Middelen om angst te overwinnen. (Emoties en Gedachten)

Plaats reactie
Yves
Berichten: 586
Lid geworden op: 27-10-2010 19:21

Middelen om angst te overwinnen. (Emoties en Gedachten)

Bericht door Yves » 22-11-2011 19:59

Terecht kan de vraag gesteld worden: waar ga ik aan werken? Aan de emoties of aan de gedachten. Wie was er het eerst de kip of het ei, de emotie of de gedachte. Angst, verdriet, woede en zelfs een depressie zijn emoties. Een emotie wordt veroorzaakt door gedachten of door slecht verwerkte traumaÂ’s. Het antwoord is dus duidelijk. Gedachten of traumaÂ’s zijn de oorzaak. Wil ik van mijn problemen verlost geraken, dan moet ik niet de symptomen (de emoties) aanpakken, maar de gedachten (de oorzaak).

Dat betekent niet dat werken aan de emotie niets doet.

(in sommige gevallen is dit zelfs noodzakelijk,zeker wanneer het over
trauma\s gaat,want dan zijn de emotie\s \opgeslaan\ en kunnen deze
je overweldigen in situatie\s die niet relatief zijn)

Het is mogelijk dat alleen door aan je emoties te werken door middel van bijvoorbeeld re-birthing of emotioneel lichaamswerk je angsten kunnen wegvloeien.

Het principe hierbij is dat, door je emoties te reactiveren en te uiten in een gestuurde therapie, die emoties uit je emotioneel lichaam ontladen worden zodat je er verder geen last meer van hebt. Het is mogelijk dat dit volstaat. Emoties zijn tenslotte energie en wanneer jouw energetisch lichaam, waartoe het emotioneel lichaam behoort, van de negatieve energie gereinigd raakt, zullen de symptomen (de emoties) stoppen zonder dat de gedachten dienen aangesproken te worden.

Als het over een oud trauma of verdriet gaat, dat niet meer in het direct toegankelijk geheugen bereikbaar is, zal dit waarschijnlijk een duurzame aanpak zijn.

Maar wanneer het gaat om een verkeerde manier van denken, een opvoedingsprobleem een verkeerd leefpatroon of iets dergelijks, dan zal het niet lang duren tot de negatieve energie zich weer in het emotioneel lichaam nestelt en er gelijkaardige symptomen (emoties) opnieuw opduiken.

Mijn mening is dat aan beide moet gewerkt worden, dus zowel aan het denken als aan de emoties.

Beide moeten tot rust gebracht worden en omdat er een wisselwerking bestaat tussen het denken en de emoties is het beter om zich niet uitsluitend op een ervan te concentreren. Bovendien is het niet alleen belangrijk om het denken onder controle te krijgen, maar tot op zekere hoogte ook de emoties.

Yves
Berichten: 586
Lid geworden op: 27-10-2010 19:21

Hoe leer ik mijn gedachten te controleren

Bericht door Yves » 22-11-2011 20:45

Meestal is je denken de oorzaak van het probleem.

Denken geschiedt constant zonder dat je zelfs bewust bent dat je denkt, laat staan waaraan je denkt.

Mijn vrouw vroeg mij vroeger af en toe waaraan ik op dat moment zat te denken. Meestal antwoordde ik haar “Aan niets.”, maar pas later besefte ik dat ik wel zat te denken, maar dat ik het op het ogenblik dat zij het vroeg niet eens meer wist dat er gedachten door mijn hoofd gingen en nog minder waarover die gedachten gingen. Zonder dat ik het wist zat ik aldoor te denken aan totaal onbenullige dingen. Niet dat het mij nu niet meer overkomt, maar ik heb geleerd om alerter te zijn en mijzelf erop te wijzen wanneer ik niet in mijn gedachten bewust aanwezig ben.

(missch dat je bij deze bij jezelf eens kunt na gaan en bevestigen dat
denken en gedachten 2 verschillende zaken zijn. denken is (meestal)
bewust en gecontroleerd terwijl gedachten losse opkomende,zelfs soms
ongewenste flarden zijn en waarvan deze onbewust gebeuren totdat je
je er bewust van wordt. haha..klinkt logish,toch? :lol: terwijl andere
gedachten, \ingevingen\ dan weer inspirerend,openbarend kunnen zijn.
Best wel een ingewikkeld \iets\ om over na te denken,deze.. :lol: )

Wij gaan er vanuit dat wij ons denken zijn, maar dat is niet zo. We hebben ons denken gekregen om uit te voeren wat ons Ware Zelf ons ingeeft. De grootste uitvinders en kunstenaars geven zelf toe dat hun beste creaties er niet gekomen zijn door te denken, maar door juist niet te denken. Als het denken kan stopgezet worden, dan kan geluisterd worden naar het Ware Zelf dat met een idee of een concept naar voren komt. Door middel van het denken zal dit idee dan omgezet worden tot de uiteindelijke creatie. Het denken is een prachtig instrument als het ten dienste staat van het Ware Zelf.

Het probleem is dat wij ons denken niet onder controle hebben, maar dat het andersom is. Ons denken is de baas geworden. We vereenzelvigen ons met ons denken. Wij horen de stem niet meer van ons Ware Zelf door al de chaos die in ons denken de overhand heeft. Daarom moet je opnieuw leren de kracht van je Ware Zelf te ontplooien. Hoe doe je dat?

Als je eens je gedachten gaat observeren dan moet je vaststellen dat er een aanwezigheid is die jouw denken kan gadeslaan.

(idd..met \deze\ corrigeer ik ongewenste gedachten wat best wel lastig is.
vooral \oordelen,vaststellingen die automatisch opkomen ten aanzien van
anderen.. en waarvan de meeste gevormd zijn door de maatschappij,
omgeving in onze eerste levensjaren. bv door het barbie en ken model.
klein,groot,dun,dik enz.)

Die aanwezigheid is je Ware Zelf.
Die aanwezigheid leeft altijd in het hier en nu.
Leer je bewust te worden van je Ware Zelf.
Laat je Ware Zelf je gedachten observeren als een stille toeschouwer die niet oordeelt.

Geef je Ware Zelf weer de controle die tegen je denken kan optreden om het tot stilte te brengen.

Het is niet gemakkelijk, maar het is ook niet echt moeilijk.

Het vergt alleen oefening in aanwezigheid.

(ow,lees ikhier nu effe net wat ik geschreven heb :P)

Er zijn vast al momenten in je leven geweest waarbij je het gevoel had dat de tijd voorbijgevlogen was.

Misschien ging het om een klus die je uitvoerde, een boek of een film, een goed gesprek,Â…

Meestal is dat iets waar je jouw volledige aandacht aan gegeven hebt doordat je er helemaal in opging.

Je aandacht was er zodanig door opgeslorpt dat er geen ruimte was voor iets anders. Er was geen denken en zelfs niet het besef van tijd.

Je was dan totaal aanwezig. Je was volledig in het NU.

(eigenlijk vind ik dat dit niet helemaal klopt maar weeral niet makkelijk om
onder woorden te brengen.. ergens vind ik dat je in zo\n momenten
eigenlijk \weg\ bent uit het hier en nu en onbewust bent van het moment
en van alles om je heen. een soort van dissociatie)

Aanwezig zijn betekent dat je alleen maar geconcentreerd bent op dat waar je NU mee bezig bent. Zo kan je ook alert zijn op je denken. Zodra er een gedachte binnenkomt die jou een slecht gevoel geeft, wuif je die weg zonder enig oordeel. Hou je er verder niet mee bezig. De kunst is om alert te blijven (wat eigenlijk tegenovergesteld is dan voorgaande) en je niet te laten meesleuren door die stroom van gedachten die vanuit je ego opkomen.

Als je dat moeilijk vindt kan je proberen je voor te stellen dat jij naast een glazen wand staat en dat de binnenkomende gedachtestroom zich aan de andere kant van die wand bevindt. (wat niet betekent dat je je gedachten
als iets gaat beschouwen dat van buiten jezelf komt,voornamelijk spruiten
deze voort uit je eigen brain)

Je hoort nog wel iets, maar het is gedempt. Op de duur kan je die glazen wand zichzelf laten kleuren zoals een zonnebril donkerder wordt als de lichtintensiteit feller wordt. Je kan dat dus ook laten gebeuren door het licht aan jouw kant van de wand op te voeren.

Misschien heb je wel de film “A beautiful mind” gezien, waarin het hoofdpersonage te kampen had met ingebeelde personages waarmee hij eigenaardige situaties beleefde. Toen hij eindelijk inzag dat die personages alleen maar in zijn verbeelding bestonden, was hij in staat er geen belang meer aan te hechten, hoewel hij hen nog steeds waarnam. Hij wist dat ze niet echt waren. Zo ook zijn al de gedachten van angst niet echt, maar pure illusie. Als je er geen aandacht meer aan besteed, vervagen ze langzaam, maar zeker.



Een andere mogelijkheid is dat je, in de hoedanigheid van toeschouwer, de stem die de angsten uitspreekt gaat beschouwen als een persoon. Je kan die persoon zelfs een naam geven. Overtuig je ervan dat het een persoon is die het niet goed met jou voorheeft. Wees je goed bewust van jezelf als toeschouwer en de “persoon” die jou de gedachten in je verstand probeert te pompen. Je kan hem/haar dan zeggen dat je niet naar zijn/haar ideeën wil luisteren, dat je er niets wil mee te maken hebben, noch met zijn/haar ideeën, noch met hemzelf/haarzelf en dat hij/zij maar beter kan ophoepelen. Telkens als hij/zij weer de kop opsteekt herhaal je dat en op de duur negeer je hem/haar gewoon totdat hij/zij het stilaan opgeeft en jou met rust laat.

(dit is een héél moeilijk en gecompliceerd onderwerp waarbij
zelf-onderzoek,ervaring en intuitie heel belangrijk zijn. wat komt van
mezelf,wat komt van buiten mezelf? als je weet dat telepatie bestaat dan
bestaat het feit ook dat anderen je dingen toe sturen.)

Ook hier mag je jezelf niet veroordelen of verwijten als je de stem niet meteen opmerkt. Evenmin mag je bij de gedachten blijven stilstaan.

Laat alles gewoon los in liefde en met geduld.

Wees geheel aanwezig en kijk toe.

NLP (Neuro-Linguistisch Programmeren) – dat ondertussen geëvolueerd is tot NHR (Neuro-Hypnotic Repatterning) - is een verzameling denkmodellen en technieken om binnen het kader van contact, systematische interventies te doen, met als doel de subjectieve gedachten, gevoelens en gedragingen van jezelf of anderen te wijzigen.

Het komt er dus op aan om negatieve patronen in je gedachten en gevoelens te vervangen door positieve.

Een goed voorbeeld hiervan is:

Ik aanvaard dat ik mij angstig voel, maar ik blijf rustig en kalm, want ik ben veilig.

Di is slechts een heel kort zinnetje, maar het houd geen enkele negatieve uitspraak in.

In feite betekent het dat het ok is om mij angstig te voelen en omdat ik er toch niet kan tegen vechten, aanvaard ik het (dat is trouwens mijn enige keuze), maar ik ga mij niet door die emotie laten domineren en blijf dus rustig en kalm (“blijf” impliceert dat ik er mij nog niet te ver heb laten in meesleuren), want er kan mij toch niets gebeuren (maar in negatieve termen spreken mag niet, vandaar de positieve vorm “ik ben veilig”).

(belangrijk is om voor jezelf uit te maken of dat de angst terecht is of
onterecht. angst kan belemmeren maar tegelijkertijd houdt het ons ook
tegen levensgevaarlijke dingen te gaan doen en voorzichtig te zijn)

Dat denken in positieve termen is heel belangrijk. Negatieve uitspraken als “Dat wil ik nooit meer beleven!” of “Ik hou het niet meer uit!” zijn echt bevestigingen van hoe erg het wel is of was.

Je moet je niet richten op wat je niet wil, maar wel op wat je juist wel wil bereiken, zodat jouw energie gestuurd wordt naar je doel en niet naar datgene waar je vanaf wil komen.

Plaats reactie