Geestelijke Gezondheidszorg en Beeldvorming

Plaats reactie
Amigo_André
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-04-2011 10:57

Geestelijke Gezondheidszorg en Beeldvorming

Bericht door Amigo_André » 12-07-2011 10:37

Wat is het gevormde beeld van de gemiddelde Nederlander over depressie, manisch depressief, psychotisch, schrizofreen, borderlinestoornis, en andere psychiatrische begrippen?

Waar is een psychiatrische aandoening bij de meeste mensen van bekend?

Films, zoals Halloween, Scream, etc.
Van negatieve gebeurtenissen in het nieuws, zoals een TBS-er die iemand heeft vermoord, een patiënt die premier Berlusconi een beeld in het gezicht gooit, een patiënt die de paus laat struikelen, Kars Tates, van het drama van 30 april 2009, en natuurlijk de schreeuwer op 4 mei 2010.

Zelf, met bipolaire stoornis type 2 patiënt met angststoornis, kom ik veel onbegrip tegen. In mijn geval ook angst voor onbegrip, ik kan niet altijd weten wat andere mensen denken. Maar voor mij staat als een feit vast, dat als mensen vóór ze mij kennen, wel mijn ziektebeeld weten, zij anders met mij om zouden gaan. Een verkeerde start dus. Verder denk ik dat veel mensen waar ik al jaren als kennissen mee om ga, zouden weten wat ik werkelijk mankeer, ook zich anders zullen opstellen tegen mij.

Waarom zou ik wel kunnen zeggen dat ik bijv. reuma, of zware suikerziekte heb, maar niet dat ik iets tussen mijn oortjes mankeer? Soms denk ik mij te voelen als een homosexueel in de jaar \30. Je bent iets waar je niet voor gekozen hebt, je dient je er voor te schamen, anderen dienen het niet te weten, en je bent voordurend bezig smoesjes te vertellen en de schijn op te houden. Met dit verschil dat homosexualiteit geen aandoening is, en je er uitstekend mee kunt leven.

Waarom kan ik tijdens een sollicitatie niet onderhandelen over een werkplek die voor mij geschikt is, en mijn tweelingbroer die een half uur later op dezelfde sollicitatie komt, met twee versleten knieën wel?
Zelf heb ik precies bij 30 verschillende bedrijven gewerkt. Ik zeg niet dat het een totale ommekeer zou zijn, maar als ik vrij over mijn aandoening had kunnen praten over wat ik bijv. wel en niet kon, het zeker een stuk gemakkelijker was geweest. Waarom laten wij honderdduizenden mensen op deze manier afgeschreven en wel thuis zitten? Waarom dit taboe?

bron:http://www.ggzbeeldvorming.nl/

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 12-07-2011 13:50

...

M.a.w .. Wie speelt er voor God

Ken die problemen van vooroordeel, heus

maar wat jij mankeert??? vind je een toffe vent, mag je graag
zelfs als je een keer uitvalt, grinnik ik en denk andre.....

Weet je Andre, wat ik veel mensen nu vertel.. is
Wie is degene die een oordeel kent van andere terwijl ze hun eigen
mankement niet eens kennen

Degene die oordeelt heeft de grootste ziekte die er is
nl. die van het niet weten dat hij/of zij ziek is
niet zien van gebreken van anderen, is het gebrek nog niet zien bij jezelf

en........t gezegde is er : iedere gek heeft zijn gebrek


IEDEREEN dus..

Vandaar mijn onderschrift....

Ben blij dat ik niet hoef oordelen

............
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 12-07-2011 13:50

..

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie