Open Oog - Spreuken

spreuken van verschillende aard
Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Bericht door Famke » 11-08-2011 08:41

Afbeelding



Is er iemand of iets of waaraan jij je te sterk gebonden voelt? Stel je die- of datgene voor als met jou verbonden door een kabel. Zaag in je fantasie die kabel door.




Thomas Moore




Het oerinstinct van de mens: de vecht/vlucht reactie, vroeger nodig voor lijfsbehoud, zien we ook als het leven op andere wijze moeilijk wordt:


We vinden het vaak moeilijk om het leven zijn gang te laten gaan. We verzetten ons of trekken ons terug.

Bron: Thomas Moore: De religie van de ziel. (boekinfo). Utrecht, Servire 2002. Thomas Moore is een Amerikaanse r.k. theoloog




Als je je verlangens kunt opgeven wordt je echt vrij:




Op het moment dat je leert te vertrouwen in plaats van te hopen, te accepteren in plaats van te wensen, te streven zonder doel, dan sterft als vanzelfsprekend het deel in jou dat krampachtig vasthoudt aan het bestaan, aan verworven normen en waarheden; dat alles is de bron voor onnodige angsten en daauitvoortvloeiende onvrijheden.


Manfred van Doorn: Flisten van het sublieme.
Zeist: Indigo, 2000





Religie is een proces van zuivering van het beeld dat wij hebben van het goddelijke. Er zitten altijd nog stukken van het gouden kalf in: onze eigen behoeftes, verlangens en ideeën.



Doel van veel spirituele tradities is om je te ontdoen van het zelf, het ego. Maar de wens die er meestal mee gepaard gaat, nl. die van volmaakt zijn, versterken juist dat ego.
--Thomas Moore





Streef op de spirituele weg niet naar perfectie net zo min als in het dagelijks leven:




Perfectionisten zijn altijd ontevreden over zichzelf en anderen. Ze zijn altijd op iets uit in plaats van eenvoudig te genieten van dit moment.
-- Thomas Moore: De religie van de ziel




Mensen zijn de laatste halve eeuw individualistischer geworden, en minder autoriteitsgevoelig. Een van de gevolgen is een grote leegloop van de kerken ten gunste van een persoonlijk beleefde spiritualiteit:


Jezus wordt tegenwoordig meestal vertegenwoordigd door hoogopgeleide, strenge en machtige mannen die zich vooral bezighouden met het in stand houden van een ingewikkelde organisatie. Wordt het niet tijd dat we het christendom opgeven ten gunste van de figuur van Christus?



Moralisten eisen dat we ons volgens hun normen gedragen. Maar dat was niet wat Jezus voorstond. Hij was een individualist, wiens individualisme uitmondde in een heel groot gevoel van saamhorigheid.

-- Bron: Thomas Moore: De religie van de ziel




De boodschap van Jezus was gericht op het individu, hij stimuleerde het individu hem te volgen, ongeacht familie en stamverbanden
.
agatentafelen






Afbeelding


Open oog
worddocument:
http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 32 religie Moore.doc

Famke
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-11-2010 17:08

Bericht door Famke » 11-08-2011 08:41

Afbeelding



Is er iemand of iets of waaraan jij je te sterk gebonden voelt? Stel je die- of datgene voor als met jou verbonden door een kabel. Zaag in je fantasie die kabel door.




Thomas Moore




Het oerinstinct van de mens: de vecht/vlucht reactie, vroeger nodig voor lijfsbehoud, zien we ook als het leven op andere wijze moeilijk wordt:


We vinden het vaak moeilijk om het leven zijn gang te laten gaan. We verzetten ons of trekken ons terug.

Bron: Thomas Moore: De religie van de ziel. (boekinfo). Utrecht, Servire 2002. Thomas Moore is een Amerikaanse r.k. theoloog




Als je je verlangens kunt opgeven wordt je echt vrij:




Op het moment dat je leert te vertrouwen in plaats van te hopen, te accepteren in plaats van te wensen, te streven zonder doel, dan sterft als vanzelfsprekend het deel in jou dat krampachtig vasthoudt aan het bestaan, aan verworven normen en waarheden; dat alles is de bron voor onnodige angsten en daauitvoortvloeiende onvrijheden.


Manfred van Doorn: Flisten van het sublieme.
Zeist: Indigo, 2000





Religie is een proces van zuivering van het beeld dat wij hebben van het goddelijke. Er zitten altijd nog stukken van het gouden kalf in: onze eigen behoeftes, verlangens en ideeën.



Doel van veel spirituele tradities is om je te ontdoen van het zelf, het ego. Maar de wens die er meestal mee gepaard gaat, nl. die van volmaakt zijn, versterken juist dat ego.
--Thomas Moore





Streef op de spirituele weg niet naar perfectie net zo min als in het dagelijks leven:




Perfectionisten zijn altijd ontevreden over zichzelf en anderen. Ze zijn altijd op iets uit in plaats van eenvoudig te genieten van dit moment.
-- Thomas Moore: De religie van de ziel




Mensen zijn de laatste halve eeuw individualistischer geworden, en minder autoriteitsgevoelig. Een van de gevolgen is een grote leegloop van de kerken ten gunste van een persoonlijk beleefde spiritualiteit:


Jezus wordt tegenwoordig meestal vertegenwoordigd door hoogopgeleide, strenge en machtige mannen die zich vooral bezighouden met het in stand houden van een ingewikkelde organisatie. Wordt het niet tijd dat we het christendom opgeven ten gunste van de figuur van Christus?



Moralisten eisen dat we ons volgens hun normen gedragen. Maar dat was niet wat Jezus voorstond. Hij was een individualist, wiens individualisme uitmondde in een heel groot gevoel van saamhorigheid.

-- Bron: Thomas Moore: De religie van de ziel




De boodschap van Jezus was gericht op het individu, hij stimuleerde het individu hem te volgen, ongeacht familie en stamverbanden
.
agatentafelen






Afbeelding


Open oog
worddocument:
http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 32 religie Moore.doc

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 14-08-2011 16:07

Afbeelding


Ik heb in mijn keuken een krijtbord hangen en daar heb ik op geschreven: waarover was ik blij vandaag? En gisteren? iedere keer als ik die tekst lees denk ik hierover even na. Zo blijf je positief denken en dat bevalt me best.
Ingezonden door Rita




WERK





Een derde van de werknemers lijdt na de zomervakantie aan vermoeidheid, gebrek aan concentratie, gedeprimeerdheid, een gevoel van leegte.

psychologiemagazine






Thuiskomen wordt dikwijls ervaren als een tijd om bij te komen van de vakantie.--Jeffrey Wijnberg



Nederlanders werken voornamelijk voor het geld. We werken allang niet meer voor ons plezier of omdat het werk interessant dan wel van maatschappelijk nut is.
--gitp





Werkelijk succes bereik je alleen
als je plezier hebt in wat je doet
.
--The daily guru




Lange mensen verdienen meer: per centimeter boven het gemiddelde 238 euro per jaar. Zij stralen meer autoriteit uit en hebben - doordat ze letterlijk neerkijken op anderen - meer zelfvertrouwen
.
--Forum




Mensen met meer zelfvertrouwen doen het beter op de arbeidsmarkt. Zelfvertrouwen bestaat uit: zelfrespect, een gevoel van zelfredzaamheid, emotionele stabiliteit en interne controle.--Timothy Judge: Positive Self-Regard



Factoren voor plezierig werken: prettige collega\s, waardering krijgen, gevoel van prestatie, kunnen doen wat je echt wilt, jezelf kunnen zijn, persoonlijke groei en groei bevorderen bij anderen, bijdragen aan iets dat groter is dan jezelf.Tip: Annemarie Steen



Mensen die het goed kunnen vinden met hun collega\s leven langer dan mensen die niet met hun collega\s op kunnen schieten.
gitp




Pesten op het werk kost jaarlijks vier miljard euro.
-- De Volkskrant






Er is niks mis met introverte mensen: ze zijn alleen wat minder babbelziek, minder opgefokt en minder snel verveeld dan extraverten.
--Introversie




[color=green]Mensen met zelfreflectie hebben een grote voorsprong als het gaat om persoonlijke ontwikkeling en aanpassingsvermogen.
--Rupert Spijkerman [/color]




Mannen en vrouwen kunnen veel dezelfde dingen, maar als het erop aankomt zijn er wel verschillen te constateren. Bij angst en onveiligheid zouden mannen vaker hun toevlucht zoeken in strijd: ik kan jou en de wereld aan. Terwijl vrouwen meer de neiging zouden hebben om angst te beteugelen door steun te zoeken: ze leggen zoveel mogelijk relaties met hun omgeving en proberen sympathie te verwerven.
zie: Intermediair



Afbeelding



OPEN OOG 33
worddocument
http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 33 werk.doc
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 20-08-2011 23:43

Afbeelding




Is er iets wat je graag wilt, maar wat steeds maar niet lukt?

Kijk eens of er diep in je een gedachte of overtuiging is, dat het succes tegenhoudt.




BEWUSTWORDING




Handvaten voor bewustwording:
Tip: Christiane Beenaerts





Neem af en toe even de tijd om je gedachten stil te zetten. Het geeft rust en voelt als thuiskomen. Bovendien kun je dan beter de berichten ontvangen die het universum je stuurt.
-- The daily guru





Wanneer je klaar bent om datgene wat je in je hart wenst te ontvangen zal het op een heel natuurlijke manier naar je toe komen.
Alan Cohen: A Perfect Match





Sogyal Rinpoche spreekt over een zachte plek in je hart, waar je tedere, liefhebbende emoties voelt. Je bereikt deze plek door door je afweer heen te gaan, door negatieve gevoelens zoals angst, verdriet en boosheid niet langer weg te stoppen. Het gevoel van liefde dat daaronder zit, is vaak vermengd met droefheid over de menselijke staat, ook dat kan je in de weg staan om je hart te openen.
---Sogyal Rinpoche: Het Tibetaanse boek van leven en sterven





Gemoedsrust vind je niet door je omstandigheden te veranderen, maar door er anders op te reageren. Ook volgens het boeddhisme zit het lijden in heftig verlangen naar wat je niet hebt en kwijt willen wat je hebt. Dat betekent niet dat je je aspiraties moet opgeven, maar wel dat je ze in evenwicht probeert te brengen met het kunnen accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Wanneer je er naar streeft jezelf te accepteren zoals je bent, open je je hart voor jezelf en anderen.
---Naar: Stephan Bodian: Mediteren voor Dummies.

Pearson Education Benelux B.V.; 2009






Mensen willen vernietigen wat ze niet begrijpen en niet kunnen accepteren. Wanneer je leert om van jezelf te houden, ga je automatisch ook van anderen houden.
Paul Ferrini Healing Your Life






Orthodoxie: er is niet alleen angst voor de ander, voor het andere, maar ook voor iets in onszelf. Voor mensen die religie beleven als uiterlijk gedrag en vanuit overtuiging in plaats vanuit beleving is er de angst voor wat er werkelijk diep in hun zelf leeft, hun verboden wensen en impulsen, maar ook voor de andere kant van het voorbij het ego gaan, de mystiek. Het is niet voor niets dat kerken deze mystiek soms te vuur en te zwaard bestreden hebben. ---Ton de Nooy: Orthodox christelijk monnik





Hoe meer je herkent dat je niet het denken bent, maar de waarnemer van het denken, des te meer zal het denken zijn vermogen verliezen om jou ongelukkig te maken.
---Tip: Erik van Zuydam (videoÂ’s)




samenvatting op schrift



Afbeelding

OPEN OOG 34 - 2011
worddocument:
http://www.openoog.com/open oog 11 34 bewustwording.doc
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 28-08-2011 16:32

Afbeelding



Als je boos bent, laat dat dan toe als gevoel in jezelf en kijk vervolgens wat je er mee wilt vermijden.

-- zie: Erza Bayda: Anger, a path to awareness

--en conflicten





Ziel en Persoon








Als je jouw leven als een film ziet, dan speelt iedereen daarin zijn rol, opdat de bedoeling van je leven duidelijk wordt, het doel gehaald wordt. Er is niemand goed en er is niemand slecht. Dat is het leven beschouwd op zielsniveau.

]Maar op persoonlijk niveau is het leven vaak een moeilijk verhaal.

Het is nooit goed dat kinderen misbruikt worden, dat we elkaar proberen te overtuigen van ons gelijk, dat we de aarde leegroven, dat een geliefde sterft.

Vaak wordt het zielsnivo gebruikt om misstanden, misdaden, leugens, misbruik, alles wat mensen elkaar aan kunnen doen weg te vlakken, te ontkennen of te bagatelliseren.

Het is niet of/of, maar en/en. Een mens zal altijd een ziel zijn én een persoonlijkheid hebben.
--- Naar: Marianne Kammerer: Tranen als een regenboog, Een reis door de schaduw.
Leeuwarden, Elikser, 2011



Je kunt een film op twee niveaus bekijken: je kunt je in het verhaal ‘verliezen’: je identificeren bijv. met de held, een afschuw hebben van de schurk, of je kunt het als film beoordelen, op de boodschap die hij wellicht probeert over te brengen, of op het acteertalent van de spelers. De held en de schurk zijn dan slechts rollen. In de praktijk doen we meestal beide.



De bitterste realiteit is te verdragen als je er een bedoeling in kan zien.

De oeroude afweer tegen het niets.
---Tommy Wieringa: Ceasarion.
Amsterdam: De Bezige Bij, 2009








Mijn innerlijk vraagt al zo lang:

“waar ben je toch gebleven?”

Maar ik luister niet,

volg blind een zoekend pad

naar liefde en geborgenheid.



Verdrink mezelf

in duizend vragen

zonder antwoord.



Moe ben ik en stilÂ…



En dan pas kan ik horen,

volg de gouden weg naar binnen,

en zie dat mijn ziel

verbonden is met liefde.

Ik ben.
---© Tjitske 2004








We kunnen boos of geïrriteerd raken als het leven niet loopt zoals wij dat willen, terwijl het vaak maar kleinigheden zijn - een stoplicht dat op rood staat, een apparaat dat niet werkt, iemand die te laat is op een afspraak. Vaak hebben we helemaal niet door hoe wij daardoor onze eigen energie blokkeren, onze levensvreugde verminderen, ons lijden vergroten. Bedenk dat het leven niet per sé hoeft te gaan zoals wij dat willen. .
--Erza Bayda: Anger, a path to awareness





Afbeelding

OPEN OOG 35 - 2011
http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 35 ziel en persoon.doc
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 04-09-2011 14:49

Afbeelding



Sta stil bij je positieve eigenschappen.
--zie trots



Dat ego tochÂ…





Het ego is voortdurend bezig jou op te pompen, je ervan te verzekeren dat je ertoe doet, dat je echt wel belangrijk bent.

Wat er ook gebeurt, je vindt altijd wel een manier om het voor je zelf zo te draaien dat je er toch vrede mee kunt hebben.



Als je je gekwetst voelt is je eerste reactie, wat een rotzak. Daarmee bescherm je jezelf.

De truc is dat je in dit soort kwesties juist naar de pijn toemoet. Dat gaat in tegen al je instincten, want die willen dat je de pijn vermijdt.

Het geheim van zelfontwikkeling is dat je er desondanks naartoe gaat. HHHeHet pijnpunt gaat eigenlijk altijd over: ‘ze vinden me niet goed genoeg, ik mag er niet zijn, ik doe er niet toe.’

Roos Vonk/Volkskrant






Ik realiseerde me dat ik al die tijd zo vreselijk hard had gewerkt omdat existentiële angst een heel belangrijke drijfveer was in het gezin waarin ik ben opgegroeid, en ik daar mogelijk gevoeliger voor was dan anderen. Die angst voor "er niet mogen zijn" ben ik kwijt. Ik ben niet meer bang.
--René Diekstra






Het is bekend uit onderzoek dat depressieve mensen en mensen met een negatief zelfbeeld eveneens informatie filteren en verdraaien, en selectief contact zoeken en houden met mensen die hun negatieve beeld bestendigen.
--Roos Vonk






Sombere mensen schatten hun eigen prestaties reëler in dan positiever ingestelde mensen.
--A.J.W. van der Does






Het is handig als je jezelf groter, belangrijker maakt dan je bent.
--Naar: René Diekstra: De kwestie van geluk.2000;
Uithoorn, Karakteruitgevers B.V.






Merkkleding zorgt voor een betere respons (meer collectegeld, een betere baan).
-- Nelissen en Meijers





We kopen niet alleen dure spullen om anderen te imponeren, maar het heeft ook een positief effect op ons eigen zelfvertrouwen. Althans op de korte termijn.
--Robert Haringsma





Afbeelding


OPEN OOG 36 -2011
http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 36 roos vonk.doc
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 11-09-2011 00:00

Afbeelding



Welk verlangen zou je nu los kunnen laten?





Monnikschap




Wat voor velen nastrevenswaardig is –macht, bezit en seks – vervangen monniken door geloftes van gehoorzaamheid, armoede en kuisheid. Nederigheid stellen zij boven assertiviteit. Afwisseling en sensaties maken plaats voor vaste regelmaat en stilte. Het gaat hun om onthechting, het tegengestelde van het alledaagse zoeken naar succes. Wij verspreiden onze aandacht over vele levensgebieden; werk, relatie, vriendschap, hobby\s. Monniken proberen hun gehele aandacht te richten op één ongrijpbaar punt dat ze \God’ noemen. Ze bidden, mediteren en werken om ‘heilig’ = ‘heel\ te worden.



De contemplatieve psycholoog Han de Wit onderscheidt ‘bevrediging’, het zoeken naar geluk buiten jezelf, van ‘levensvreugde’, het plezier om het leven zelf. Je kunt dit ook het verschil tussen \hebben\ en \zijn\ noemen. Het leven is het doel, en niet het leveren van een prestatie. Een verschuiving van \hoe wordt ik gelukkig\ naar\hoe kan ik volledig ervaren wat ik doe.\

Daarvoor is nodig dat we het oordelen loslaten. Uiteindelijk zal onze geest steeds leger worden, verliezen onze verlangens vanzelf hun kracht en laten we de dagelijkse dingen zijn zoals ze zijn.



Het vergt moed om te leven zonder de \status\ van een hoger levensdoel, het vergt moed om toe te geven dat we het ook niet weten en dat wat we graag wilden niet kunnen bereiken. In die overgave schuilt de levensvreugde.

-Maarten van Klaveren







Een gebeurtenis waarnaar ik hevig kan verlangen geeft, als het er eenmaal is, maar heel even een gevoel van geluk. Gedachtes als: \Ik zal gelukkig zijn alsÂ…\ zijn simpelweg niet waar. Het winnen van een loterij brengt doorgaans meer ongeluk dan geluk.
uit: Jane Katra, Ph.D. & Russell Targ:
de weg naar vrede






Geestelijke gezondheid en kracht bereik je niet door je best te doen, maar door \te laten gaan\. Niet door analytisch te denken, maar door je hersenen \vrij te maken\.
-uit: Richard Carlson: Dans met het leven





Geestelijk wakker worden is de droom die het denken is, loslaten.
- Naar Eckhart Tolle: De stilte spreekt.
- Deventer, Ankh-Hermes, 2004






Schep plezier in alles wat je doet. Haal het drama uit je leven, laat de stress gaan. Verspreid vreugde om je heen, met een glimlach, een bemoedigend woord, een helpende hand. Vier het leven en alles wat jou tot jou maakt.
Neale Donald Walsch:
praten met God



==================================


9/11

aantal doden door kapers: 2.974 (wikipedia)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanslagen_ ... ember_2001

aantal doden door G.W. Bush: 919.967 (onbekend nieuws) (cijfers van augustus 2010)
http://translate.google.nl/translate?hl ... lties.html

Zie ook Trouw: Wat als Bush Bin Laden de andere wang had toegekeerd?
http://www.openoog.com/Bush.html


==============================

Afbeelding


OPEN OOG 37 - 2011
worddocument:
http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 37 monniken.doc
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 18-09-2011 14:58

Afbeelding



Oude pijnlijke emoties kun je oplossen door focussen[/size]
zie: focussen




PIJNLIJKE EMOTIES





Vroege trauma\s zijn terug te vinden als een verandering in dat deel van de hersenen dat de emoties regelt.
--bron: Alice Miller: Eva\s ontwaken.
Houten: Unieboek b.v. 2002.





Pijnlijke emoties, die heel diep kunnen liggen, bepalen hoe jij in de wereld staat.
-Naar: Gary Zukav en Linda Francis: Het hart van
de ziel. Utrecht: Kosmos, 2010





Deepak Chopra gelooft dat emoties zich op celniveau kunnen vastzetten. Zijn theorie is dat sterke emoties een chemische verandering bewerkstelligen in de cellen. Die verandering wordt overgebracht op de nieuwe cellen die telkens in het lichaam worden aangemaakt. Door ontlading van zulke emoties kun je dat celgeheugen als het ware uitwissen.
Uit: De helende reis van Brandon Bays





Een externe therapeut is heel nuttig maar zoek ook de therapeut in jezelf want niemand anders dan hij weet precies wat je nodig hebt en wat je volgende stap moet zijn. Als we stil zijn in ons hoofd en luisteren met ons hart, kun je deze therapeut horen. Hij is ook degene die onvoorwaardelijk van je houdt.
Uit: Robert Landau: The counsellor within
Zie ook: Maak je eigen goeroe






Als je de gevoelens van angst, belediging, boosheid, jaloersheid, wrok, zelfbeklag, wilt verbergen in de hoop dat ze verdwijnen, worden ze een hindernis naar vreugdevolle zelfaanvaarding.
-- senioren net






Het voelen van de heftigheid van de emotie is een toegang naar je echte gevoelens. Je emotie is je invalshoek tot je diepere essentie. Het is de poort waardoor je bij ware gevoelens komt, bij de vreugde van het bestaan – het leven zelf.
-- Diana Vernooij






Als uiteindelijk blijkt dat alle op de uiterlijke wereld gerichte verlangens de mens nooit rust kunnen schenken, dan volgt een periode van
inkeer. De mens gaat zoeken in zichzelf naar de innerlijke waarheid
.
-- uit de Upanishaden






Geduld is een manier om te leren om wat we tegenkomen met liefde en zorg tegemoet te treden. Je open te stellen voor wat er gebeurt, het ervaren van een gevoel van verwondering.
--Pema Chodron: Actively Creating peace






Als je je authentieke zelf naar buiten zou durven brengen, wat zou je dan anders doen dan nu?
-- Alan Cohen: End of the trail






De gnostici erkenden als enige autoriteit de stille stem in zichzelf, hun innerlijke weten.
-- bewustwording







Afbeelding


OPEN OOG 38 – 2011
worddocument:
http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 38 pijnlijke emoties.doc
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 25-09-2011 14:34

Afbeelding



GELOOF IN WONDEREN



Als je gelooft dat je je eigen werkelijkheid kunt scheppen, dan kun je dat ook.
--Willem de Ridder




De beste manier om de gewenste realiteit te scheppen is al te voelen dat deze er is en er dankbaar voor te zijn.
--gedachten over de boeken van Neale Wasch




Doe alsof een bepaade gewenste gebeurtenis al heeft plaatsgevonden.
- The secret




Het ondubbelzinnig aangetoonde placebo-effect laat goed zien waar je eigen geest toe in staat is. Waar mensen dachten dat een neppil een genezende werking had omdat het gepresenteerd werd als medicijn was het in realiteit de kracht van iemands geloof daarin.
--zie: Marcelino Lopez




------------------------------------------------------------------


Aandachtig luisteren:



-Laat je waardering merken, uitingen als hmhm, ah, o.k.

-Vat samen, het woord ‘dus’ is belangrijk!

-Stel vragen als de ander is uitgepraat
.

--Julian Treasure











Voor luisteren is nodig: een diepe wens om de ander te begrijpen, en de bereidheid om zelf te veranderen door datgene wat we te horen krijgen.



Gevoelens van angst en bezorgdheid kan ons vermogen om met aandacht naar iemand te luisteren in de weg staan. Wat zeker in de weg staat is ons oprecht verlangen om andermans problemen op te lossen. Daarmee zeggen we eigenlijk dat hij zelf geen kans heeft te ontdekken wat goed voor hem
is.
--Andrew Weiss






Gratis internet cursus actief luisteren:--leren.nl



----------------------------------------------



Blinde vlek: Het niet of anders zien van de werkelijkheid.



Dat gebeurt omdat we:



1. iets wel of niet verwachten te zien. (zie youtube)



2. willen verklaren - vooral bij angstwekkende zaken:

Donar die zijn strijdbijl (de bliksem) naar beneden gooit.



3.onze mening bevestigd willen zien.

We lezen kranten van onze eigen signatuur.



4. meningen van vrienden eerder geloven dan wetenschappelijke feiten.

Vandaar reclames met bekende mensen
.[/size]
--Zie verder: Ken U zelf





Afbeelding

Dit oog als worddocument

http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 39 geloof doet wonderen.doc
www.openoog.com
 
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 02-10-2011 13:24

Afbeelding



Spirituele groei






Tips om je spirituele groei te bevorderen:



Zoek contact met het hogere weten in jezelf.



Zie Bovenbewustzijn
En Synchroniciteit







Wees positief. Hou van je zelf, en daardoor van alles en iedereen.

Zie Liefde






Keer in in jezelf. Word stil van binnen.
zie: Stilte

en Meditatie





Ruim oude pijn op.
zie Focusing






Probeer jezelf en anderen te begrijpen in plaats van te veroordelen.
Zie Luisteren






Wees volstrekt eerlijk naar anderen en naar jezelf
Zie De ware reden

_______________________________________________



Het is vaak niet de situatie zelf die het probleem vormt. Het probleem wordt meestal gevormd door het drama dat wij er van maken.
Vrij naar Hans Laurentius





Als de poging om aan het lijden te ontsnappen wegvalt, valt daarmee ook het lijden weg.
Erik van Zuydam
(videoÂ’s)





Wie vreugde beleeft in meditatie, wie kalm is, inafzondering leeft en wietevreden is, diegene wordt een monnik genoemd.
Dhammapada





De mens bereist de wereld op zoek naar wat hij nodig heeft en als hij thuis komt vindt hij het daar.
George Moore




Je hebt in je leven ontdekt dat geen enkel gevoel blijvend is. Dus waar zou je je druk om maken?
Hans Laurentius




Zoek altijd alles bewust in jezelf, niet waarom doet die ander nou zo, maar waarom reageer ik zo?

wanagiyata




Sluit je ogen en fantaseer dat je naast een heel helder, snel stromend beekje staat. Dat beekje ontspringt uit een heilige bron.

Haal nu in je fantasie je hart uit je lichaam. Doe alsof het een spons is, maak het uitvoerig schoon in het beekje, zoals je een spons schoonmaakt.

Is het helemaal schoon, plaats dan het hart terug in je borst.

Laat de reinheid en heiligheid van je hart uitstralen door je hele lichaam
.
Marie T. Russell: It\s Clean Up Time




Afbeelding



openoog 40
Dit oog als worddocument

http://www.home.zonnet.nl/berhen/open oog 11 40 spirituele groei.doc
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie