Vogeldagboek

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Zoek de snippen

Bericht door Liana » 27-09-2011 22:19

Afbeelding

Zoek de snippen


Afbeelding


Watersnip (Gallinago gallinago, Snipe) merkt dat er een bruine kiekendief
in de buurt rondvliegt en houdt zich gereed om te vluchten. Wat hij ook deed.


Vanmorgen ben ik naar de Polders Poelgeest geweest, in Warmond,
hoewel sommigen \vinden\ dat het eigenlijk in Oegstgeest is. Burenruzie.
Twee kleine poldertjes tegen elkaar, de Klaas Hennepoelpolder tegen Oegstgeest
en de Veerpolder, ja, eigenlijk ook in Oegstgeest maar tegen Warmond.

Leuke polders waar je omheen kan wandelen en waar je dicht op de natuur zit.
Het zijn kleddernatte gebieden waar het op het ogenblik krioelt van de watersnippen.
Alleen: je ziet er maar een beperkt aantal, de rest houdt zich verborgen in het riet.
Behalve als er een kiekendief overvliegt, dan gaan er vele tientallen de lucht in.

Ik heb vanmorgen langzaam schuifelend het gebied op watersnippen afgestroopt.
Als je een poosje stil staat, zie je soms ineens een voorzichtige beweging, hebbes!
Weer eentje die je bij oppervlakkige beschouwing niet zou hebben gezien.
Bovendien moet je alle snippen stuk voor stuk bekijken, want in deze polders
zitten soms zeldzame bokjes (ook een snipsoort) tussen de watersnippen, heb er nu geen gezien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Watersnippen (Gallinago gallinago, Snipe) zijn meesters in camouflage,
zelfs van achteren lijkt het alsof je tegen rietstengels aankijkt. Het zijn fascinerende vogels.


Afbeelding

In dit soort plasdrasgebieden wemelt het van de wintertalingen (Anas crecca, Common Teal).
De mannen zijn nog niet volledig door hun rui heen, maar zelfs nu zijn ze al mooi.


Afbeelding

Jonge putter (Carduelis carduelis, European Goldfinch; juv.) op akkerdistels in Poelgeest.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna

Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Pingelend in het riet

Bericht door Elisabeth » 30-09-2011 23:27

Afbeelding



Pingelend in het riet


Afbeelding


Baardman (Panurus biarmicus, Bearded Reedling; male).
Een man heeft zwarte baarden, bij een vrouw ontbreken die.
Vrouwtjes heb ik niet kunnen fotograferen. In deze serie twee of drie verschillende mannen.


Zo hoog was ik nog nooit van mijn leven in Groningen en Friesland geweest.
Het Lauwersmeer, wat is dat ver weg voor een Hollandse polderjongen!
Waarom nog nooit dat natuur- en vooral vogelparadijs bezocht? Gewoon toeval.
Maar gisteren was ik er dan: Jaap Deensgat, Lauwersoog, Ezumakeeg.
Er valt veel te vertellen, maar met dit mooie weer ben ik liever buiten.

Overal rond het Lauwersmeer hoorde en zag ik baardmannetjes,
die prachtige vogeltjes met hun scherpe \geping\ fladderend boven het riet.
Bij het Jaap Deensgat zaten de meeste, daar heb ik deze foto\s ook gemaakt.
Woensdag was daar een groep van veertig tot zestig baardmannen gezien!
Ik fotografeerde in de omgeving van de hut, daar zaten er een stuk of vijf à tien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Van Noord naar West

Bericht door Elisabeth » 04-10-2011 21:33



Afbeelding

Van Noord naar West

Afbeelding

Afbeelding

Bruine glazenmakers (Aeshna grandis, Brown Hawker; female) zijn vrij algemene libellen,
maar ze gaan niet gauw ergens rustig zitten waardoor het niet meevalt ze te fotograferen.
Behalve als ze eieren afzetten, zoals deze vrouwtjes langs de Ruiner Aa. Er vlogen er een stuk of tien.


Een drukke dag. Na een paar dagen vakantie in het prachtig (gelegen) vakantiehuis
van Hanneke en Paul in bungalowpark Lanka in Anholt/Ruinen, moest ik eerst alles schoonmaken
(ik was deze keer alleen) met een nog stijve rechterhand, daarna een paar uur naar huis rijden
waar op dat moment de telefoon ging: er zit een buidelmees langs de Starrevaart.
Dat is een lastig waar te nemen vogeltje (geluid is kenmerkend) waar je wel meteen weer voor achter het stuur kruipt.

Ter plekke bleken er zelfs twee te zitten. Slechts een paar glimpen op kunnen vangen
van deze kleine, gemaskerde rietvogeltjes. Intussen raakte Hans Keijser opgewonden
van een 2kj zilvermeeuw, die een Russische pootring droeg, geringd in Moermansk!
De vogel was ook vorige week gespot, door mijn uitstapje had ik de ring nog niet gemeld
(ik coördineer de waarnemingen van kleurenringen op de Starrevaart). Dik 3000 km gevlogen...

Afbeelding

Onlangs heb ik mooie close-ups kunnen maken van een grauwe franjepoot (Phalaropus lobatus,
Red-necked Phalarope; juveniles) in Noordwijkerhout. Bij Ezumakeeg waren er donderdag zelfs twee,
weliswaar op grote afstand, maar twee tegelijk is toch wel apart. Het krioelde daar van de vogels,
vooral \bekende\ als goudplevieren, kieviten, ook zeldzamere steltlopers; daarover een andere keer meer.


Afbeelding

Op deze foto kruist een jonge grauwe franjepoot (Phalaropus lobatus, Red-necked Phalarope; juvenile)
een bonte strandloper (Calidris alpina, Dunlin). Ze zijn allebei ongeveer zo groot als een spreeuw.


Afbeelding

Een kleine gewone pad (Bufo bufo, Common Toad) in de tuin van mijn vakantieverblijf.

Afbeelding

Dit is ogenschijnlijk een niet veelzeggende foto, maar de 2kj zilvermeeuw (Larus argentatus, Herring Gull)
in het midden, komt helemaal uit Rusland (waarschijnlijk Moermansk), en dat is wel heel bijzonder.




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Sfeerbeelden uit Drenthe

Bericht door Liana » 05-10-2011 21:07

Afbeelding

Sfeerbeelden uit Drenthe

Afbeelding

Afbeelding

In dit Vogeldagboek een aantal sfeerplaatjes van de voorbije week uit Drenthe.
Graag zit ik op mijn opklapkrukje zodat je de wereld vanaf een laag standpunt kan bekijken.
Zoals op het Holtveen deze geoorde fuut (Podiceps nigricollis, Black-necked Grebe) in winterkleed.



Afbeelding

Een kleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas, Small Copper) eveneens op het Dwingelderveld

Afbeelding

Parende paardenbijters (Aeshna mixta, Migrant Hawker) bij het bezoekerscentrum.

Afbeelding

Zonsopgang op een mistige vrijdagmorgen in Eursinge



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Smienten, libellen en egels op de weg

Bericht door Elisabeth » 06-10-2011 19:52

Afbeelding




Smienten, libellen en egels op de weg


Afbeelding


Afbeelding

Man en vrouw smient (Anas penelope, Eurasian Wigeon) dinsdag op de Starrevaart.
De man is nog volop in de rui, hij ziet er wat rommelig uit, je zou meelij met hem krijgen!



Smienten, de uitvinders van het fluitgeluid, vliegen op het ogenblik massaal in.
Eind september merk je ineens dat ze er zijn. Eerst enkele tientallen, nu al honderden
en over enkele weken zullen er vele tienduizenden op onze wateren overwinteren.
Je kan ze moeilijk over het hoofd horen: ze brengen een luide, vloeiende fluittoon voort: pieuw-pieuw.

Onder de eendensoorten is de smient een succesnummer met miljoenen vogels.
Smienten, die kennelijk niet vaak ziek worden, broeden voornamelijk op de toendra\s van Noord-Europa en -Azië.
Volgens het rapport Evaluatie opvangbeleid 2005-2008
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... enten.html
overwinteren er bij ons ca. 900.000 smienten!
(Terzijde: kolgans ruim 800.000, brandgans ca. 400.000 en grauwe gans ca. 350.000.)

De wetenschappelijke naam van smient is Anas penelope: bontgekleurde eend.
In De Nederlandse vogelnamen en hun betekenis
http://vogeldagboek.nl/html/Recensies/V ... ederlandse vogelnamen.html
las ik dat er destijds in de soortnaam (penelope)
een schrijffout was gemaakt, en die mag volgens voorschrift niet meer ongedaan worden gemaakt.
In plaats van penelops = bontgekleurde werd onbedoeld penelope (de vrouw van Odysseus) vermeld.
Tot schande van beschaafde mensen staat de smient onder zware druk van \wildbeheerders\
http://www.vogelbescherming.nl/actueel/ ... /ne_id/492


Afbeelding

Afbeelding

Tweemaal een bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum, Common Darter), man en (oude) vrouw.
De man heb ik gefotografeerd langs de Meeslouwerplas, de vrouw op het Dwingelderveld.


Afbeelding

Grote zilverreigers (Grote zilverreiger, Casmerodius albus, Great Egret) zie je steeds meer.
Het is intussen overal een normale verschijning, zoals deze dinsdag op de Starrevaart.


Afbeelding

Pijn in je hart doet het als je dieren ziet die op onnatuurlijke wijze dood zijn gegaan.
Egels (Erinaceus europaeus, Hedgehog; road casualty) zie je (veel te) vaak dood op de weg liggen.
Afgaande op het aantal dat ik in mijn beperkte bereik zie, moeten dat er heel erg veel zijn.
Want ik heb er, vandaag nog, diverse gezien. Konden we ze maar verkeersles geven!
Op de foto een egel die ik in de berm heb gelegd langs het Dwingelderveld.
Klik hier voor de originele foto, die is bloederiger! Click to enlarge the original, with more blood!

http://www.vogeldagboek.nl/sites/vogeld ... _groot.jpg



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Twitteren over vogels

Bericht door Liana » 17-10-2011 21:48

Afbeelding



Twitteren over vogels


Afbeelding


Patrijs (Perdix perdix, Grey Partridge) met kledderige veren van het natte gras. Stompwijk vanmorgen.


Sinds kort ben ik aan het twitteren. Via Twitter verzend ik elke dag dat ik in het veld ben
één tot drie tweets (korte berichtjes van maximaal 140 tekens), soms met een foto.
Het is een proef: ik wil eens kijken of er voldoende belangstelling is voor mijn tweets
als aanvullinkje op de Vogeldagboeken. Zo niet, dan stop ik er gewoon weer mee.

Tweets zijn voor iedereen te lezen op internet, klik hier voor mijn tweets.
Je kan je ook (gratis) bij Twitter aanmelden en dan ontvang je de berichten
of via je computer, of via je gsm of via beide. Je kan dan iedere twitteraar \volgen\
voor wie je belangstelling hebt en zelf uiteraard ook berichtjes verzenden.

Het niveau is vaak van koetjes en kalfjes, maar er zijn ook leuke en interessante tweets.
Mijn berichten gaan over wat ik in het veld zie, hieronder mijn tweets van vandaag.

10 uur : De wulpenroep klinkt in de lichte nevel boven De Wilck nog melancholischer
dan anders. Zacht fluitende goudplevieren, zes tapuiten, en ik.

11 uur : Stompwijk dichtgemiezerd. Hoog in bomen pal boven me tsjakken kramsvogels,
ze komen nog wel voor de lens, geduld. 5 patrijzen, 2 poseerden.


Afbeelding


16 uur: Het is een genot tapuiten te observeren. Uitkijkpost man op picknicktafel De Wilck,
bij elke duik in het gras een prooi. Tapuit (Oenanthe oenanthe, Northern Wheatear; male)



Afbeelding

Een honderdtal kramsvogels (Turdus pilarus, Fieldfare) in Stompwijk. Plots waren ze verdwenen.


Afbeelding

Buizerd (Buteo buteo, Buzzard) bij kadaver in de Geerpolder, ook al Stompwijk.

Afbeelding

Opstijgende knobbelzwaan (Cygnus olor, Mute Swan) voor de Starrevaarthut.


Afbeelding

Hoewel het verenkleed van zwanen erg wit is, is het niet zo wit als dat van zilverreigers.
Het zijn exotisch uitziende vogels met een tropische uitstraling, prachtig!
Vanuit de hut is vrijwel dagelijks een grote zilverreiger (Casmerodius albus, Great Egret) van dichtbij te zien.




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Intense natuurervaring

Bericht door Elisabeth » 19-10-2011 21:13

Afbeelding



Intense natuurervaring


Afbeelding

Aanstellerige watersnip (Gallinago gallinago, Snipe) langs de Benthuizer Plas.


Vanmorgen op de fiets langs de Noord-Aa-plassen in Zoetermeer, totdat de regen kwam.
Op de Benthuizer Plas maakte een watersnip bokkensprongen en deed alsof het lente was.
Andere watersnippen toonden geen belangstelling voor deze aanstellerij.

Via de Noordhovense Plas met twee dodaarzen naar de grote Zoetermeerse Plas.
Daar heb ik eerst wat geringde kokmeeuwen gefotografeerd, in de vlucht.
Op een beschutte, zonnige plek in de struiken foerageerden o.a. vuurgoudhaantjes.
Tientallen kramsvogels zaten verderop langs de slootkant te drinken.
Op de terugweg geweervuur in de polders: het (plezier)jachtseizoen is geopend.

Ik twitterde, naar ik dacht, een toepasselijke haiku:

Jager kijkt naar haas.
O wat houdt hij van dieren.
Meer nog van kogels.


Een haiku is een Japanse dichtvorm van drie rijmloze regels in resp. vijf, zeven en vijf lettergrepen,
waarin een intense natuurervaring wordt uitgedrukt. Helaas kreeg ik al snel een vingerwijzing:
in een haiku mag je geen conclusie trekken, die moet je aan de lezer overlaten.
Dus heb ik het overgedaan. Hier trek ik toch geen conclusie?! Maar of het een echte \beleving\ is?

Jager kijkt naar haas.
O wat houdt hij van dieren.
Kogeltas aan riem.


Afbeelding

Veel (kok)meeuwen die hier broeden overwinteren elders. Meeuwen uit andere landen
vullen die plaatsen in, zodat er doorlopend meeuwen zijn, meestal echter niet dezelfde!
Kokmeeuw E5AY (Chroicocephalus ridibundus, Black-headed Gull), een minimaal vier jaar oude man,
is evenwel een standvogel en het hele jaar rond en op de Zoetermeerse plassen te vinden


Afbeelding

Vuurgoudhaantjes (Regulus ignicapilla, Firecrest) zijn razend vlug, vandaag was ik iets sneller!

Afbeelding

Na een stevige bes smaakt water deze kramsvogels (Turdus pilarus, Fieldfare) ook goed


Afbeelding

Vrijdag op de Starrevaart deze man slobeend (Anas clypeata, Northern Shoveler), bijna in prachtkleed.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Gaande, blijvende en komende vogels

Bericht door Elisabeth » 21-10-2011 18:47

Afbeelding



Gaande, blijvende en komende vogels

Afbeelding

Afbeelding

Op nog wat achterblijvers na verkeren de visdieven (Sterna hirundo, Common Tern) en de grutto\s
(Limosa limosa, Black-tailed Godwit) inmiddels in warmere streken. Foto\s Starrevaart en De Wilck.



Behalve de doortrekkers kennen we in de vogelwereld winter-, zomer- en stamgasten.
De zomergasten broeden hier en overwinteren elders; de meeste zijn vertrokken.
De wintergasten broeden ergens anders en overwinteren hier, geleidelijk aan arriveren ze nu.
De jaargasten zijn de soorten die je het hele jaar kan zien. Hierbij moet gezegd worden
dat veel van deze standvogels als een harmonica over ons continent heen en weer schuiven.
Vandaag in Vogeldagboek twee foto´s van alle drie van deze categorieën.

Afbeelding

Afbeelding

Rietgorzen (Emberiza schoeniclus, Reed Bunting; male) en baardmannen
(Panurus biarmicus, Bearded Reedling; male) zijn jaargasten.
Foto\s resp. vandaag in de Poelgeestpolders en in september bij het Lauwersmeer


Afbeelding

Afbeelding

Op enkele uitzonderingen na broeden smienten (Anas penelope, Wigeon; male)
en kramsvogels (Turdus pilarus, Fieldfare) niet in ons land; echte wintergasten.
Foto man smient onlangs in De Wilck, de kramsvogels vanmorgen in Stompwijk.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Beweeglijke koperwieken

Bericht door Liana » 24-10-2011 19:41

Afbeelding



Beweeglijke koperwieken


Afbeelding

Afbeelding

Twee van de circa twintig koperwieken (Turdus iliacus, Redwing) vandaag op meidoornbessen in Zoetermeer.


Kramsvogels en koperwieken trekken vaak gezamenlijk op. Het is tenslotte familie!
Op het ogenblik zie je ze vooral foerageren op de bessen van meidoorns.
Foto\s van kramsvogels heb ik vorige week gepubliceerd, vandaag enkele koperwieken.
Die zijn een stuk kleiner dan hun neven en nichten, ze zijn ook schuwer en vliegeriger
en bovendien bewegen ze sneller bij het eten van bessen. Kortom: lastig te fotograferen.

Afbeelding

Ook spreeuwen (Sturnus vulgaris, Starling) lusten graag bessen ter afwisseling van dierlijk voedsel.

Afbeelding

Nog een foto van mijn tripje naar het Lauwersmeer: kleine strandloper (Calidris minuta, Little Stint).

Afbeelding

Er zijn nu volop baggerwerkzaamheden in de polders. Dat levert meestal een feestmaal op
voor meeuwen, ooievaars en blauwe reigers (Ardea cinerea, Heron), zoals hier in De Wilck


Afbeelding

Oranjerode stropharia (Psilocybe aurantiaca, Redlead Roundhead) na een regenbui in het Prielenbos.


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Juveniele roofvogels

Bericht door Liana » 25-10-2011 21:27

Afbeelding





Juveniele roofvogels


Afbeelding


Afbeelding


Juveniele havik (Accipiter gentilis, Northern Goshawk; juvenile) jagend boven de Starrevaart.
Het was een heel grote vogel, als een buizerd, waarschijnlijk een jong vrouwtje. Havikmannen zijn klein(er).



Vanmorgen in de Starrevaarthut (de Vogelknip) gezeten totdat het ging regenen.
De harde oostenwind joeg niet alleen de normaal zo talrijke eenden en ganzen van de plas,
maar joeg ook het verkeerslawaai van de A4 door je oren. Wanneer komt de geluidswal?

Enkele malen vlogen de kieviten, de twee watersnippen en de 28 zwarte ruiters van het eilandje op
als er een sperwertje, een buizerd of een havik langskwam. Bij die laatste was het écht paniek.
Een joekel van een juveniele havik die op jacht kwam, dan willen de vogels wel weg zijn!

Aan de zuidkant van de vogelplas vloog langzaam een grote vogel met een witte stuit voorbij.
Bewijsfoto\s gemaakt, je weet het in deze trektijd maar nooit. En inderdaad, het bleek een zeldzame,
een juveniele ruigpootbuizerd. Dit jaar trekken er relatief veel RPB\s over ons land zuidwaarts.


Afbeelding

Grauwe lucht, grote afstand, ISO-instelling van camera met veel ruis om nog een beetje sluitertijd te krijgen:
de kenmerken van de juveniele ruigpootbuizerd (Buteo lagopus, Rough-legged Buzzard) zijn nog wel te zien.


Afbeelding

Ook op doortrek zijn talloze graspiepers (Anthus pratensis, Meadow Pipit). Zoetermeer

Afbeelding

Een al wat oudere foto van dit jaar van een gaai (Garrulus glandarius, Eurasian Jay) in onze tuin.

Afbeelding

Vorige week in Zoetermeer deze torenvalk (Falco tinnunculus, Kestrel; female, probably 2 calendar year).
Vaak zijn vogels niet precies op leeftijd of op geslacht te brengen. Dit is, door het ontbreken van grijs
op kop en staart en door de brede strepen, een vrouw. Geen adult, ook geen jeugdveren meer: wellicht 2kj.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Plaats reactie