Vogeldagboek

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Kromme bek en platte bek

Bericht door Elisabeth » 09-09-2011 19:12

Afbeelding



Kromme bek en platte bek


Afbeelding


Krombekstrandlopers (Calidris ferruginea, Curlew Sandpiper; juvenile) broeden hoog in Siberië.
Tijdens de trek komen ze vooral langs onze kusten voor, soms ook in het binnenland.
Zoals deze jonge vogel - ongeveer zo groot als een spreeuw - vanmorgen in de Veerpolder, Warmond.
De snavel is iets krommer en langer dan van de iets kleinere bonte strandloper; in grijs winterkleed verwarrend.



Afbeelding

In dezelfde plasdraspolder had een jonge lepelaar (Platalea leucorodia, Spoonbill) honger als een nijlpaard.
Een jonge vogel herken je aan de bleke snavel en de zwarte vleugelpunten, en aan het gebedel...


Afbeelding

...hij liep zijn vader steeds met trillende geluiden achterna en tikte tegen zijn snavel om eten op te geven.
Dat het vader en zoon zijn is te zien aan de snavel: een brede, iets gebogen punt die bijna rechtlijnig
overgaat in het voorhoofd. Een vrouw heeft een hoog voorhoofd en een recht snaveluiteinde...


Afbeelding

...het is gelukt: zoonlief mag mee-eten met het voedsel dat pa zojuist bijeen heeft geharkt.


Afbeelding

Afbeelding


Je woont in het groene kwekersdorp Boskoop, hebt een mooie tuin en dan krijg je nog ransuilen toe ook!
Onlangs bemerkte een Boskoops echtpaar vier roestende uilen (Asio otus, Long-eared Owl) in de bomen.
Omdat ze \de wereld\ daarvan mee willen laten genieten, nodigden ze me uit om foto\s te komen maken.
Vanmiddag geweest. De bomen zullen hun blad verliezen en dan zullen de uilen wellicht naar elders gaan.
Heeft iemand ervaring of ransuilen tijdens de wintermaanden gebruik (willen) maken van nachthokken?




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

De terugkeer van de rietaapjes

Bericht door Elisabeth » 12-09-2011 18:27

Afbeelding


De terugkeer van de rietaapjes


Afbeelding


Afbeelding

Karakteristieke houding van woudaapje (Ixobrychus minutus, Little Bittern) in het riet, 20 juli.


Heuglijke berichten over onze kleinste reigersoort, de woudaapjes: het gaat goed met ze.
Door jacht op hun trekroutes en door slechte waterkwaliteit waren ze vrijwel verdwenen.
De laatste jaren neemt het aantal van deze grappige en mooie \rietaapjes\ gelukkig toe.
Niet alleen in Nederland worden ze steeds vaker waargenomen, ook in België,
waar dit jaar op 22 locaties woudapen zijn gesignaleerd. Zie: Aapjes roepen weer in het Vlaamse riet.

Dit jaar heb ik op twee plaatsen in mijn omgeving diverse malen rietaapjes gezien en vooral gehoord.
Helaas waren er weinig mooie, windluwe zomeravonden met laag zonlicht op stille rietkragen
waardoor je door de beweging van de stengels kon zien waar de reigertjes aan het jagen waren.
Jonge woudapen heb ik zelfs helemaal niet gezien, wel gehoord, klik hier voor geluidsopname juveniele vogel.


Afbeelding

In dit Vogeldagboek heb ik wat \oude\, niet eerder gepubliceerde foto\s van dit jaar geplaatst.
Zoals van deze prachtige man viervlek (Libellula quadrimaculata, Four Spotted Chaser; male).



Afbeelding

Vrouw kuifeend (Aythya fuligula, Tufted Duck; female), 8 augustus op de Starrevaart

Afbeelding

Er is geen verschil tussen doffer en duivin houtduif (Columba palumbus, Common Wood Pigeon).

Afbeelding

Dit is een vrouw halsbandparkiet (Psittacula krameri, Rose-ringed Parakeet; female), Zoetermeer.
Mannen hebben een zwarte keel en oranjeroze halsband, vrouwen een geheel groene keel en hals.


de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Bericht door Famke » 12-09-2011 23:37

Afbeelding



Wat is dit toch spiritueel

heerlijk gewoon, geniet hier regelmatig van

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Grauwe franjepoot in het geel

Bericht door Liana » 13-09-2011 20:47

Afbeelding

Grauwe franjepoot in het geel


Afbeelding

Juveniele grauwe franjepoot (Phalaropus lobatus, Red-necked Phalarope) vanmorgen in Noordwijkerhout.

Vanmorgen ben ik wezen twitchen: op soortenjacht gegaan. Althans, naar één soort,
een juveniele grauwe franjepoot in Noordwijkerhout. Aan de rand van \mijn\ territorium.
Het vogeltje zit daar al geruime tijd op een onder water gezet bollenveld, tegen de aaltjes.

Zo\n jonge grauwe franjepoot is echt een mooi vogeltje met okerachtige strepen
tussen het zwart van zijn mantel. Zijn ouders zijn in zomerkleed nog veel mooier.
Ook het eetgedrag van de franjepoten - neef rosse franjepoot zie je hier wat vaker -
is een genot om naar te kijken. Onophoudelijk pikken ze met snelle bewegingen
allerlei kleine diertjes uit het water, waarbij ze steeds om hun as draaien.

Grauwe franjepoten broeden in arctische gebieden. Ze overwinteren in de Arabische Zee.
Ze vliegen daar meestal in één ruk naar toe, soms blijft een vogel even bij ons hangen.
Bij franjepoten broedt de man, die heeft dan ook een minder opvallend verenkleed.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Reiger probeert wezel te vangen

Bericht door Liana » 14-09-2011 21:54

Afbeelding

Reiger probeert wezel te vangen

Afbeelding


Eén van de drie jonge boomvalken (Falco subbuteo, Eurasian Hobby; juvenile)
die ik vandaag heb gefotografeerd. Deze poseerde op \redelijke\ afstand (ca. 40 meter),
maar door het grauwe weer viel het niet mee mooie, \zachte\ opnamen te maken; de kleuren zijn hard.
Op de foto alarmeert de boomvalk: zonder de nodige voorzichtigheid in acht te nemen,
kwam een digiscoper aangelopen om foto\s te maken. Helaas (voor mij) vloog de vogel weg.


Dat had ik nog nooit gezien: een blauwe reiger in gevecht met een wezel!
Vanmiddag zag ik op een landweggetje een reiger met een prooi die hij steeds opgooide.
Ik dacht even aan een vis die een snavelmaatje te groot was,
maar het was een wezeltje dat steeds werd opgepikt en in de lucht werd geslingerd.

Alles speelde zich in pakweg vijftien seconden af. Toen was ik zo dichtbij
dat ik nog kon zien hoe de wezel het lange gras wist te bereiken en kon ontsnappen.
De reiger vloog weg. Ik heb een tijdje gewacht of ik de wezel nog zou zien,
maar die zal ongetwijfeld trillend in een holletje zijn wonden hebben zitten likken.

Deze bijzondere belevenis maakte ik mee op de terugweg van drie jonge boomvalken.
\Ergens\ in de kuststreek houdt dit trio elkaar gezelschap, om nog wat te groeien
voordat ze binnenkort hun lange reis naar het voedselrijke Afrika gaan ondernemen.
Van de boomvalkouders was geen spoor te bekennen: waarschijnlijk al vertrokken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Patrijzen in de zomer

Bericht door Elisabeth » 17-09-2011 14:58

Afbeelding

Patrijzen in de zomer

Afbeelding


Na een kleine operatie aan mijn rechterhand kan ik de computer weer bedienen (de camera volgende week weer).
Daarom vandaag een Vogeldagboek met \oude\, maar nog niet eerder gepubliceerde foto\s van patrijzen.
Ik heb ze geplaatst in chronologische volgorde, ze zijn gemaakt van mei t/m augustus.
Op de foto boven een vrouw patrijs (Perdix perdix, Grey Partridge, female) vóór het broedseizoen
en op de foto onder een vrouw die vóór haar kroost uit over het fietspad loopt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een jonge patrijs (Perdix perdix, Grey Partridge, juveniles) neemt een zandbad,
op de andere foto twee van de acht of negen jongen die dit patrijzengezin had.


Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste twee foto\s ma patrijs met een aantal van haar jongen
en de moeder (Perdix perdix, Grey Partridge, female with chickens) die op de uitkijk staat.



de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Rustig aan

Bericht door Elisabeth » 20-09-2011 12:44

Afbeelding


Rustig aan

Afbeelding

Pijlstaarten (Anas acuta, Pintail) zijn niet uitbundig gekleurd, maar wat zijn ze mooi!
Hun verenkleed is van een eenvoudige kleurencombinatie, zeker in deze tijd van het jaar,
maar hun gezellig ogend kopje op een slanke hals maken ze heel elegant.
De mannen zijn nu in eclipskleed en heel lastig van vrouwen te onderscheiden.


Met mijn hand gaat het snel beter, maar zeulen met zware fotospullen is nog lastig.
Daarom gisteren de apparatuur in mijn boodschappenkar de Starrevaarthut ingereden,
en vandaaruit de vogels geteld en wat foto\s gemaakt. Misschien door de harde wind
was er niet veel \beweging\ in de lucht, veel vogels bleven op de Vogelplas zitten.

Een door het zonlicht prachtig roodbruin gekleurde roerdomp vloog over de plas
en dook het riet in bij het schelpeneilandje. Daarna deze \moerasstier\ niet meer gezien.
Twee ijsvogeltjes scheerden over het plasje bij de parkeerplaats, allebei met een visje.
Verder o.m. 23 pijlstaarten, 145 goudplevieren die door het hoge water niet konden landen,
een kemphaan tussen 28 zwarte ruiters in grijs winterkleed en circa 150 rustende wulpen.


Afbeelding

Afbeelding

Kieviten (Vanellus vanellus, Lapwing) uit heel Europa verzamelen zich in grote aantallen.

Afbeelding

Ook veel goudplevieren (Pluvialis apricaria, Golden Plover) boven de Starrevaart.

Afbeelding

Op woelig water landende kuifeend (Aythya fuligula, Tufted Duck).

Afbeelding

De periode van grote aantallen trekkende paapjes en tapuiten lijkt voorbij.
Paapjes heb ik al een tijdje helemaal niet meer gezien, tapuiten zie ik nog dagelijks.
Op de foto een man (Oenanthe oenanthe, Northern Wheatear; male) twee weken geleden.




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Op de Maasvlakte

Bericht door Liana » 23-09-2011 03:13

Afbeelding


Op de Maasvlakte

Afbeelding


Een groepje van achttien grote sterns (Sterna sandvicensis, Sandwich Tern; adult winter)
foerageerde en rustte langs de Edisonbaai. Deze adulte vogel in winterkleed strekte even de vleugels.



Lange tijd was ik niet meer op de Maasvlakte geweest. Zeker tijdens de trektijd
zijn daar vele mooie waarnemingen gedaan. Het is er sterk veranderd.
Vertrouwde plekjes kon ik niet terugvinden, het is er bebouwder en drukker geworden.
Op talloze kneuen na heb ik er vandaag veel minder vogels getroffen dan \vroeger\.
Hoewel eindelijk weer eens wat zon, kan ik ook een slechte dag getroffen hebben.

Afbeelding

Een juveniele grote stern (Sterna sandvicensis, Sandwich Tern; juvenile).

Afbeelding

En nog een foto van een volwassen vogel (Sterna sandvicensis, Sandwich Tern; adult).

Afbeelding

Familiegenoot visdief (Sterna hirundo, Common Tern; juvenile) had zich bij de groep aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Op een braak terrein foerageerden vanmiddag in Bleiswijk twee paapjes (Saxicola rubetra, Whinchat),
foto boven, en twee roodborsttapuiten (Saxicola rubicola, European Stonechat; below; male).




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Ganzenslachting

Bericht door Elisabeth » 24-09-2011 14:45

Afbeelding



Ganzenslachting

Afbeelding

Voornamelijk grauwe ganzen (Anser anser, Greylag Goose) zullen in mobiele gasruimtes gedood worden.

Als je (bijna) elke dag in de natuur rondkijkt, zijn er genoeg dagen dat je niets \bijzonders\ ziet.
Of misschien wel ziet, zoals gisteren op de Starrevaart een reuzenstern, of misschien hoort,
zoals ook gisteren bij de Vogelplas een Cetti\s zanger, maar die je niet op de foto kan vastleggen.
Dan maak ik gewoon geen Vogeldagboek. De volgende dag valt er best wel weer iets te beleven!

Vandaag heb ik ook geen \bijzondere\ aflevering kunnen maken, alleen foto\s van algemeen voorkomende soorten.
Toch wilde ik nog een Vogeldagboek voor het weekend versturen. Ik hoorde namelijk (vrij laat)
dat er dinsdag in de Tweede Kamer wordt gestemd over een motie van de Partij voor de Dieren
waarin wordt opgeroepen het massale vergassen van ganzen te (blijven) verbieden.

Het is een onzinnige gedachte dat het afslachten van dieren leidt tot vermindering van die soort.
De natuur vult die leemtes vanzelf aan - als er althans voldoende geschikte leefruimte en voedsel is.
(Als er onvoldoende geschikte biotoop is dan verdwijnen vogels vanzelf, zoals weidevogels.)

Alle \wildbeheer\ tot nu toe blijkt ook niets te hebben bijgedragen aan vermindering van soorten.
Er zijn bijvoorbeeld zelfs veel meer ganzen dan vroeger, ondanks alle jachtpartijen. Dat jacht iets helpt,
is een mythe die in stand wordt gehouden door notoire schieters, door jachtlobbyisten.

Een \gezonde\ natuurstand bereik je door te zorgen voor een goed, natuurlijk beheer van bos, weiland en bouwland.
Massale vernietiging van dieren zal dan niet nodig zijn, de natuur zorgt zelf voor evenwicht.
Daarom ondersteun ik van harte een handtekeningenactie van PINK!, de jongerenorganisatie van de PvdD.
Ganzenvernietiging is geen oplossing voor dit soort problemen. Laat ook uw stem horen bij Tweede-Kamerleden
http://www.pinkpolitiek.nl/content/view/129

Afbeelding

Deze en onderstaande foto\s heb ik op de Starrevaart gemaakt.
Vrouw krakeend (Anas strepera, Gadwell; female) lijkt verstoppertje te spelen.


Afbeelding

Wintertaling vrouw (Anas crecca, Common Teal; female) landt voor de hut maar de schuwe vogel vliegt meteen door

Afbeelding

Poetsende fuut (Podiceps cristatus, Great Crested Grebe).

Afbeelding

Op de Vogelplas kan je dagelijks honderden wulpen zien (Numenius arquata, Curlew).

Afbeelding

Kievit (Vanellus vanellus, Lapwing) zet zijn landinggestel uit.




de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 26-09-2011 22:53

Afbeelding


Roofvogels boven De Groene Jonker


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Een slechtvalk (Falco peregrinus, Peregrine Falcon; 2cy) had een boom als uitkijkpost uitgezocht
en ging vandaar enkele malen op rooftocht. Het was waarschijnlijk een 2kj-vogel:
vorig jaar geboren, al horizontale borststrepen maar nog veel bruin op borst en vleugels.


De verleiding was vanmorgen groot om in de rij vogelkijkers aan te schuiven
en in Zevenhuizen te gaan kijken naar de zeer zeldzame Bairds strandloper.
Gisteravond had ik een telefoontje gehad over deze gast uit Siberië of Canada,
maar ik las al snel dat de vogel op grote afstand zat. Ook al omdat ik geen \lijstjes\ bijhoud
besloot ik vandaag naar De Groene Jonker te gaan. Daarvan heb ik geen spijt gekregen,
zeker nadat ik al spoedig te horen kreeg dat het vogeltje vanmorgen was weggevlogen.

Zulke nazomerdagen kunnen we niet genoeg krijgen! Lekkere temperatuur, wat wind,
regelmatig de zon: ik heb een paar uur heerlijk gezeten op het Libelle-bankje.
Een slechtvalk die tot tweemaal toe vanuit een boom op jacht ging:
het is bloedstollend als je zo\n snelle jager achter prooien ziet jakkeren.

Voor zover ik kon zien heeft hij niets gevangen. Spectaculair was ook een visarend
die langzaam rondjes cirkelend en soms biddend op flinke afstand voorbij kwam.
Doorlopend waren er een paar bruine kiekendieven (vrouwen en jonge vogels)
aan het jagen, enkele malen was er een buizerd in de buurt en een sperwer vloog over.
Genoeg roofvogelactiviteiten om de talloze watervogels steeds op de wieken te laten gaan.


Afbeelding

Een visarend (Pandion haliaetus, Osprey) met een takje of grasspriet (dat hij later verloor) tussen zijn tenen
vloog langzaam over De Groene Jonker, via Nieuwkoop, richting Alphen aan den Rijn.



Afbeelding


Afbeelding

Groter contrast bestaat er nauwelijks: een roetzwarte zwarte kraai (Corvus corone, Carrion Crow)
en een blinkend witte kleine zilverreiger (Egretta garzetta, Little Egret). In tegenstelling tot
grote zilverreigers zie je deze kleinere soort veel minder vaak in het binnenland.






de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie