Emotionele ecologie — over emoties

Plaats reactie
Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Emotionele ecologie — over emoties

Bericht door Elisabeth » 16-01-2011 19:01

..


Tijden van Crisis Gebruiken

Ik voel me zo verwardÂ…. Goed en kwaad hebben helemaal geen betekenis meer .


Steeds wanneer er een identiteitscrisis is, wanneer mensen niet weten wie ze zijn, wanneer het verleden zijn greep verliest, wanneer mensen ontworteld raken van het traditionele, wanneer het verleden niet langer betekenis heeft, ontstaat deze crisis, een grote identiteitscrisis – wie zijn we? Wat worden we geacht te doen?

Deze mogelijkheid zou in een vloek kunnen veranderen, je zou het slachtoffer kunnen worden van een Adolf Hitler, maar deze vloek kan een grote opening worden in het onbekende, als je het geluk hebt in de omgeving van een boeddha te zijn. Als je het geluk hebt verliefd te zijn op een boeddha, kan je leven getransformeerd worden.

Mensen die nog geworteld zijn in tradities, en denken dat ze weten wat goed en wat slecht is, zullen nooit naar een boeddha gaan. Ze zullen doorgaan hun leven te leiden – het routine leven, het saaie, dode leven. Ze zullen doorgaan hun plichten te doen zoals hun voorvaderen hebben gedaan. Eeuwenlang zijn ze hun weg gegaan en ze zullen doorgaan die platgetreden weg te volgen.

Natuurlijk zul je je zeker voelen als je de bekende weg volgt – zoveel mensen hebben dat gedaan. Maar als je bij een boeddha komt en je beweegt je in het onbekende, dan is er geen snelweg, geen platgetreden weg. Je zult je eigen pad moeten maken door het te lopen, het pad is niet kant en klaar.

Ik kan je aanmoedigen om je eigen weg te gaan, ik kan een proces van onderzoeken in jou teweegbrengen; maar ik zal je geen gedachtegoed geven, ik zal je geen zekerheid geven. Ik zal je slechts een pelgrimage gevenÂ… een pelgrimstocht die zwaar is, een pelgrimstocht die miljoenen valkuilen heeft, een pelgrimstocht waarin je elke dag meer gevaren tegenkomt, een pelgrimstocht die je naar te top van menselijk bewustzijn brengt, naar het vierde stadium. Maar hoe hoger je komt hoe groter het gevaar dat je valt.

Ik kan je alleen maar een groot avontuur beloven, riskant en gevaarlijk, zonder belofte dat je iets zult bereiken – want er zijn geen garanties in het onbekende.

Het is een prachtige ruimte waar je binnengaat. Als goed en kwaad zijn opgehouden te bestaan, gaat het tot zover goed! Ga nu een andere dimensie binnen, die niet door de mens is gemaakt, waar verschillen niet van belang zijn, waar niets goed en niets slecht is, waar wat er ook is, is, en wat er niet is, er niet is. Daar is geen sprake van goed en kwaad, maar of iets is er of dat het is er niet. Goed en kwaad zijn niets anders dan alternatieven die je kunt kiezen: kies het ene of kies het andere. Ze houden je in de sector van of/of.

Op het moment dat je de hocus-pocus inziet van alle goed en kwaad, wanneer je gaat inzien dat het sociaal geschapen dingen zijnÂ… Natuurlijk zijn ze nuttig, en ik zeg niet dat je je in het gewone leven moet gedragen alsof er niets goed en niets kwaad is: ik zeg niet dat je midden op straat moet gaan lopen, en zeggen dat het niets uitmaakt of je rechts houdt of links.

Als je met mensen omgaat, onthoud dan dat voor hen goed en slecht bestaat. Heb respect voor hen en voor hun dromen. Het is niet aan jou om de droom van iemand anders te verstoren. Wie ben jij helemaal? Het is niet aan jou om in te grijpen. Wees beleefd voor mensen en hun domheden, wees beleefd naar hen en hun spelletjes. Maar onthoud diep van binnen dat niets goed en niets slecht is.

Het bestaan is er gewoon; er hoeft niet gekozen te worden. En onthoud dit, als er niets te kiezen valt, zul je onverdeeld worden. Als er iets is om tussen te kiezen, zal het je verdelen. Verdelen is een tweesnijdend zwaard: het verdeelt de buitenwereld, en het verdeelt je binnenwereld. Als je kiest, kies je ook voor verdeeldheid, kies je om gespleten, schizofreen te zijn. Als je niet kiest, als je weet dat er geen goed en slecht is, kies je voor gezondheid van geest.

Geen keuze maken is kiezen voor gezondheid, niet kiezen is gezond zijn; omdat er nu geen uiterlijke verdeeldheid meer is, hoe zou er innerlijke verdeeldheid kunnen zijn? Het innerlijk en het uiterlijk gaan samen. Je wordt onverdeeld, je wordt een individu. Dit is het proces van individuatie. Niets is goed, niets is slecht. Als dit begint door te dringen in je bewustzijn, ben je plotseling een geheel, alle fragmenten zijn opgenomen in een eenheid. Je bent uitgekristalliseerd, je bent gecenterd.

Te ontdekken dat niets goed is en niets slecht, is een keerpunt, het is een omwenteling. Je gaat naar binnen kijken; de uiterlijke werkelijkheid verliest aan betekenis. De sociale werkelijkheid is een fictie, een prachtig drama, je kunt er aan meedoen, maar neem het niet serieus, Het is slechts een rol die je speelt, speel hem zo mooi, zo efficiënt mogelijk. Maar neem het niet serieus, het heeft niets van het ultieme in zich.

Het ultieme is het innerlijke, de onverdeelde ziel weet dat. En bij die ziel te komen is een goed keerpunt.


The Book of Wisdom
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie