ECHTE WINTERS + Polygroon filmpje

Nieuws dat je niet zo snel zal lezen
in de kranten
Plaats reactie
Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

ECHTE WINTERS Polygroon filmpje

Bericht door Liana » 12-12-2010 19:14

ECHTE WINTERS - de winter van \41-\42


We hebben net een winter achter de rug van anderhalve week... met de nodige gevolgen voor het verkeer op de Nederlandse wegen en de treinen op de spoorrails in den lande.
En de winter van 2010 moet nog beginnen komend weekend.
We hebben een lange mooie nazomer gehad met een zonnige herfst
en met de komst van Sinterklaas kwam ook de koude als een deken over het land. Da\s mooi natuurlijk! \Makkers staakt uw wild geraas...
en Zie de Maan schijnt door de bomen\,
is de tijd van de kale bomen met hun zwiepende takken in de najaarswinden en past ook precies bij het sinterklaasfeest.
Daar horen de vers gedroogde Walnoten bij, de open haard met het oplaaiende vuur, de stamppotten van boerenkool, hutspot en hete bliksem... warmte, gezelligheid en saamhorigheid...


Nu is het even kalm, de sneeuw is weg en het ijs smelt,
maar de \weermannen\ hebben al weer een nieuw koufront aangekondigd.
De tweede \winter\ van deze herfst komt er al weer aan...
dat beloofd nog wat voor de komende sombere maanden.
\Vroeger\, zei mijn vader altijd \toen had je nog winters[\/i]..
en dan noemde hij die van 1941/42 op, van 1944/45
en die van 1956 dacht ik en zo wist hij er nog een paar waar wij in onze tijd niet aan konden tippen.
\Jaja\, zei ik dan \vroeger was alles mooier, groter, dikker,
langer, dieper en imposanter\...
Er zaten jaren tussen dat mijn vader en zijn vrienden maanden achtereen afspraken voor de week erop om weer op de zelfde plek bijeen te komen om te zwemmen. Zo constant was het zomerweer...
Ik ben een kind van de jaren \50 en ik heb de barre winter van 1963 bewust meegemaakt (en die van 1978/79).


Dat was de winter dat Reinier Paping de Elfstedentocht won.
Een tocht door de ijzige koude en een bar en wit winterlandschap.
Daar zijn beelden van en de schaatsers hadden ijspegels aan hun snorren en baarden hangen...
In 1956 was de IJssel dichtgevroren.
De veerpont lag er uit en voetgangers, fietsers en auto\s gingen over houten planken de bevroren rivier op naar de overkant.
Het moet iets weg hebben gehad van Napoleon\s soldaten die de Russische rivier de Berezina overstaken...
In 1963 was de IJssel weer bevroren maar nu waagden zich slechts voetgangers en fietsers over de ijsschotsen.
Toch heb ik dus wel een dichtgevroren rivier meegemaakt.
Op het NTS-journaal zagen wij ook hoe ijsbrekers een vaargeul baanden
door het pakijs in het IJsselmeer, de voormalige Zuiderzee,
alsof het een expeditie betrof naar de Noordpool...


...met in zijn kielzog een sliert vrachtschepen.
Ook de afgelopen dagen konden we ijsbrekers in de weer zien op het IJsselmeer, hoewel het niet zo bar was als in 1956 en 1963.
In die winters kon het kruiend ijs hoogten bereiken van meer dan 10-12 meter...
Beelden van die ijsbergen in de Gouwzee bij Hoorn en bij Urk voor de vuurtoren, zie ik nog zo voor me.
De afgelopen weken was het ook bar, maar dan meer voor de vogels.
Ik heb bijgevoerd.
Zonnebloempitten, sesamzaad voor de Duiven,
Mussen en andere kleinere vogels, brood, krenten en rozijnen, ontbijtkoek en verkruimelde crackers voor de Merels, Kauwtjes en andere grotere vogels... maar steeds waren het de Meeuwen die toesloegen.
In zwermen van vele tientallen kwamen ze aangevlogen.
Opeens en zonder aankondiging.
Ze schuimden de straten van mijn wijk af, op zoek naar voedsel...


Ha! daar in de sneeuw ontwaarden ze enkele bedrijvige Mussen en als kamikaze-piloten doken ze op de stukjes en kruimels af in mijn tuin...
Even was het een witte, grijze en schreeuwende massa en dan was het weer stil. Akelig stil.
Geen pootafdruk in de sneeuw, geen sporen van de razzia,
nee de Meeuw doet het hangend.
Zijn snavel pikt, vleugels balanceren en weg is de Meeuw weer.
Ik bleef voeren en ik hoop dat ook kleinere vogels wat hebben meegekregen van de aanvoer uit mijn keuken.
Jaren terug, ook in een hele koude winter,
kocht ik pakjes goedkope margarine en hing deze aan draden in mijn Krentenboom... het werd een spektakel van heb ik jouw daar...
Honderden Spreeuwen doken op en vochten om de blokken margarine.
Dit is een goedkope en nuttige manier de vogels van vetten te voorzien, alleen pikken ze zo heftig dat het touwtje snel vrijkomt en het blok op de grond valt.
Dan zie alleen maar een zwarte wirwarwolk...

JEUGDCEMENT (voor nog een enkeling}

Wat zeuren we toch over strenge winters!
De afgelopen winter was ook wel heftig maar komt nog lang niet in het rijtje \zware\ winters terecht. Wel die van 1941/42...
Het is niet te geloven maar toch waar.
Het is 1942, het is oorlog, het vriest 20 graden,
er ligt een halve meter sneeuw, de treinen rijden, het openbaar vervoer,
zoals bussen en trams rijden, de winkels worden bevoorraad, straten geveegd en sneeuwvrij geschoven, iedereen helpt elkaar - en nu 68 jaren later (het is nu 2009), is er vrede, vriest het 5 graden, ligt er 20 centimeter sneeuw, is er geen openbaar vervoer, wel hebben de winkels voorraad, straten en wegen zijn niet sneeuwvrij en op het journaal horen we de oproep \thuis te blijven\...
Hoe zij het zijn over nog eens 68 jaren?!


FILMPJE !
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... 014-bb.wmv



ontvangen van E.J Poorterman

Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Plaats reactie