Vogeldagboek

Plaats reactie
Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Geel, wit en grauw

Bericht door Liana » 24-08-2011 20:19

Afbeelding




Geel, wit en grauw

Afbeelding

Midden in het prachtige plaatsje Sainte-Enimie kon je langs de oevers van de Tarn
een paartje grote gele kwikstaarten (Motacilla cinerea, La Bergeronnette des ruisseaux, Grey Wagtail)
druk met voedsel zien slepen voor hun jongen in een rotsspleet linksboven op de foto.


Afbeelding

Afbeelding

Op diezelfde plek, maar ook elders, wemelde het soms van witgezoomde spikkeldikkopjes
(Pyrgus carthami, La Grande Hésperide, Safflower Skipper). Deze vlinders komen bij ons niet voor.


Afbeelding

Dat geldt ook voor de witbandzandoog (Brintesia circe, Le Silène, Great Banded Grayling).

Afbeelding

Afbeelding

Talrijk in de Cévennen zijn de grauwe klauwieren (Lanius collurio, La Pie-grièche écorcheur, Red-backed Shrike).
Deze prachtige vogeltjes zitten vaak op paaltjes of hoog op een tak op de uitkijk, zodat je ze mooi te zien krijgt,
zoals de man boven en de vrouw onder (female below); zij heeft net een groot insect ingeslikt.


Afbeelding

Vogels fotograferen is vaak dankbaar gebruik maken van de vele paaltjes in het landschap.
Helaas zie jij bij ons zo\n plaatje met veldleeuwerik steeds minder (Alauda arvensis, LÂ’Alouette des champs ,Skylark).




Slot volgt


Haags Vogelfestival

Voor de tweede maal organiseert de Haagse Vogelbescherming met Ringfoto Focus
een vogelfeest in de natuur, in dit geval in De Banken in \s-Gravenzande.
Dat is een vogelrijk gebied, zeker nu aan het begin van de trektijd. Er zijn rondleidingen,
kraampjes en infostands, dat alles op zondag 4 september van 10 tot 16 uur. Klik hier voor info.
http://www.haagsevogels.nl/cms/index.php?page=alias-2


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna

Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Lunchvoordracht bergeend

Bericht door Elisabeth » 25-08-2011 19:54

Afbeelding


Lunchvoordracht bergeend

Afbeelding

Het was vanmorgen zo tegen lunchtijd dat ik op mijn krukje in De Groene Jonker zat en deze jonge bergeend
(Tadorna tadorna, Shelduck; juvenile) het podium betrad om daar een voorstelling te geven.



Afbeelding


Afbeelding

Nog even controleren of alle veren glad zitten...

Afbeelding


Afbeelding

.......en dan gaat het los!

Afbeelding

Na zo\n hoogstandje mag je best even voor jezelf applaudisseren.


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bruine dieven en groene poten

Bericht door Liana » 27-08-2011 15:34

Afbeelding




Bruine dieven en groene poten


Afbeelding

Afbeelding

Boven moerassen en akkers zie je nog steeds bruine kiekendieven \dansen\,
op zoek naar jonge en zieke vogels, muizen, insecten en etensresten.
Jonge bruine kiekendieven (Circus aeruginosus, Western Marsh Harrier)
hebben een eigele kop en zijn donkerbruin, vrouwen zijn lichter gekleurd.
Mannen hebben een veelkleurig verenkleed met veel grijs op vleugels en staart.
Op de foto boven een juveniele vogel (De Groene Jonker) en daaronder
een adulte man (Hazerswoude gisteren). Juvenile and male adult (below).


Afbeelding

Ook donderdag in De Groene Jonker twee eten zoekende groenpootruiters
(Tringa nebularia, Greenshank), elders in het gebied zaten er nog meer.


Afbeelding

Spookverlaat donderdag, deze meerkikker (Rana ridibunda, Marsh Frog) ziet er erg mager uit
met haar uitstekende botten. Het is, ook gelet op de grootte, waarschijnlijk een vrouw.


Afbeelding


Afbeelding

Alweer een slecht vlinderjaar, met heel droog voorjaar en erg natte zomer.
Foto boven een kleine vos (Aglais urticae, Small Tortoiseshell; picture above)
en daaronder een atalanta (Vanessa atalanta, Red Admiral).




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Veertig papen en tapuiten

Bericht door Elisabeth » 29-08-2011 19:46

Afbeelding



Veertig papen en tapuiten


Afbeelding


Afbeelding

Er waren vanmorgen volop paapjes (Saxicola rubetra, Whinchat) aan het foerageren.


In de trektijd zie je in \mijn\ polders altijd wel kleine aantallen paapjes en tapuiten.
Als je er vijf tot tien tegelijk ziet, is dat al heel wat. Vanmorgen werden al mijn records verbroken.
In de Meerpolder bij Stompwijk en Zoetermeer telde ik ten minste veertig van deze vogeltjes.
Het waren zo\n 25 paapjes - vrijwel allemaal jonge vogels - en 15 tapuiten, ook jong spul denk ik.

Door hun gedrag zijn ze gemakkelijk te zien: ze zitten op een molshoop of graspol op de uitkijk
en duiken dan op insecten. Ook zitten ze graag op paaltjes en prikkeldraad.
Jonge tapuiten zijn in deze tijd van het jaar niet zo eenvoudig van moedervogels te onderscheiden.
Jonge paapjes daarentegen hebben een opvallend kenmerk: een gestippelde borst.
Al heb ik wel eens gelezen dat ook vrouwen in de winter spikkels op hun borst kunnen hebben.

Afbeelding

Tapuit in de wind (Oenanthe oenanthe, Northern Wheatear), een vogel die zich gemakkelijk laat fotograferen.


Vrijdagmorgen, tussen de moessonregens door, had ik mijn macrolens op de camera gezet.
Langs de Kruiskade in Hazerswoude zag ik een verschijnsel waarover ik wel eens had gelezen
maar dat me nog niet eerder was opgevallen. Ik zag een gewone barnsteenslak - die zijn ca. 1 à 1,5 cm groot -
waarvan de oogstelen waren \overgenomen\ door een zuigworm, de parasiet Leucochloridium paradoxum.

Deze zuigworm behoort tot de Trematoda, een van de vier klassen van platwormen (Platyhelminthes).
Veel van deze soorten parasiteren op mens (o.a. lintworm) en dier; sommige hebben meerdere \gastheren\.
De Leucochloridium paradoxum kruipt o.m. in de barnsteenslakjes en vormt gekleurde knotsen in de tentakels.

Die uitsteeksels maken permanente bewegingen op en neer, een merkwaardig gezicht. Ik heb het gefilmd.
Wellicht dat ze hiermee vogels verleiden ze op te eten, waarna ze zich in de darmen verder ontwikkelen.
Vogels poepen ze dan weer uit en zo begint de cyclus opnieuw. Als fenomeen is het erg boeiend,
lang niet alle gastheren overleven de parasiet.
Klik hier voor filmpje van de parasiet in de slak. VIDEO.
http://www.youtube.com/watch?v=jZaIP-th ... r_embedded

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto boven de gewone barnsteenslak (Succinea putris, Large Ambersnail) met de parasitaire
zuigworm Leucochloridium paradoxum (picture above), daaronder een niet aangetaste barnsteenslak, Prielenbos.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Laatste uit de Cevennen

Bericht door Elisabeth » 31-08-2011 20:45

Afbeelding



Laatste uit de Cevennen


Afbeelding


Afbeelding

Dit is de laatste aflevering van Vogeldagboek van onze vakantie in Frankrijk,
dit jaar op camping La Cascade in Meyrueis, http://camping-la-cascade.com/en/home.html
Lozère, in de Cevennen.
Ik eindig zoals ik ben begonnen, met foto\s van die fraaie rode rotslijsters
(Monticola saxatilis, Monticole merle-de-roche, Rufous-tailed Rock Thrush, female at the top).
Het prachtig getekende vrouwtje boven, en een man die van de rotsen een gorge induikt.



Afbeelding

Koevinkjes (Aphantopus hyperantus, Le Tristan, Ringlet) komen ook in ons land talrijk voor.

Afbeelding

Afbeelding

Maar de woudparelmoervlinder (Melitaea diamina, Le Damier Noir, False Heath Fritillary)
is in Nederland en Vlaanderen al een halve eeuw of langer verdwenen.


Afbeelding

Cirlgors links (Emberiza cirlus, Le Bruant zizi, Cirl Bunting) zag ik weinig in de Cevennen,
geelgorzen (Emberiza citrinella, Le Bruant jaune, Yellowhammer, at the right) waren talrijker


Afbeelding

Eenmaal zag ik boven de camping een groep van maar liefst zestig vale gieren (Gyps fulvus, Le vautour fauve,
Eurasian Griffion Vulture), veel meer dan op deze foto. Het is een geweldig grote aaseter
en de Fransen, die heel veel vogels doodschieten en opeten, doen er alles aan
om de diverse herintroductieprojecten voor gieren te laten slagen.


La Fin - Slot




\Zelfs vogels vliegen al met zenders rond.
Om bij de tijd te blijven zal ik, vanuit het veld,
tweets over hun getjilp gaan twitteren.\
Dat was gisteravond mijn eerste berichtje op Twitter.
Wie mij wil \volgen\?
Het adres op http://twitter.com/ is @vogeldagboek

de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Purpers aan het muizen

Bericht door Elisabeth » 01-09-2011 22:32

Afbeelding




Purpers aan het muizen


Afbeelding


Afbeelding


Jonge purperreiger (Ardea purpurea, Purple Heron; juv.) in Zoetermeer heeft een muis gevangen.
Volwassen vogels hebben een kuif, een donkere, smalle lengtestreep langs de hals
en veel grijs op mantel en vleugels, met daarop die prachtige bruinbeige (purperen) gloed.



De purperreigers zijn aan het trekken geslagen en dan zie je ze ook vaker buiten hun broedgebied.
Vanmorgen twee. Eén in De Wilck en één in Zoetermeer, beide waren ze aan het muizen.
De Zoetermeerse vogel dook vijfmaal een muizenholletje in, hij ving slechts één muis.
Misschien onervarenheid? Het was in elk geval een jonge \rode reiger\.

Ook in Zoetermeer twee zomertalingen in een sloot. Daarna naar de Starrevaart gereden,
waar de afgelopen dagen, steeds in de middag, een visarend was gezien.
Zowel bij aankomst als een paar uur later bij vertrek een ijsvogel in het plasje bij de parkeerplaats.
Het was op de Vogelplas erg druk met steeds heen en weer vliegende goudplevieren en kieviten,
maar tot pakweg 3 uur geen spoor van een visarend. Wel een vijftal trekkende buizerds.


Afbeelding

Ook in Zoetermeer, in een slootje twee zomertalingen (Anas querquedula, Garganey).
Het verschil in deze tijd van het jaar tussen man, vrouw en jonge talingen is mij niet duidelijk.


Afbeelding

Op het plasje bij de parkeerplaats Starrevaart zat een man ijsvogel (Alcedo atthis, Kingfisher; male).

Afbeelding

Dinsdag \vochten\ kieviten (Vanellus vanellus, Lapwing) om de beste rustplek op de Vogelplas.

Afbeelding

Paardenbijters (Aeshna mixta, Migrant Hawker; male) vliegen nu volop.
Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan de gele spijker net onder de aanhechting van de vleugels.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Véél grote zilverreigers

Bericht door Elisabeth » 05-09-2011 20:15

Afbeelding


Véél grote zilverreigers


Afbeelding


Afbeelding


Grote zilverreiger (Casmerodius albus, Great Egret) vanmorgen in De Wilck.


Een jaar of tien geleden vroegen vogelaars nog aan me waar ze grote zilverreigers
in de polders konden vinden. Nu zie je ze die fraaie witte reigers werkelijk overal.
Niet zo maar een paar, maar echt veel. Vorige week zag ik er alleen al in De Wilck en de Weipoort een stuk of dertig.

Ook opvallend veel paapjes zie ik - al geldt dat voorlopig alleen voor dit jaar.
Tapuiten op trek trof je altijd wel op polderwegen waar ze insecten vangen
die in de struiken zitten of uit de bomen worden geblazen, paapjes waren er altijd minder.
Na flinke aantallen vorige week heb ik er vandaag weer een dertig à veertig in mijn omgeving gezien.
Volgens mij allemaal vrouwtjes of jonge vogels, het verschil vaststellen vind ik erg moeilijk.

Talrijke kieviten en goudplevieren uit oostelijke en noordelijke delen van Europa
verblijven op het ogenblik in ons land. Een deel zal doortrekken, een deel overwintert hier.
Althans, zolang ze diertjes uit de grond kunnen pikken. Zodra de bodem gaat bevriezen,
zullen ze naar de zuidkant van de kou vliegen, het zijn zgn. vorstgrensvolgers.
Let goed op als er zwermen kieviten in de lucht zijn: een eindje boven de kieviten
kan je dan dichte groepen snel met hun vleugels bewegende kleinere vogels zien, inderdaad, goudplevieren!

Afbeelding

Paapje (Saxicola rubetra, Whinchat) vanmiddag in Zoeterwoude. Ik denk een vrouw,
omdat er (nog) vrij donkere kleuren bij het oog en op de borst zitten. Of toch een jonge vogel?


Afbeelding

Tussen de goudplevieren (Pluvialis apricaria, Golden Plover) zie je nog vogels in zomerkleed
met zwart op kop en buik. De meeste zijn echter al in winterkleed met bruin en wit. Foto op afstand in De Wilck.


Afbeelding

De verschillende soorten groene kikkers zijn in de hand of op geluid redelijk goed uit elkaar te houden.
Ook de kwaakblazen geven een indicatie, kijk eens op de handige herkenningskaarten van Ravon.
http://www.ravon.nl/Soorten/Herkenning/ ... fault.aspx
Grijze blazen: een bastaardkikker (Rana klepton esculenta), vanmiddag in het Prielenbos.



Afbeelding

Dit is onze vrouw tuinmerel (Turdus merula, Common Blackbird; breeding female in our garden).
Ze heeft eenmaal in onze tuin gebroed (alle jongen lagen later dood op de grond)
en nog drie- of viermaal bij buren. Ik vrees dat ze maar één jong heeft grootgebracht,
de rest is een prooi voor o.m. de vele katten in onze buurt geworden. Foto 14 augustus.
Nadat ook dit broedsel mislukt was, hebben we haar nog eenmaal gezien. De man, in rui, komt wel elke dag in de tuin.





***
(H)eerlijk voedsel in Groene Hart


Afbeelding


De Stichting Het Groene Hart http://www.groenehartleven.nl/index.html
doet er alles aan om dit bijzondere stuk van Nederland,
waar de meeste Vogeldagboeken \ontstaan\, onder de aandacht te brengen
en uiteraard om het karakter van dit gebied (eventueeel via procedures) in stand te houden.

Vrienden van het Groene Hart ontvangen automatisch het kwartaalblad Groene Hart Leven.
Lezers van Vogeldagboek kunnen een gratis presentexemplaar (normaal € 2,95) aanvragen
via contact apenstaartje groenehart.info onder vermelding: GHL6 op proef. Het motto van de zaterdag verschenen
najaarsuitgave is: (h)eerlijk happen in fruit, vis, hangop en andere streekproducten uit grootmoeders tijd.
Verder o.m. reportages over tuinen en oude boerderijen, een interview met Gedeputeerde Han Weber
die 100 miljoen in groen wil steken, de columns van Bram van der Vlugt en prof. Heertje enz.




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Véél grote zilverreigers

Bericht door Elisabeth » 05-09-2011 20:15

Afbeelding


Véél grote zilverreigers


Afbeelding


Afbeelding


Grote zilverreiger (Casmerodius albus, Great Egret) vanmorgen in De Wilck.


Een jaar of tien geleden vroegen vogelaars nog aan me waar ze grote zilverreigers
in de polders konden vinden. Nu zie je ze die fraaie witte reigers werkelijk overal.
Niet zo maar een paar, maar echt veel. Vorige week zag ik er alleen al in De Wilck en de Weipoort een stuk of dertig.

Ook opvallend veel paapjes zie ik - al geldt dat voorlopig alleen voor dit jaar.
Tapuiten op trek trof je altijd wel op polderwegen waar ze insecten vangen
die in de struiken zitten of uit de bomen worden geblazen, paapjes waren er altijd minder.
Na flinke aantallen vorige week heb ik er vandaag weer een dertig à veertig in mijn omgeving gezien.
Volgens mij allemaal vrouwtjes of jonge vogels, het verschil vaststellen vind ik erg moeilijk.

Talrijke kieviten en goudplevieren uit oostelijke en noordelijke delen van Europa
verblijven op het ogenblik in ons land. Een deel zal doortrekken, een deel overwintert hier.
Althans, zolang ze diertjes uit de grond kunnen pikken. Zodra de bodem gaat bevriezen,
zullen ze naar de zuidkant van de kou vliegen, het zijn zgn. vorstgrensvolgers.
Let goed op als er zwermen kieviten in de lucht zijn: een eindje boven de kieviten
kan je dan dichte groepen snel met hun vleugels bewegende kleinere vogels zien, inderdaad, goudplevieren!

Afbeelding

Paapje (Saxicola rubetra, Whinchat) vanmiddag in Zoeterwoude. Ik denk een vrouw,
omdat er (nog) vrij donkere kleuren bij het oog en op de borst zitten. Of toch een jonge vogel?


Afbeelding

Tussen de goudplevieren (Pluvialis apricaria, Golden Plover) zie je nog vogels in zomerkleed
met zwart op kop en buik. De meeste zijn echter al in winterkleed met bruin en wit. Foto op afstand in De Wilck.


Afbeelding

De verschillende soorten groene kikkers zijn in de hand of op geluid redelijk goed uit elkaar te houden.
Ook de kwaakblazen geven een indicatie, kijk eens op de handige herkenningskaarten van Ravon.
http://www.ravon.nl/Soorten/Herkenning/ ... fault.aspx
Grijze blazen: een bastaardkikker (Rana klepton esculenta), vanmiddag in het Prielenbos.



Afbeelding

Dit is onze vrouw tuinmerel (Turdus merula, Common Blackbird; breeding female in our garden).
Ze heeft eenmaal in onze tuin gebroed (alle jongen lagen later dood op de grond)
en nog drie- of viermaal bij buren. Ik vrees dat ze maar één jong heeft grootgebracht,
de rest is een prooi voor o.m. de vele katten in onze buurt geworden. Foto 14 augustus.
Nadat ook dit broedsel mislukt was, hebben we haar nog eenmaal gezien. De man, in rui, komt wel elke dag in de tuin.





***
(H)eerlijk voedsel in Groene Hart


Afbeelding


De Stichting Het Groene Hart http://www.groenehartleven.nl/index.html
doet er alles aan om dit bijzondere stuk van Nederland,
waar de meeste Vogeldagboeken \ontstaan\, onder de aandacht te brengen
en uiteraard om het karakter van dit gebied (eventueeel via procedures) in stand te houden.

Vrienden van het Groene Hart ontvangen automatisch het kwartaalblad Groene Hart Leven.
Lezers van Vogeldagboek kunnen een gratis presentexemplaar (normaal € 2,95) aanvragen
via contact apenstaartje groenehart.info onder vermelding: GHL6 op proef. Het motto van de zaterdag verschenen
najaarsuitgave is: (h)eerlijk happen in fruit, vis, hangop en andere streekproducten uit grootmoeders tijd.
Verder o.m. reportages over tuinen en oude boerderijen, een interview met Gedeputeerde Han Weber
die 100 miljoen in groen wil steken, de columns van Bram van der Vlugt en prof. Heertje enz.




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Nog boertjes in het nest

Bericht door Elisabeth » 07-09-2011 20:47

Afbeelding


Nog boertjes in het nest

Afbeelding

In enkele stallen zitten er nog steeds boerenzwaluwen in het nest. Vrij laat.
Want deze maand verlaten de boertjes ons land om in Afrika te overwinteren.
Door het natte en stormachtige weer hebben de ouders meer moeite dan normaal
om veel insecten aan hun jongen te kunnen voeren. Het is dan ook de vraag
of (al) deze jonge vogels straks sterk genoeg zullen zijn om de trek naar Afrika te volbrengen.
Op de foto een jonge boerenzwaluw (Hirundo rustica, Barn Swallow) onlangs in Zoetermeer.



Afbeelding

Op een houtsnipperpad in het Spookverlaat fotografeerde ik gisteren deze roze stinkzwammen
(Mutinus ravenelli, Red Stinkhorn). Er stonden er een stuk of tien, plus een aantal duivelseieren.


Afbeelding

Een ruiende man rietgors (Emberiza schoeniclus, Reed Bunting) een paar weken geleden in de Polders Poelgeest.

Afbeelding

Buizerd (Buteo buteo, Buzzard with Mole) heeft een mol gevangen, 4-Heemskinderenweg.

Afbeelding

Tevreden haas (Lepus europaeus, Brown Hare) op 15 augustus in Stompwijk.

Afbeelding

Dit paapje (Saxicola rubetra, Whinchat) ging vanmorgen bijna op mijn hoofd zitten!


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Zwaluwen laag boven het water

Bericht door Elisabeth » 08-09-2011 20:34

Afbeelding


Zwaluwen laag boven het water


Afbeelding


Afbeelding

Op insecten jagende huiszwaluw (Delichon urbica, Common House Martin; at the top)
en boerenzwaluw (Hirundo rustica, Barn Swallow) vandaag op Vogelplas Starrevaart.



Harde wind, buien, sombere lucht, gewoon geen lekker buitenmensenweer.
Dat vonden kennelijk andere natuurliefhebbers ook want ik had de hut voor mezelf.
Urenlang heb ik op de Starrevaart enkele honderden zwaluwen gevolgd
die laag over het water jacht maakten op insecten. Hoeveel zwaluwen?
Ik heb zo goed mogelijk geteld: meer dan 100 boeren- en meer dan 110 huiszwaluwen.

Mede omdat er verder heel weinig te beleven viel, heb ik geprobeerd ze te fotograferen.
Je hebt voor die vlugge vliegers wel een snelle sluitertijd nodig
en ik moest flink goochelen met diafragma en iso voor een paar redelijke plaatjes.
Soms vlogen er ook nog wat eenden langs en op die manier bleef ik aardig \warm\.
In De Wilck 5 tapuiten, onderweg 3 tapuiten en 2 paapjes, veel minder dan de afgelopen dagen.


Afbeelding

Twee van de drie pijlstaarten (Anas acuta, Pintail) vanmiddag op de Starrevaart.
In deze tijd van het jaar zie je deze vogels niet zo vaak op binnenwateren.


Afbeelding

Krakeenden (Anas strepera, Gadwell; male) zie je daarentegen het gehele jaar door.

Afbeelding

Vrouw tafeleend (Aythya ferina, Pochard, female) gaat een ommetje maken

Afbeelding


Na bovenstaand waterballet iets geheel anders: een ringmus (Passer montanus, Tree Sparrow)
in het koren. Deze foto is al van eind juli in Gelderswoude. Intussen is duidelijk geworden
dat door de overvloedige regenval heel wat koren en andere akkerproducten
zoals bieten, uien en koolsoorten forse schade hebben opgelopen; de oogst valt behoorlijk tegen.




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie