Vogeldagboek

Plaats reactie
Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Potdicht

Bericht door Elisabeth » 21-11-2011 22:57

Afbeelding


Potdicht


Afbeelding


Ons land zit al dagen dicht gemist. Ben vandaag een aantal uurtjes de polders ingetrokken.
Het was weliswaar heerlijk rustig, te zien was er des te minder. Dit is de Amaliaplas in Hazerswoude.


Afbeelding

Poetsende knobbelzwaan (Cygnus olor, Mute Swan) langs de Kruiskade, eveneens Hazerswoude.

Afbeelding

Daar ook deze man kuifeend (Aythya fuligula, Tufted Duck; male) die enkele mossels opdook

Afbeelding

Ook vorige week maandag mistte het, toen een blauwe reiger (Ardea cinerea, Heron)...

Afbeelding

...en deze wulp (Numenius arquata, Curlew) tussen foeragerende spreeuwen in De Wilck.
Naar aanleiding van vragen: alle foto\s bij De Wilck maak ik vanaf de openbare weg (soms vanaf wandelpad).


Afbeelding

Van \leuke\ groepen rammelende hazen (Lepus europaeus, Brown Hare) in winter en voorjaar
kan je nauwelijks meer genieten, zo sterk is hun aantal de laatste jaren gedaald. Jacht, weer/ziekte/predatie, verkeer.
Zelfs in De Wilck tel ik nog maar een handvol hazen, op 12 november deze twee \spelende\.
Zaterdag zagen lezers elders en ik in Benthuizen grote groepen jagers op hazenjacht.



***
Onmogelijke eisen over jachthutten De Wilck


De twee jachthutten bij De Wilck zijn onlangs op aandrang van de Wildbeheereenheid Rijnland-Zuid verwijderd.
Dat is gedaan naar aanleiding van een brief hierover van de Wetlandwacht en het rumoer rond de zaak.
De jagers hadden laten weten de hutten tijdelijk weg te halen, maar dan moest ik wel met hen komen praten.


Dat is vrijdagmiddag gebeurd. Een nogal eenzijdig gesprek want de jagers stelden twee onmogelijke eisen:
ik moet zorgen voor minder ganzen en ik moet zorgen voor schadevergoeding voor de betreffende boer.
Zo niet dan behouden zij zich het recht voor de \schiettenten\ aan de rand van dit Natura2000-gebied te herplaatsen.

Wat de eerste eis betreft heb ik hun verwezen naar het G7-akkoord over regulering van het aantal grauwe ganzen.
Dat is een overeenkomst tussen de 12Landschappen, Staatsbosbeheer (SBB), Natuurmonumenten, LTO Nederland,
particuliere organisaties en Vogelbescherming. Door afschot van grauwe ganzen moet het peil van 2005 worden bereikt.
Dan zijn er \s winters weer een \normaal\ aantal ganzen en is er geen afschot nodig uit oogpunt van schadebestrijding.

De jagers (KNJV) willen die massale slachtpartij tot peil 2005 niet op hun bordje krijgen ("is een zaak van de overheid").
Bovendien willen zij \s winters de plezierjacht op winterganzen niet laten sluiten. G7 zonder KNJV ligt nu bij Bleker.
Het tweede punt was voor mij vanzelfsprekend een onmogelijke eis. Hoe dit nu verder gaat?

In elk geval eerst afwachten wat de provincie antwoordt op de vragen van het Statenlid Van Viegen
en verder hopen dat er zinvolle contacten over jagen bij De Wilck ontstaan tussen provincie en beheerder SBB.
Voor de liefhebbers: op Radio Rijnwoude is vrijdag een interview met mij over De Wilck uitgezonden; start bij

de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Ransuil met een dwars takje

Bericht door Elisabeth » 24-11-2011 02:01

Afbeelding




Ransuil met een dwars takje


Afbeelding


Als fotograaf hoop je altijd om mooie foto\s te kunnen maken zonder storende voorwerpen.
Ik ben niet iemand die snel iets \wegpoetst\. Sterker nog, van gerespecteerde fotografen
krijg ik de opmerking dat ik mijn foto\s wel wat \gelikter\ mag maken. Niet dus. De natuur is zoals ze is.



Afbeelding


Desondanks: het takje dwars over deze prachtige ransuil (Asio otus, Long-eared Owl) stoort ook mij!
Ik heb de vogel in allerlei poses gefotografeerd. Niet dat hij zich smal en lang maakte met hoog opgestoken oorpluimen,
want dan is de fotograaf (te) dichtbij gekomen of is de vogel op een andere manier gealarmeerd.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding





de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Brouwersdam en Plompetoren

Bericht door Elisabeth » 25-11-2011 17:47

Afbeelding



Brouwersdam en Plompetoren

Afbeelding


Man sneeuwgors in winterkleed (Plectrophenax nivalis, Snow Bunting; male) aan de oostkant Brouwersdam.


Gisteren (donderdag) naar de Brouwersdam geweest en de Koudekerksche Inlaag.
Daar, in de omgeving van de Plompetoren aan de Oosterschelde, worden weer velduilen gemeld.
Aan de kant van de Oosterschelde was er eentje gespot, maar ik had geen zin om in de file van uilenkijkers te gaan staan.

De omgeving is daar op Schouwen geweldig. Afwisselend, dus spannend, geeft toch gevoel van rust.
Dat had ik na een periode van actief verzet (met woorden) tegen jagers best even nodig: schieten bij De Wilck,
zaterdagmorgen zag ik hoe (tot \verdriet\ van \beroeps\jagers) op álle hazen werd geschoten in Benthuizen,
woensdag werd ik in de polders \staande gehouden\ door een jager die meende dat ik ter plekke niet mocht komen.

Hij had mij daar meer gezien, zei hij. Ik hem ook, maar nooit problemen gehad, nu ineens wel (vanwege De Wilck?).
Bovendien heb ik mondeling toestemming om op die \verboden\ weg te komen, niet schriftelijk.
Politie kwam er zelfs bij. Hoewel ik telefoonnummer gaf, werd er geen contact met grondeigenaar opgenomen,
foutje van de heren. Mijn antecedenten werden ter plekke nagetrokken, die van de jager niet. Merkwaardig.
Om het niet helemaal te laten escaleren (politie reageerde kribbig op mijn weerwoord), ben ik vertrokken.


Afbeelding

Drie foeragerende kanoeten (Calidris canutus, Red Knot) in plasje langs de Stolpweg.


Dus gisteren zuidwaarts, met partner N, die niet zo veel geduld heeft als ik om naar vogels te kijken.
Maar de (grijze) zeehonden met hun trouwe ogen en het mooie weer deden haar tot mijn plezier besluiten om mee te gaan.
Veel bijzondere soorten waren er trouwens niet te zien. Sterker nog, het was leeg op de Noordzee.
Veel schollies, op afstand middelste zaagbekken en eiders, zes paarse strandlopers, steenlopers zijn er altijd.
Eén rosse grutto. Drie grijze zeehonden lieten zich zien bij de spuisluizen. Daarna naar Schouwen.

Dat is echt een heerlijk gebied met erg veel vogels, interessante plasdrasstukken, en grote watervlaktes.
De velduilen niet gezien, wel reeën, kluten, kleine zilverreigers, kanoeten, buizerds, kraaien, meeuwen, ganzen enz.
Op de terugweg weer via de Brouwersdam, er werd een zwarte rotgans gemeld langs de Grevelingenkant.
Die kon ik niet vinden, maar op de gemelde locatie trof ik wel een mooie sneeuwgors. Een mooie dag dus


Afbeelding

Op dezelfde plek zat - zoals overal in dat gebied - een tureluur (Tringa totanus, Redshank).

Afbeelding

Rosse grutto (Limosa lapponica, Bar-tailed Godwit) op de keien langs de Brouwersdam.

Afbeelding

Deze wulp (Numenius arquata, Curlew) probeert de onderste steen boven te krijgen...

Afbeelding

De grijze zeehonden (Halichoerus grypus, Grey Sea) waren niet erg actief, nu en dan zagen we er een of twee.




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie