Middelen om angst te overwinnen. (Emoties en Gedachten) 2.

Plaats reactie
Yves
Berichten: 586
Lid geworden op: 27-10-2010 19:21

Middelen om angst te overwinnen. (Emoties en Gedachten) 2.

Bericht door Yves » 29-11-2011 19:25

Hoe leer ik mijn emoties te controleren

Het is alom bekend dat je emoties niet mag onderdrukken.
Maar hoe ga je er dan mee om?
Een van de sterkste emoties is boosheid.

Hier volgen enkele tips:

Boosheid Tip 1:

Stap uit de situatie als dat mogelijk is.

Ga in de tuin wat hout hakken, sla op iets dat niet stuk gaat (als je iets stuk gemaakt hebt krijg je er achteraf toch alleen maar spijt van), koop een punchbal die je verrot slaat, kortom zoek iets waardoor je agressie vrijkomt en ontlaad ze nooit fysiek op een persoon.
Niemand verdient om het slachtoffer te zijn van jouw emoties.

(lichamelijke ontlading)

Boosheid Tip 2:

Stap uit de situatie als dat mogelijk is.

Zoek ergens een plek waar je tot rust kan komen en bedaren.

Als je daar in enigerlei mate in geslaagd bent, overloop dan eens opnieuw de situatie die jouw boosheid opgeroepen heeft. Kijk daarbij in eerste instantie naar jezelf en niet zozeer naar wat de ander(en) gedaan hebben om je zo boos te maken. Speel het filmpje af van bij het begin en ontleed stap voor stap. Meestal zal je al gauw opmerken dat jouw boosheid buiten proportie was en waarschijnlijk zal je tot het besluit komen dat de reden waarom je zo boos geworden bent niet eens bij de andere persoon lag, maar bij jezelf. Als je lange tenen hebt, wordt er gemakkelijk op getrapt.

Boosheid Tip 3:

Als je niet weg kan uit de situatie, neem dan onmiddellijk afstand.

(bewuste waarneming en energetische ontlading)

Sluit je eventjes af en neem je woede waar in je lichaam. Voel die woede en leidt ze naar je hart. Laat alle woede in je hart stromen totdat je voelt dat het voldoende is of dat je hart begint pijn te doen. Stel je dan voor dat er aan je hart een deurtje is dat je opent. Laat al die woede nu los zodat ze door dat deurtje uit je hart wegspuit. Voel de ontlading, voel de opluchting.

Met angst omgaan is iets moeilijker, maar het kan ook. Je moet je wel van enkele dingen bewust zijn. Angst is een emotie, en dit werkt eigenlijk voor elke emotie. Het lijkt aanvankelijk misschien moeilijk om het te begrijpen, maar geloof me, het werkt echt.
Je dient je heel goed bewust te zijn van de toeschouwer binnen in jezelf die je emoties en gedachten kan observeren. Denk niet in termen als “Ik heb pijn” of “Ik heb angst”, maar gebruik termen als “Er is pijn”, “Er is angst” of “Ik merk dat er angst is”.

Richt jouw volledige aandacht op de gevoelens in jouw lichaam. Besef goed dat het jouw emotioneel lichaam is dat die gevoelens naar jouw fysiek lichaam overbrengt. Aanvaard dat je die pijn voelt. Ga er verder niet over nadenken – laat vooral het voelen niet in denken omslaan en begin ook niet te oordelen of te moraliseren. Jij bent niet die pijn, noch die angst. Blijf volledig aanwezig en blijf de toeschouwer die waarneemt wat er in je omgaat. Word je heel sterk bewust van zowel de emotionele pijn als van de toeschouwer. Hiermee hevel je de macht over van jouw ego naar je eigen bewuste aanwezigheid.

Plaats reactie