Vogeldagboek

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Twee zeekoeten

Bericht door Elisabeth » 27-10-2011 20:59


Afbeelding



Twee zeekoeten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto\s van twee verschillende zeekoeten (Uria aalge, Common Murre) gisteren in Scheveningen.

Woensdagmorgen naar Scheveningen geweest, het Zuiderhavenhoofd.
Met een oostenwind hoef je niet veel (zee)vogels te verwachten,
maar tussen de beide havenhoofden zwommen toch twee zeekoeten!

Eerder deze week was ik niet helemaal tevreden over foto\s van koperwieken.
Nou, ze zijn er nog volop, dus vandaag opnieuw in Zoetermeer geweest.
Door met de camera-instellingen te spelen kon ik scherpere foto\s maken.


Afbeelding

Afbeelding

Overal waar bessenstruiken staan: goed opletten, er kan van alles in zitten.
Kramsvogels, lijsters, merels, duiven, wie weet straks ook pestvogels
en uiteraard koperwieken (Turdus iliacus, Redwing), hier op meidoornbessen.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Late kerkuilen

Bericht door Elisabeth » 31-10-2011 18:05

Afbeelding


Late kerkuilen


Afbeelding

Afbeelding

Twee jonge kerkuilen, vrouwtjes (Tyto alba, Barn Owl; young females).
Na meting en weging kon worden vastgesteld dat ze over twee weken uitvliegen.


Zaterdag ben ik bij het ringen van twee jonge kerkuilen geweest. Twee vrouwtjes.
Alle maten en gewichten van de uilen worden genoteerd en zo hoopt men,
door het verzamelen van gegevens, deze fraaie dieren (nog) beter te kunnen beschermen.

Kerkuilen broeden, als er althans voldoende voedsel (muizen) is, twee keer per jaar.
Ook de moeder van deze twee jongen heeft tweemaal gebroed, net als vorig jaar.
Dat is gebleken bij controle van de nestkasten. Daarin zat dezelfde geringde vrouw.
Die kasten hangen op verschillende boerderijen, enkele honderden meters uit elkaar.
Het vroege broedsel in de ene kast, het late broedsel in de andere stal!

Vanmorgen ben ik ook op stap geweest, maar geen enkele foto gemaakt.
Het gebeurt niet vaak dat ik helemaal niets kan \schieten\. Eerst een tijdje in De Wilck,
waar vier buizerds zaten, een vrouwtype blauwe kiekendief aan het jagen was
evenals waarschijnlijk een slechtvalk, want het was erg onrustig onder de talloze vogels.
Meer dan duizend goudplevieren, honderden smienten, ganzen, kieviten, spreeuwen enz.

Pas enkele uren later, toen ik eerst elders de polders had verkend (leverde twee sperwers op),
ontdekte ik aan de oostkant van De Wilck twee slechtvalken op een hoogspanningsmast.
Na korte tijd gingen ze (weer) op jacht en hup daar was de lucht opnieuw bezaaid met vogels!
Vanmiddag nog even op de fiets langs de plassen: een atalanta bij het Prielenbos. En een witje.


Afbeelding

Oeverpieper (Anthus petrosus, Rock Pipit) oogt donker met de zware strepen. Scheveningen

Afbeelding

Oude foto (2005) van waterpieper (Anthus spinoletta, Water Pipit). Starrevaart.

Afbeelding

Graspieper (Anthus pratensis, Meadow Pipit) is een veel algemenere soort. Zoetermeer.


Gras-, oever- en waterpiepers zijn (op afstand) best lastig uit elkaar te houden.
Overwinterende waterpiepers zie je vaak langs slootjes en bij plassen als de Starrevaart.
Graspiepers kan je overal tegenkomen, oeverpiepers voornamelijk op stenen langs de kust.

Op de foto\s is goed te zien dat oeverpiepers veel en zware strepen op borst, buik en flanken hebben.
Hierdoor en door de gelige tint oogt deze pieper donkerder dan de waterpieper,
waarvan de onderdelen duidelijk witter zijn en die bovendien een opvallender oogstreep heeft.
Graspiepers hebben minder, kortere en scherper afgetekende strepen en lichtere poten.

Afbeelding

Tafeleenden (Aythya ferina, Pochard) in prachtkleed hebben een fraaie kastanjebruine kop. Starrevaart




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Alledaags en apart

Bericht door Elisabeth » 02-11-2011 20:03

Afbeelding



Alledaags en apart

Afbeelding

Roodborst (Erithacus rubecula, Robin) vanmiddag in Zoetermeer. \Onze\ roodborsten, die hier gebroed hebben,
zijn meestal naar het zuiden getrokken. De roodborsten die we nu zien, komen vooral uit Noord- en Oost-Europa.


Het is een onrustige week voor me, met veel verplichtingen, niet altijd even plezierige.
Mede hierdoor heb ik een achterstand met het beantwoorden van e-mails, maar ik reageer altijd op vragen!
Vandaag wel een aantal uurtjes buiten geweest, mijn therapie tegen niet-welwillende geest en lijf.

Vanmorgen kort in de Meijendel, waar de herfsttinten straalden in pril zonlicht.
Vanmiddag in De Wilck, met meer dan 1500 goudplevieren, net zoveel kieviten, en tal van andere vogels.
Over de schrijfwijze van het woord kievit kreeg ik een vraag. Vroeger was het gewoon kievit en kieviten.
Waarom dat veranderd is in kieviet(en) begrijp ik niet en daarom doe ik niet mee met die nieuwe spelling.
In elk geval vandaag wel een foto van een kievit, net als van drie andere algemene vogelsoorten.
Omdat ik verder niet veel foto\s meer in mijn reservemap heb, ook twee foto\s van schitterende Aziatische vogels.


Afbeelding

Kievit (Vanellus vanellus, Lapwing) onlangs in het zonnetje op de Starrevaart.

Afbeelding

De woerden wilde eend (Anas platyrhynchos, Mallard; males) zijn al in prachtkleed. Hazerswoude vanmiddag

Afbeelding

Een winterkoning (Troglodytes troglodytes, Wren) neemt een bad. Zoetermeer vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding


Grote jaarvogels (Rhyticeros undulatus, Wreathed Hornbill or Bar-pouched Wreathed Hornbill; female above).
Deze Aziatische neushoornvogels hebben met succes gebroed in Vogelpark Avifauna in Alphen a/d Rijn.
Dit park staat bekend om zijn goed lopende fokprogramma\s voor bedreigde neushoornvogels.
Deze foto\s heb ik in juli gemaakt, vrouw boven, man beneden. Zulke fraaie vogels zie je niet in de polders!





de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Prachtige dag verknald

Bericht door Elisabeth » 04-11-2011 21:44

Afbeelding



Prachtige dag verknald

Afbeelding

Kuifeend (Aythya fuligula, Tufted Duck; female) steekt haar tong uit, tegen wie? Alle foto\s zijn vandaag gemaakt.


Een zonovergoten dag, prachtig! Voor fotograferen was de zon soms te fel, witte vlakken \beten uit\.
Mijn gebruikelijke dagstart is via de westkant van De Wilck. Vandaag nauwelijks goudplevieren,
terwijl ik er gisteren nog zo\n tweeduizend telde. Zo is de natuur: spannend veranderlijk.
In Stompwijk een alerte zanglijster en een heel lichte buizerd; is erfelijk, daar meer gezien.

Deze week was er nauwelijks iets van de Starrevaart gekomen, dus vandaag naar de hut,
ook al omdat het vanmorgen stevig woei (later minder hard), dan zit je lekker beschut.
Er waren wel veel vogels, maar in verhouding tot \topdagen\ niet zulke grote aantallen.
Een groepje van 34 zwarte ruiters vloog heen en weer tussen het schelpeneiland
en het onder water staande slik, ze konden moeilijk kiezen wat nu de beste plek was.


Op het eilandje zeven watersnippen en op de achtergrond zag ik ineens een roerdomp!
Hij kwam aanvliegen en dook bij het eilandje het riet in; heb ik de afgelopen weken al driemaal gezien.
Een jonge sperwervrouw vloog over, een ijsvogel kwam tweemaal langs de kijkhut.
Het was druk in de hut, een \oude\ vriendin ontmoet die lang ziek is geweest. Terug, fijn!


Afbeelding

Aalscholver (Phalacrocorax carbo, Great Cormorant) vlak voor de Starrevaarthut.[/i]


Toen door de polders naar het Spookverlaat. Leden van \mijn\ actieve vogelwerkgroep
spraken me aan en zeiden dat ze - op mijn verzoek - slikrandjes voor de Amaliahut hadden gemaakt.
Helaas stonden ze alweer onder water omdat een omwonend \iemand\ (naam is bekend, geen bewijs)
sluisjes had vernield zodat het peil omhoog was gegaan. Vanaf diezelfde percelen klonken schoten.

Vervolgens, voordat ik aan een Vogeldagboek zou gaan werken, naar de oostkant van De Wilck.
Daar stonden tot mijn verbijstering twee vrij grote schuilhutten, op nog geen honderd meter van De Wilck.
Op die weilanden bivakkeren honderden/duizenden kolganzen, dat wordt prijsschieten.
Niet als het aan mij ligt, ik ga er dit weekend alles aan doen om deze slachtpartijen te voorkomen.

Afbeelding

Meerkoet ( Fulica atra, Eurasian Coot) op het Amaliaplasje.

Afbeelding

Deze zanglijster (Turdus philomelos, Song Thrush) kijkt wakend omhoog naar een overvliegende roofpiet.

Afbeelding

Jonge sperwervrouw (Accipiter nisus, Sparrow Hawk; juvenile female) zeilt over de Vogelplas Starrevaart.

Afbeelding

Juveniele buizerd ( Buteo buteo, Buzzard; juvenile), een lichte vorm, in de Stompwijkse polders.

***
Laat ze niet schieten

Staatssecretaris Bleker wil een nieuwe natuurwet maken die dieren vogelvrij maakt (plus afbraak van natuurgebieden).
Als deze plannen doorgaan, worden tal van dieren het slachtoffer van plezierjacht.
De ideeën van deze ´rentmeester´ van onze aarde gooien alles overhoop.
Tal van wetenschappers, natuurbeschermers en -liefhebbers en gelukkig ook politici
komen met de kracht van het argument in de weer tegen deze desastreuze plannen.

Ook wij kunnen onze stem laten horen. Op de website van Vogelbescherming Nederland
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_b ... _natuurwet
zijn de mogelijkheden aangegeven om te protesteren tegen deze natuurafbraak.
Ook kan een petitie ondertekend worden van de jongerenorganisatie PINK!
http://www.pinkpolitiek.nl/news/view/136
Er zijn op internet diverse serieuze artikelen over de verblekering te lezen, zoals hier.
http://www.delevendenatuur.nl/media/doc ... kering.pdf


Afbeelding

Vanuit deze doodskisten bij De Wilck kunnen \gerieflijk\ (kol)ganzen en smienten worden afgeknald, laag over het maaiveld en door de opening aan de bovenkant ook in de lucht.


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Ophef over jacht op kolganzen

Bericht door Elisabeth » 08-11-2011 04:16

Afbeelding


Ophef over jacht op kolganzen


Afbeelding


Afbeelding


In februari fotografeerde ik op de grote parkeerplaats langs de Zoetermeerse Plas
een ekster (Pica pica, Common Magpie) met een kromme snavelpunt.
Vanmiddag kiekte ik daar weer een ekster met dezelfde afwijking, ongetwijfeld dezelfde.


Vrijdag schreef ik over twee professioneel ogende jachthutten vlak bij De Wilck.
Ook heb ik meteen alle denkbare instanties over deze situatie ingelicht.
Zelfs al zou het formeel zijn toegestaan, ik blijf het een ondenkbare situatie vinden
dat tegen een Natura2000-gebied mag worden geschoten op eenden (smienten) en (kol)ganzen.

In het weekend en vandaag ben ik diverse malen aan de oostkant van De Wilck geweest.
Zaterdag waren er jagers actief; intussen zie je daar geen (kol)gans meer, die zitten bij de buren!
Ongetwijfeld komen de ganzen terug want door de zware bemesting en het uitgelezen gras
gaan ze liever daar foerageren dan in \ambachtelijk\ beheerde weidegebieden. Zoals De Wilck.

Diverse lezers zouden me graag \een handje helpen\, maar ik ben tegen elke vorm van geweld.


Afbeelding

Opvliegende vrouw pijlstaart (Anas acuta, Pintail; female), Starrevaart vrijdag.


Staatsbosbeheer, de beheerder van De Wilck, was niet op de hoogte van deze jagersactiviteiten.
De boswachters hebben na mijn alarmkreet meteen actie ondernomen en medewerkers zoeken nu uit
welke (provinciale) regels ter plekke gelden. Gevreesd moet worden dat daar geschoten mag worden.
In dat geval probeert SBB met de betrokken instanties en grondeigenaar om tafel te gaan zitten
en te kijken of er zo\n oplossing kan worden gevonden dat in elk geval het natuurgebied gespaard blijft.

De beslissingsbevoegdheid over dit alles ligt bij het provinciebestuur van Zuid-Holland.
Carla van Viegen, http://zuidholland.partijvoordedieren.n ... vanviegen/
lid van de Provinciale Staten voor de Partij voor de Dieren, heeft vandaag vragen gesteld.
Ze wil van het college van GS weten of dat op de hoogte was van deze jachthutten en of ze legaal zijn
en niet in strijd zijn met de door de provincie afgegeven ontheffingen van de Flora- en faunawet.
Ook de Vogelwerkgroep http://zuidholland.partijvoordedieren.n ... vanviegen/
duikt in deze materie en politionele instanties bekijken de zaak.

Los van de vraag of de boer formeel in zijn gelijk staat, speelt hier voor mij dat er dieren worden afgeknald
bij een officieel natuurgebied, waar nog grutto\s en tureluurs broeden en waar veel mensen van genieten.
Bij die boer(en) broedt niets meer, alles is door het (mest)beheer opgeofferd aan productie.
De Wilck is een klein weidevogelgebied, waar ook Staatsbosbeheer trots op is, een rustgebied.
Daar en elders zou niet men niet hoeven te jagen, grondeigenaren kunnen ook schadevergoeding aanvragen.


Afbeelding

Afbeelding

Jonge scholeksters hebben grijze poten en een niet geheel oranjerode snavel, de punt is nog donker.
Volwassen scholeksters hebben rode poten, in de herfst/winter zijn ze wat lichter van kleur.
Boven een juveniele scholekster en daaronder een adult winterkleed (Haematopus ostralegus, Oystercatcher).
Die hebben, overigens net als schollies in eerste zomerkleed, een witte keelband. Scheveningen 13 oktober.


Afbeelding

Inmiddels vertrokken: steltkluut (Himantopus himantopus, Black-winged Stilt), Groene Jonker 11 juli.


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Strandweer

Bericht door Elisabeth » 10-11-2011 19:35

Afbeelding


Strandweer


Afbeelding


Alle foto\s van vandaag. Steenlopers (Arenaria interpres, Ruddy Turnstone) zijn niet schuw.
In winterkleed zien ze er wat saaier uit, maar het blijft leuk om ze te fotograferen.


Midden november 2011, klein oostenwindje, stralende zon, lekkere temperatuur.
Voor het laatste deel van de vogeltrek waren de omstandigheden niet zo gunstig,
maar voor de zongevoelige pijnappelklier (heb ik die nog wel?) was het een zalige najaarsdag.

Langs het Zuiderhavenhoofd in Scheveningen trokken nog vier atalanta\s zuidwaarts, ook een witje (zag niet zo snel stippen, ik denk klein geaderd) en twee nachtvlinders: bruinig, misschien wat oranje, met lichtere vleugelvlekken, onbekend.

Nu en dan liet een grijze zeehond zich zien, volgens sommige vissers Bertus, andere vissers dachten Hendrik... Bij het Noorderhavenhoofd zwom een grote zee-eend.
Een tapuitje, twee oeverpiepers, steenlopers, wat ganzentrek, het was erg rustig.


Afbeelding

Afbeelding

Het gebeurt volgens de zeevissers wel meer dat een vogel in een vislijn vliegt, maar volgens hen komen ze zelden aan de haak. De draad zit dan om hun lichaam.
Dat overkwam vanmorgen deze scholekster (Haematopus ostralegus,Oystercatcher; fishline).
Nadat hij was \ binnengehaald\ kon hij geschrokken maar ongeschonden verder vliegen.


Afbeelding

Grote zee-eend (Melanitta fusca, Velvet Scoter) dobberde lange tijd bij het Noorderhavenhoofd.

Afbeelding

Al enkele dagen verblijven één of twee grijze zeehonden ( Halichoerus grypus, Grey Seal) bij de pieren

Afbeelding

Tapuiten (Oenanthe oenanthe, Northern Wheatear) zie ik in de polders niet meer, wel op de zuiderpier.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Witter dan mist

Bericht door Elisabeth » 14-11-2011 21:03

Afbeelding





Witter dan mist


Afbeelding


Afbeelding

De hele ochtend en de eerste middaguren waren Benthuizen en wijde omgeving mistgrijs.
Grote zilverreigers (Casmerodius albus, Great Egret) met hun tropisch witte verenkleed
blijven zelfs dan nog opvallend blinken. Barrepolder Zoeterwoude vanmiddag.



Afbeelding

Een zwarte kraai (Corvus corone, Carrion Crow) blijft zwart, in zon en in mist. De Wilck.

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag telefoontje: hier in een sloot in Stompwijk zwemmen drie fluiteenden!
En inderdaad, deze in andere werelddelen talrijk voorkomende gele of rosse fluiteenden
(Dendrocygna bicolor, Fulvous Whistling Duck) zwommen daar al druk fluitend rond.
Volgens mij zijn dit volwassenen vogels; uiterlijk verschillen mannen en vrouwen niet.


Laatste week: protesteer tegen de concept-Wet Natuur

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt is ervan overtuigd:
de concept-Wet Natuur die staatssecretaris Bleker volgend jaar hat parlement wil aanbieden,
betekent een ernstige aanslag op de natuur, op planten en dieren. De plezierjacht wordt uitgebreid,
smienten, kolganzen worden vogelvrij verklaard. Je mag de burchten van dassen vernielen,
zeehonden ongestraft verstoren, adders en ringslangen uit de natuur halen enz. enz.

Er is al zo veel geschreven over de onbegrijpelijke aantasting van de natuur via dit voorstel,
dat ik daar hier niet op inga; surf eens op internet! De overheid houdt een \burgerconsultatie\
waar u aan mee móét doen: op die manier kunt u uw ongenoegen over deze plannen kenbaar maken.

Hoe dat gaat: via deze link
http://internetconsultatie.nl/wetnatuur/reageren
kunt u reageren op de concept-wet. Er is ruimte voor commentaar.
Vindt u het lastig zelfs iets te bedenken, dan kunt u deze tekst
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_b ... /voorbeeld
kopiëren en in het formulier plakken.
Vervolgens de gegevens invullen (waar staat \organisatie\ typt u \particulier\), u ontvangt vervolgens een e-mail
met een link, als u daarop klikt is uw bezwaar formeel. Laat deze kans voor de natuur niet onbenut!


Afbeelding

Zonnig lichtpuntje vanmorgen bij het Prielenbos: knikkend tandzaad (Bidens cernua, Nodding Bur-marigold).



Jachthutten bij De Wilck verwijderd


Zaterdag rond het middaguur zijn de twee jachthutten aan de oostkant van De Wilck verwijderd!
Schieten op deze locatie levert ernstige verontrusting op in dit weide-natuurgebied.
Na de melding in Vogeldagboek
http://www.vogeldagboek.nl/node/923
en het alarmeren van instanties zijn er veel activiteiten ontplooid.

Beheerder Staatsbosbeheer ging onderzoek doen naar de legaliteit van deze schietplaatsen,
wetlandwacht Cor Kes vroeg in een brief aan de Wildbeheereenheid de bouwsels te verwijderen,
Carla van Viegen (Partij voor de Dieren) stelde vragen aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
raadslid Bert Bosch (D66) deed dat in de gemeenteraad van Rijnwoude, er werd over getwitterd,
Vogelwerkgroep, Vogelbescherming en vele anderen betuigden hun sympathie, er waren diverse informele contacten.

Wat de doorslag heeft gegeven om de jachthutten op te ruimen is mij niet duidelijk geworden.
Wél duidelijk is dat als je je met hart en ziel verzet tegen ongewenste situaties, met praten en met schrijven
en zonder geweld en met begrip voor elkaars opvattingen, dit tot succes kan leiden. Dóórgaan dus!



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Witter dan mist

Bericht door Elisabeth » 14-11-2011 21:03

Afbeelding





Witter dan mist


Afbeelding


Afbeelding

De hele ochtend en de eerste middaguren waren Benthuizen en wijde omgeving mistgrijs.
Grote zilverreigers (Casmerodius albus, Great Egret) met hun tropisch witte verenkleed
blijven zelfs dan nog opvallend blinken. Barrepolder Zoeterwoude vanmiddag.



Afbeelding

Een zwarte kraai (Corvus corone, Carrion Crow) blijft zwart, in zon en in mist. De Wilck.

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag telefoontje: hier in een sloot in Stompwijk zwemmen drie fluiteenden!
En inderdaad, deze in andere werelddelen talrijk voorkomende gele of rosse fluiteenden
(Dendrocygna bicolor, Fulvous Whistling Duck) zwommen daar al druk fluitend rond.
Volgens mij zijn dit volwassenen vogels; uiterlijk verschillen mannen en vrouwen niet.


Laatste week: protesteer tegen de concept-Wet Natuur

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt is ervan overtuigd:
de concept-Wet Natuur die staatssecretaris Bleker volgend jaar hat parlement wil aanbieden,
betekent een ernstige aanslag op de natuur, op planten en dieren. De plezierjacht wordt uitgebreid,
smienten, kolganzen worden vogelvrij verklaard. Je mag de burchten van dassen vernielen,
zeehonden ongestraft verstoren, adders en ringslangen uit de natuur halen enz. enz.

Er is al zo veel geschreven over de onbegrijpelijke aantasting van de natuur via dit voorstel,
dat ik daar hier niet op inga; surf eens op internet! De overheid houdt een \burgerconsultatie\
waar u aan mee móét doen: op die manier kunt u uw ongenoegen over deze plannen kenbaar maken.

Hoe dat gaat: via deze link
http://internetconsultatie.nl/wetnatuur/reageren
kunt u reageren op de concept-wet. Er is ruimte voor commentaar.
Vindt u het lastig zelfs iets te bedenken, dan kunt u deze tekst
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_b ... /voorbeeld
kopiëren en in het formulier plakken.
Vervolgens de gegevens invullen (waar staat \organisatie\ typt u \particulier\), u ontvangt vervolgens een e-mail
met een link, als u daarop klikt is uw bezwaar formeel. Laat deze kans voor de natuur niet onbenut!


Afbeelding

Zonnig lichtpuntje vanmorgen bij het Prielenbos: knikkend tandzaad (Bidens cernua, Nodding Bur-marigold).



Jachthutten bij De Wilck verwijderd


Zaterdag rond het middaguur zijn de twee jachthutten aan de oostkant van De Wilck verwijderd!
Schieten op deze locatie levert ernstige verontrusting op in dit weide-natuurgebied.
Na de melding in Vogeldagboek
http://www.vogeldagboek.nl/node/923
en het alarmeren van instanties zijn er veel activiteiten ontplooid.

Beheerder Staatsbosbeheer ging onderzoek doen naar de legaliteit van deze schietplaatsen,
wetlandwacht Cor Kes vroeg in een brief aan de Wildbeheereenheid de bouwsels te verwijderen,
Carla van Viegen (Partij voor de Dieren) stelde vragen aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
raadslid Bert Bosch (D66) deed dat in de gemeenteraad van Rijnwoude, er werd over getwitterd,
Vogelwerkgroep, Vogelbescherming en vele anderen betuigden hun sympathie, er waren diverse informele contacten.

Wat de doorslag heeft gegeven om de jachthutten op te ruimen is mij niet duidelijk geworden.
Wél duidelijk is dat als je je met hart en ziel verzet tegen ongewenste situaties, met praten en met schrijven
en zonder geweld en met begrip voor elkaars opvattingen, dit tot succes kan leiden. Dóórgaan dus!



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Toendrarietganzen en kleine zwanen

Bericht door Elisabeth » 16-11-2011 19:42

Afbeelding



Toendrarietganzen en kleine zwanen

Afbeelding


Afbeelding


Toendrarietganzen (Anser serrirostris, Tundra Bean Goose) staan zelden in Vogeldagboek.
Hoewel het een talrijk overwinterende soort is, worden ze in \mijn\ polders niet vaak gezien.
In de Geerpolder bij Stompwijk trof ik vanmiddag een groepje van veertien foeragerende \rieten\.



Afbeelding


Afbeelding

De kleine zwanen (Cygnus bewickii, Bewick\s Swan) hebben lang op zich laten wachten:
kennelijk was er voldoende voedsel op de grote watervlaktes. Nu komen ze geleidelijk aan
naar grasland en naar de resten op akkers van de bieten- en aardappelenoogst.
In Polder Nieuw-Groenendijk vanmiddag 4 adulte en 6 juveniele \kleintjes\ op grote afstand.
Op de foto boven een juveniele vogel, onder een waakzame ouder die uit een slootje opkijkt.



Afbeelding

De insecten hebben lang geprofiteerd van de warme start van het najaar.
In het Buytenpark trof ik zaterdagmiddag nog dit veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje
(Harmonia axyridis, Multicolored Asian Ladybird) dat zich opwarmde aan de zonnestralen.


Afbeelding]

Op de parkeerplaats van de Starrevaart zie je regelmatig tamme konijnen lopen.
Diverse malen is vastgesteld dat \dierenliefhebbers\ daar hun flappies dumpen.
Mogelijk is dat ook het geval met dit mooie konijn (Oryctolagus cuniculus, domestic Rabbit)
met gekrulde haren en grijze strepen over de vacht. Gisteren gezien. Wie herkent dit dier?
Met vossen en veel loslopende honden in de buurt zijn dergelijke tamme beestjes snel verdwenen...



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Roerdompweer

Bericht door Elisabeth » 18-11-2011 15:30

Afbeelding


Roerdompweer


Afbeelding

Roerdomp (Botaurus stellaris, Great Bittern) vanmiddag in een nevelige rietkraag.

Mistig, nevelig, nat, kil, echt een dag waarop je een roerdomp in de zomp kan verwachten.
Vanmorgen al op zoek geweest, onderweg een kerkuil in een boerenstal, maar geen \brulaap\ gezien.
Nadat de mist zich iets verdund had, nog een keer de rietkragen afgezocht
die je kan vinden vanaf Alphen, Hazerswoude, Benthuizen, Zoetermeer, Zoeterwoude tot Stompwijk.

Ik wist het toen ik vanmorgen door de gordijnen keek! Dit wordt mijn roerdompdag. Griebelweer!
Op de Starrevaart had ik er de afgelopen weken al vaker een op afstand gezien,
maar vanmiddag was het bingo. O, wat rijd je ze gemakkelijk voorbij, die camouflagemeesters.

Je moet goed opletten ´herkennen´ waar het riet zodanig gevormd is dat ze er kunnen vissen.
Zelfs dan nog is het lastig omdat ze zich één kunnen maken met hun riet-omgeving.
Bovendien bewegen ze erg traag, ze deinen met hun lichaam mee op het ritme van het riet.

Ze gaan in paalhouding als er kwebbelende schoolkinderen of wandelaars voorbijkomen.
Ook aan lawaaiige tractors en brommers hebben ze een hekel, voor \normaal\ motorgeluid kijken ze niet op.
Deze roerdomp deed alles precies volgens dit patroon, na een kwartiertje vissen verdween hij.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De jacht is mislukt, de roerdomp verdwijnt in het riet op weg naar een ander stekkie.


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie