Winterdepressie of voorjaarsblues

Plaats reactie
Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Winterdepressie of voorjaarsblues

Bericht door Famke » 01-03-2011 11:06

.


Winterdepressie of voorjaarsblues


Afbeelding


Om deze tijd komt de dip voor mij. Af en toe ruikt het naar lente, de sneeuwklokjes staan al te klingelen en de knoppen zwellen op om straks open te gaan. Maar het duurt allemaal nog zo lang voor het echt zo is. Sombere gedachten, geen puf meer en gemopper zijn niet van de lucht. Ieder jaar komen er weer een aantal mensen die last hebben van de voorjaarsblues bij mij in de praktijk terecht. Niet zomaar een klacht om weg te wuiven omdat het veel invloed kan hebben op je dagelijks functioneren.

Op diverse manieren kunnen kruiden de zon weer laten zien. De bloemen die net kleine zonnetjes zijn van het Sint Janskruid zijn bij meerdere mensen wel bekend. De tinctuur kan mensen echt door de donkere dagen helpen. Daarvoor zijn voldoende wetenschappelijke bewijzen maar ik hoor deze berichten van dichterbij terug, van cliënten.
Er zijn echter een paar bezwaren: Sint Janstinctuur maakt andere medicijnen minder werkzaam. Denk daarbij aan de pil, hartmedicatie of bloeddrukmedicatie.
Een ander punt is dat je er al in november of december mee moet beginnen.

Is NU te laat als je last hebt van winterdepressie?
Ik dacht het niet want er zijn andere kruiden die kunnen helpen om de zon te zien of in beweging te komen. Ze helpen om het lichaam te verwarmen, te reinigen en daardoor weer met frisse moed aan de gang te gaan. Ik zal er een paar noemen: berkenbast- , goudsbloem- of brandneteltinctuur.
Zoals u lezer waarschijnlijk weet kies ik een tinctuur die bij uw klacht(en) en u als persoon past. Eigenlijk lijkt u op de bloem, boom of plant. Soms is er een plant, kruid of boom waar u altijd blij van wordt het zou best eens kunnen dat dat het middel is tegen uw somberheid.

Er is nog een zonnetje in een flesje!
Deze wil ik niet onbenoemd laten; het is Gorse of Gaspeldoorn van de bloesemremedies van Dr. Bach. Deze bloesem wordt ook wel De bloesem van Hoop genoemd. Voor mensen die denken dat het nooit meer lente wordt. En het kan je laten zien dat de sombere winterdagen ook charme hebben. Het is een bloesemremedie die in mijn flesje regelmatig terugkomt in deze tijd.
Misschien zou u meer willen weten over zonneschijn in een flesje. Kijk dan eens op www.sintau.nl of kom de bloesemremediecursus volgen. Omdat winterdip en voorjaarsblues te maken hebben met balans in lichaam en geest.


Een kruidige groet,

Marjanne Huising


Plaats reactie