kundalini,Bothi,Siddhis.

Plaats reactie
Yves
Berichten: 586
Lid geworden op: 27-10-2010 19:21

kundalini,Bothi,Siddhis.

Bericht door Yves » 03-02-2012 10:36

Spirituele ontwikkeling

In spirituele ontwikkeling is het laten stromen van energie een vrij normaal fenomeen.

Soms vragen we ons niet eens meer af wat energie nu eigenlijk is. Als we beschrijven wie we zijn als mens kunnen we verschillende niveaus onderscheiden waarin we meer of minder bewust zijn van onszelf. Die verschillende niveaus verklaren we soms als chakra\s. In vrijwel alle systemen of denkrichtingen die met de term energie werken, zijn de chakra\s ook benoemd. Elders op de site kun je alles lezen over deze chakra\s. Zie bijvoorbeeld de pagina\s Muladhara tot en met Sahasrara voor een diepere uitleg hierover.

We kunnen echter nu al zien dat stroming van energie onvereenkomt met acceptatie en begrip van het desbetreffende aspect van bewustzijn. Toch spreken we dan nog steeds niet over kundalini als kracht. Wat is dan die kundalini?



Afbeelding

Spiraal in twee richtingen

Als we mededogen hebben in een bepaalde situatie is er begrip en bewustzijn.

Vanuit lijden, onbegrip, smart, pijn, twijfel enzovoort groeit de wens om gelukkig te zijn, verlicht te zijn, ontwaakt te zijn enzovoort.

Die wens kunnen we vertalen als Bodhi.

Dit bodhi(-citta) maakt dat we oefenen in het laten stromen van energie in alles wat we meemaken. We zoeken in onze ontwikkeling dus naar een weg om zelf mededogend te zijn.

Om liefde, begrip en bewustzijn te zijn in alle aspecten van ons bestaan.

Dat kunnen we zichtbaar maken als een ontwikkeling van de aarde naar de hemel toe. Een kracht, energie die we (spiraalsgewijs) omhoog laten stromen van de aarde (onze ervaringen) naar de hemel (ons bewustzijn en begrip).

Als we open zijn voor groei zijn we kwetsbaar. We begeven ons immers in een aspect van bestaan waar we iets nog niet zeker weten, niet zeker zijn van het juiste handelen, voelen, denken enzovoort betreffende dat aspect.

Eigenlijk overwinnen we in het toelaten van het nieuwe al de grootste hobbel op ons pad...angst.

Door openheid en vertrouwen zien we dat we door de nieuwe ervaring leren, op welk gebied ook.

We laten door ons gedrag enz. energie stromen, we laten het toe. In Bodhipat zien we dat gesymboliseerd door het symbool de spiraal.

In wit stroomt de energie van de aarde naar de hemel in 7 slagen, om de mens heen.

Afbeelding

Tegelijk ontstaat er door de stroming van de witte (toegankelijke) energie een stroming van de hemel naar de aarde, ook weer in zeven slagen om de mens heen.

Alsof de hemel (en allen die in deze hemel verkeren) ons een handje helpt bij het laten stromen van de energie! Het laten stromen van de energie schept alle voorwaarden voor een ervaring, op welk gebied dan ook. Deze ervaring is het die de mens weer transormeert, die de mens meer bewust laat zijn, meer stromend maakt, meer begrip laat opdoen . Dit is de kern van leren, leren door te ervaren. Hoe meer bewust je de ervaring meemaakt, hoe meer je in potentie leert. Dat geeft het nut van aandacht of achtzaamheid aan. Er is echter nog steeds de openheid en vertrouwen nodig, om de energie te laten stromen. In het symbool zien we dat er een blauwe cirkel is gevormd, als een eigen plek waar inzicht is verworven. Inzicht in wie we zijn als mens in ontwikkeling. Dit symbool geeft dus de weg en het resultaat aan van spirituele ontwikkeling.

Als nu in deze ontwikkeling er een evenwicht is bereikt in de dalende en stijgende spiraalsgewijze stroming van energie, ontstaat in het stille midden van de twee richtingen een derde stroom, als een enkelvoudige golfstroom tussen de aarde en hemel.

Deze golfstroom is een eerste ontluiken van de kundalini.

Deze stroom is de energie van de middenweg, het bewustzijn van het midden, de verlichtende energie zelf.

Zodra alle grotere of diepere problemen een evenwicht hebben gevonden in de mens, stroomt de al eerder opgebouwde kracht van de mens omhoog.

Vanuit een reservoir van inzicht, bewustzijn en liefde stroomt de kundalini omhoog door de chakra\s heen.

Iedere chakra kan een plaats zijn waar de kundalini de chakra verder opent. Dat is voor iedereen anders.

De geopende chakra laat aan de mens ervaren wat er geestelijk (spiritueel, psychisch, emotioneel) leeft en mogelijk is in dat specifieke aspect van bewustzijn.



Afbeelding

Doel en werking


Het uiteindelijke doel kan normaliter zijn: de verlichting, de bevrijding, de ontwaking.

Dan stroomt de kundalini omhoog door de kruinchakra de allerhoogste chakra\s in.

De blokkades in het energiesysteem zullen echter de kundalini altijd weer (onbewust) terug sturen naar de blokkades toe, om deze geduldig op te lossen.

Nieuwe ervaringen opdoen, om te leren en te ontwikkelen.

In Bodhipat gebruiken we een bepaald symbool om de kundalini te laten stromen.

Daarmee stroomt ook het individuele bewustzijn op een manier dat het inzicht verschaft en mededogen bevordert.

Het anker-symbool zet alle chakra\s op één lijn en laat het universele mededogen (blauwe energie) stromen van de hemel naar de aarde.

De kundalini ervaring is dan vanbovenaf verbonden met de hemel: met allen en alles boven ons normale zintuiglijke fysieke bewustzijn.

De stroom van boven activeert en zuivert de stroom van beneden naar boven en de ervaring wordt meer een ervaring van totaliteit.


Afbeelding


Deze blauwe "hemelse" energie (puur mededogen) reguleert alle stromen in de chakra\s en maakt deze op den duur "helder". Zo ontstaat in de beoefenaar een mededogen en als meetbare kwaliteit een verhoogde helderheid van de geestelijke zintuigen.

Het zet de kundalinistroom aan in de basis van de persoon en het opent het centrale kanaal vanuit die basis.

Vaak horen we dan geluiden, voelen we de verlichte gidsen enzovoorts.


In de medtaties op dit symbool is er eveneens sprake van een diepe rust en een groot mededogen.

Alsof de hemel in jezelf arriveert.

Daarnaast kan er de gewaarwording zijn dat je zelf opstijgt, alsof je gedragen wordt door de hemel (of de hemelse wezens).

In de inwijding is dat steeds het geval.

We blijven mediteren op dit symbool als één na laatste symbool in de reeks van de negen van Bodhipat.




Wat als de kundalini stroomt en ervaren wordt?


Kundalini wordt ook wel Shakti (Ma), Parvati, de slangekracht enzovoort genoemd.

De eerste ervaring van de kracht die we nu kundalini noemen is in de basis.

Kundalini in de basischakra is vaak de intense warmte die je fysiek kunt ervaren in je basis. Die warmte straalt uit naar je benen en (onder-)buik.

In de eerste inwijdng in Bodhipat brengen we de energie van het eerste symbool tot in de basis. Inwijdelingen voelen dan die warmte en leren die warmte te reguleren, beheersen in meditatie.

De meditaties zijn en de symbolen die de kundalini-stroom teweegbrengen zijn elders beschreven.

Voorafgaand aan de kundalini is er een soort zware trilling in het lichaam (in de benen, de basis)

Daarna is er de hitte in de basis en opstijgend door het centrale kanaal. Ook kan er een kriebeling zijn langs en in je ruggegraat. J
e hele lichaam kan gaan tintelen.
Het hoofd kan zwaar aanvoelen of je kan duizelig worden. J
e kan onwillekeurig gaan lachen of huilen, ongewone geluiden gaan horen. Visioenen zien van godheden of heiligen.
Je kan allerlei droomscenes beleven, van hemelse tot demonische.
Je buik kan samengeknepen worden.
je basis kan samentrekken of juist niet. De kin kan tegen je nek worden getrokken, en je lichaam kan dubbelvouw en naar voren of naar achteren. De ademhaling kan oppervlakkiger worden of juist veel dieper. Of ophouden te bestaan, tenminste zo lijkt het.
De geest wordt leeg en het lijkt soms of je je eigen lichaam kan waarnemen.
Je kunt je energie voelen stromen door je hersenen of hoofd en ruggegraat.
Er zijn er die spontaan mantra\s gaan zingen of geluiden gaan maken.
Je ogen kunnen soms niet open, ook als je dat wilt.
Je lichaam kan in bepaalde asana\s gaan, bekende of onbekende.
Er zijn er die in een vreemde taal kunnen spreken.
Het lichaam kan heel groot lijken of soms heel klein juist.
het kan heel flexibel lijken of juist als een steen.
Er kan pijn ontstaan in het lichaam, een sterke eetlust of juist een afkeer ervan.
Het kan een aspirant ingewijde gebeuren dat hij of zij de prani-shakti ziet en ervaart door zijn hele lichaam heen.
De tong kan bijvoorbeeld tegen het gehemelte worden gedrukt, of uit demond worden gestoken, of in de keel worden teruggetrokken. J
e kunt sppeksel in je mond krijgenof juist een heel droge mond.
Je keel kan branden of heel droog zijn.
Je kaken kunnen op elkaar worden geduwd.
Je kan gaan gapen.
Het kan lijken of je hoofd van je romp wordt getrokken of dat het lijkt dat je geen hoofd hebt.
Je kunt in staat zijn om rondom je zelf te zien, met je ogen gesloten.
Er kan allerlei intuïtieve kennis opkomen in je, je kunt een geestelijk beeld van jezelf zien, je lichaam als dood zien liggen.
Geluiden kunnen worden gehoord, van het zachte geblaas in schelpjes tot het het gezang van vogels of het rinkelen van belletjes.
Al dit soort waarnemen en ervaringen kunnen je laten zien dat de Kundalini-Shakti actief is geworden uit zijn opgerolde slaapstand




Afbeelding


Enegiecentra en de opstijging van Kundalini



Zolang de stroom in de drie lagere plexussen is, het basiscentrum, heiligbeencentrum en de zonnevlecht, zijn er niet direct hoge idealen of zuivere "egoloze" gedachten in het bewustzijn.

In deze gebieden draait het meer om lust, begeerte, hebzucht, macht, alle als vrij negatieve uitingen van de energie, of dus in positieve zin: zorgen voor je bestaan, je voorplanting en de ontwikkeling van je capaciteiten.


Het vierde centrum is dat van het hart.
In het hart huizen je overtuigingen, je normen en waardenstelsel je gevoel voor evenwicht en harmonie, maar ook de jalouzie, de twijfel.

Als de kundalini dit centrum doorboort start de spirituele ontwikkeling op dit niveau. Men ziet spiritueel het Goddelijke Licht. Je ziet de schoonheid en de glorie of de uitstraling ervan. De geest wordt zich bewust van de hemelse sfeer en zal zich minder gaan hechten aan de aardse sfeer. Het loslaten van oude overtuigingen krijgt een plek in de ervaringen van de adept. Je bent niet meer alleen op jacht naar oude wereldse genoegens.


In het gebied van de keel is het vijfde centrum van de energie. Als de mens de kundalini hier gaat ervaren lost onwetendheid op en zal de mens intuïtief dingen gaan weten. Ook bepaalde kundes, vermogens zullen hier ontwikkeld worden. In zijn spraak zal de mens hier geneigd zijn om te praten over zaken als God, alles in relatie met God, en zal moeite hebben om andere zaken te bespreken.


In het zesde centrum zal de kundalini versmelten met het goddelijk bewustzijn. Hij of zij zal echter nog steeds met een -ik- dit ervaren. dat geeft een gevoel van afgescheidenheid met het goddelijke. Er kan een vreugde zijn en een groot immens verlangen om met God te zijn, dichtbij God te zijn vernenigd te zijn met God. Alleen het ego staat nog tussen beiden in. Je voelt de warmte en ziet het licht en toch ben je het niet volledig zelf.


In het zevende centrum de kundalini ervaren is gelijk aan de diepste samadhi. Er is een volkomen éénwording met God en godsbewustzijn. Er is het transcendente bewustzijn waarin je beseft één te zijn met God. Het ego is op dat moment niet meer aanwezig, bestaat niet meer.



Siddhi\s


Saiva siddhantham, een yoga-groep (vorm) uit India, spreekt over vier stappen in spirituele voorthgang.

De vier stappen zijn:

werken voor anderen (Sarya),

spirituele oefeningen doen (Kriya),

evenwicht vinden met God (Yoga)

en wijsheid ontwikkelen (Gnana of Jhana).


De vier Saiva Acharya\s (spirituele meester of leraar, ook een eretitel) Thirunavukkarasar (Appar), Thirugnanasambandhar, Sundharar en Manickavasagar die behoren bij de vier takken of armen van het Saivisme, ieder met hun eigen methode, zijn representant voor het Saivisme.

De Thevaram en Thiruvasagam die de eerste acht boeken van de Thirumurai bevatten, vormen de basis van het Saivisme.

De levens van de vier grote Acharya\s vormen door hun eigen weergave in de liederen en teksten daarmee een universele les en inspiratie voor de saivitees en hun filosofie.

In de saiva -religie zijn de siddhars talrijk.

Eeen siddhar is iemand die een bepaalde siddhi heeft vervolmaakt, een vermogen waarbij je een bepaalde goddelijke, bovennatuurlijke kracht ontwikkeld.

Siddhis is dus kracht, power, vermogen, een speciale vorm van psychische en bovennatuurlijke, wonderbaarlijke kracht.

Er zijn acht soorten van deze supernatuurlijke krachten, de Ashtama Siddhi\s.

Er zijn acht verschillende soorten krachten die je kunt bereiken als purna-yogi in het pad van Kundalini yoga te weten:

Anima, Mahima, Laghima, Garima, Prapti, Prakamya, Vasitvam en Ishitvam.

1. Anima:

de Yogi kan zo klein worden als hij maar wil.


2. Mahima:

Dit is het tegenovergestelde van Anima: De yogi kan zo groot worden als hij maar wil. Hij kan een heel universum opvullen met zijn bewustzijn.


3. Laghima:

Hij kan zijn lichaam zo licht maken als een veertje, Vayustambhanam wordt gedaan door deze siddhi. In Jalastambhanam oefenen we deze kracht tot op zekere hoogte. Het lichaam wordt licht door de Plavini pranayama. De yogi maakt dan zijn zwaartekracht kleiner door grote hoeveelheden lucht in te happen. De yogi reist door de lucht door de werking van deze kracht. Hij kan zo duizend mijl per minuut reizen.


4. Garima:

Dit is de tegenovergestelde kracht van Laghima. In deze siddhi krijgt de yogi toename van zwaartekracht. Hij kan zijn lichaam zo zwaar maken door hele wolken in te slikken.


5. Prapti:

De yogi die op de aarde staat kan hierbij de hoogste dingen aanraken. Hij kan de zon of de maan aanraken, Hierdoor kan hij krijgen wat hij wil verkrijgen. Hij kan de toekomst voorspellen, heeft de kracht van helderziendheid, helderhorendheid, telepatie, gedachtelezen, enzovoort. Hij kan de talen verstaan van de dieren en de vogels, onbekende talen verstaan, en hij kan alle ziekten genezen.


6. Prakamya:

De yogi kan in water duiken en pas terugkomen wanneer hij dat wil. De vroegere Trilinga Swami van benares leefde steeds zes maanden on het oppervlak van de Ganges. Het is het proces waarbij de yogi zich soms onzichtbaar maakt. Door sommige schrijvers wordt deze siddhi gedefinieerd als het vermogen om het lichaam van een ander in te gaan (parakaya Pravesh). Sri Sankara ging zo het lichaam binnen van Raja Amaruka van Benares. Tirumular in Zuid India ging zo het lichaan in van een herder, net als Raja Vikramaditya. Het is ook de kracht om een jeugdig uiterlijk te houden voor zo lang als je wilt. Raja Yayati had dit vermogen.


7. Vashitvam:

Dit is de kracht om wilde dieren te temmen en onder controle te brengen. Het is de kracht om mensen te beheersen door het wilsvermogen van de yogi, om ze gehoorzaam te maken aan de yogi\s wensen. Het is het achterwege blijven van passies en emoties. Het is het vermogen om mannen en vrouwen en de elementen onder controle te brengen.


8. Ishitvam:

Dit is de siddhi die de goddelijke kracht geeft. De yogi wordt zo de heer van het universum. De yogi die deze kracht verkrijgt kan leven terugbrengen uit de dood. Kabir, Akalkot Swami en anderen hadden deze kracht.

Hiernaast zijn er ook nog de kleinere siddhi\s

dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 03-02-2012 13:06

knap, bedankt :)

Plaats reactie