebeuren of nadenken over een cliënt en haar klacht. Heerlijk zo’n gedachteloze wandeling Wat kunnen kinderen en bomen je wijzen op het leven in het hier en nu!



Een boom die ook voor rust kan zorgen is de eik. Wie wil en durft zou eens onder een eik moeten gaan staan in tijden van onrust en cirkelende gedachtes.

De eik brengt je met beide voeten op de grond. Zweverig gedoe zegt u misschien wel maar deze werking wordt onderbouwd met inhoudsstoffen die de eikenblaadjes en eikels bevatten.

De grootste noemers zijn de looistoffen. U kent ze wel van de (te) sterke zwarte thee. Het trekt de wangen samen en laat een droog gevoel in de mond achter. Looistoffen geven rust, kijk maar eens naar de Engelsen die drinken thee om tot rust te komen.

Mijn oma zei vroeger altijd dat een kopje sterke thee de gemoederen tot bedaren kon brengen.



En diaree! Want eikentinctuur kan gebruikt worden bij diaree. Niet direct stoppen want er moet iets gereinigd worden maar er zijn redenen om wel maatregelen te nemen. Niet op eigen houtje maar even in overleg.

U kunt dus een kopje thee drinken of tegen een eik aan gaan staan als u onrustig bent.



Natuurlijk kan het niet laten om nogmaals het recept van eikeltjeskoffie oftewel kaboutertjesthee. Heel apart en vooral niet denken aan koffie.

Het leukste is de (gave)eikels verzamelen, pellen, drogen en roosteren. Wil je het gedetailleerde recept? Mail dan even. Een lekker klusje nu het weer koud en guur wordt en de avonden steeds korter.



Een kruidige groet, Marjanne Huising.

Plaats reactie