Schijn-oplossingen (ivm angst)

Plaats reactie
Yves
Berichten: 586
Lid geworden op: 27-10-2010 19:21

Schijn-oplossingen (ivm angst)

Bericht door Yves » 22-11-2011 19:22

Vluchten

Er zijn talloze manieren om je angst te ontvluchten:

alcohol, drugs, workaholic, koopwoede, gokken, bezigheidstherapie, de problemen van anderen aanpakken, zelfdoding,...

Heel vaak wordt ook de directe vlucht gekozen: een taak of afspraak uitstellen of annuleren.

Hubert belt Femke om te vragen of het past om volgende zondag eens langs te komen met zijn vrouw Bea.

Femke, die zeer gesteld is op Hubert en Bea. gaat hier zeer enthousiast op in. Ze is er blij mee en zegt nog: “Dat zijn nu eens mensen die ik graag ontvang. Ik kan bij hen zo mezelf zijn. Zelfs als ik mij na een uurtje niet goed voel, kan ik hen gewoon zeggen dat het niet meer gaat en dan gaan ze gewoon weg.”

Â’s Anderendaags komt echter de angst op dat het allemaal verkeerd zal aflopen.

Tientallen angstige gedachten komen bij haar op en ze wil Hubert terugbellen om de afspraak een week te verlatenÂ…


Als vlucht een uitstekende oplossing, maar hoe zal het volgende zondag zijn?

Zullen die angsten dan afgenomen zijn? Natuurlijk niet.

Uiteindelijk zal de afspraak helemaal niet meer doorgaan en tenslotte zal Femke niemand nog durven te ontvangen.
Het kan dus alleen maar van kwaad naar erger.

Als het maar enigszins mogelijk is, is doorbijten de beste oplossing.

Vooral als het om ontmoetingen met mensen gaat waarbij je je goed voelt, zou je niet mogen toegeven aan jouw angsten.

Kies de gemakkelijkste opdrachten om door je angsten heen te breken.

(tijdens een workshop over hsp werd ook over fenomeen gesproken en
hoe men hierdoor in een visieuze circel geraakt. nml. door de angst,gaat
men dingen ontvluchten waardoor men zichzelf gaat verwijten \het niet te
kunnen\ enz,waardoor men een lager zelfbeeld krijgt waardoor men nog
angstiger wordt. doorbijten en door de angst heen te gaan werd ook toen
als oplossing aangereikt)

Op zelfdoding na, zijn al de andere opgenoemde vluchtwegen een manier om de pijn te verdoven en de miserie even te vergeten.

Zodra je ontnuchtert, stopt met pillen nemen of een moment niet bezig bent is er weer tijd om te denken en zien de negatieve en beangstigende gedachten wederom de kans om naar de oppervlakte te komen.

Zolang je door de vlucht afgeleid bent, ga je ook niets constructiefs ondernemen om het probleem aan te pakken en op te lossen. Uit zichzelf zal het waarschijnlijk niet verbeteren, maar eerder verergeren.

Zelfdoding is een radicale vlucht voor het leven.

De situatie is zo wanhopig, uitzichtloos geworden dat men ervan overtuigd is het leven niet meer aan te kunnen.

Zelfdoding heeft een bivalent karakter.

Enerzijds vergt het enorm veel moed om de hand aan zichzelf te leggen, maar anderzijds is het ook een laffe vlucht om te ontkomen aan de problemen waarmee men te kampen heeft.

Opgeven is gemakkelijker dan strijden.

Hoe uitzichtloos de situatie ook is, er is altijd een oplossing.

De oplossing kan voor een grote omwenteling in het leven zorgen, maar de kans dat dat leven weer een positieve wending krijgt is reëel.

Het vergt inderdaad veel moed om voor die omwenteling te kiezen, soms zelfs meer moed om zichzelf van het leven te beroven, maar het leven is die moeilijke periode meer dan waard.

Yves
Berichten: 586
Lid geworden op: 27-10-2010 19:21

Pillen slikken

Bericht door Yves » 22-11-2011 19:35

In geval van angsten of depressiviteit zal de dokter, indien er geen fysieke kwaal kan vastgesteld worden, gemakkelijk zijn of haar toevlucht zoeken in het voorschrijven van antidepressiva. Hetzelfde gebeurt als je naar een psychiater of een psychiatrische instelling gaat. Vaak geven zij de indruk dat die pillen alles weer in orde zullen brengen. Spijtig genoeg is dat niet zo. Je zal je misschien wel een tijdje beter voelen, maar als je niets wezenlijks onderneemt, zal het na verloop van tijd weer bergaf met je gaan en zal de dosis van de antidepressiva dienen verhoogd te worden.

Op de duur loop je er versuft en willoos bij en ga je nog maar weinig van het leven waarnemen. (idd,van sommige werd ik agressief, van andere
werd ik gevoeloos bij een te hoge dosis,geen pijn maar ook geen vreugde
was het gevolg,voelde me net n robot)

Kies je voor de wetenschappelijke benadering, ga dan naar een psychotherapeut of een psychiater waarvan je zeker bent dat die ook psychotherapie of gedragstherapie geeft.

Het is inderdaad verkeerd om antidepressiva te nemen als je van het idee vertrekt dat die de oplossing gaan brengen. De pillen lossen het niet op. Zolang je ze neemt en op voorwaarde dat ze bij jou aanslaan, dimmen zij alleen maar bepaalde symptomen.

Zij creëren wel, als ze de gewenste uitwerking hebben natuurlijk, meer ademruimte om aan jezelf te gaan werken of om bereikbaar te worden voor de hulpverleners zodat je weer in staat bent om jou denken weer in een goede richting te sturen.

Antidepressiva kunnen dus alleen als hulpmiddel beschouwd worden om het eigenlijke herstellingsproces een kans te geven wanneer je werkelijk te diep gezakt bent om er nog zonder pillen uit te geraken.
(en dit kan je enkel persoonlijk voelen en beslissen)

Yves
Berichten: 586
Lid geworden op: 27-10-2010 19:21

Zoeken naar affectie, aandacht of medelijden

Bericht door Yves » 22-11-2011 19:44

Er is helemaal niets mis met het zoeken naar een beetje affectie of aandacht bij anderen. Op zich is het zelfs goed om eens over jouw gevoelens met iemand te praten, om jou eens begrepen te voelen en mogelijk zelfs met iemand te praten die gelijkaardige problemen heeft waardoor er een uitwisseling van informatie ontstaat. Dat kan opluchten, bevrijden, een gevoel geven van “Ik sta niet alleen met mijn probleem op de wereld.”

Verval echter niet in een duet van klaagliederen waardoor jullie elkaar zelfs nog meer naar beneden halen. Zoek niet naar medelijden alleen. Een beetje medelijden mag af en toe wel eens, maar het mag geen doel worden. Door de bevestiging van de ander zou het probleem als normaal kunnen geïntegreerd worden en dat is zeker niet de bedoeling.
(persoonlijk vind ik dat bevestiging daarentegen een soort van \aha,het is
idd zo,mijn gevoel klopt. samen met een oplossings gericht gesprek vind
ik dit wel positief...)

Misbruik deze aandacht dus niet om je nog dieper te nestelen in je problemen. Op die manier wordt het weer een vlucht voor de dagdagelijkse hel van lijden. Gebruik deze aandacht als een constructief middel om positief aan jezelf te werken en om positieve ervaringen te delen zodat het veeleer een hulp tot herstel wordt dan een vlucht.


Let wel op dat je de raad van anderen niet zomaar opvolgt.
Gebruik alleen wat goed voor jou aanvoelt.

Als je met een methode werkt om jouw problemen aan te pakken waarbij je je goed voelt, schakel dan niet meteen over naar een andere methode die jou aangeraden wordt, maar voel eerst goed aan of die nieuwe methode jou ligt en goed aanvoelt.

Schakel pas over naar een andere werkwijze als je grondig overwogen hebt of je daar inderdaad baat kan uithalen en als je die beter vindt dan je huidige werkwijze.
(ook dit kan je enkel persoonlijk voelen en beslissen..)

Plaats reactie