Tips voor Uw succes

dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 23-09-2011 12:13

Maak je je Zorgen?

Er is nooit een periode geweest waar in je je meer zorgen kon maken dan nu. We hebben overal problemen: stijgende energieprijzen, dalende aandelenmarkten, branden, overstromingen, oorlogen en potentiele oorlogen.

Volgens het nieuws hebben we te maken met meer financiële problemen, meer gedwongen huisverkopen en meer mensen die failliet gaan dan ooit te voren. \Ze\ zeggen dat we ons heel veel zorgen maken.

Verschijnselen van Bezorgdheid


Je bent bezorgd over alles, grote dingen, kleine dingen, ingebeelde dingen


Je bent bang om fouten te maken


Je vindt het moeilijk om besluiten te nemen


Je bent nerveus zonder enige aanleiding


Je bent wat aangeslagen of zwak of vermoeid


Je gaat uit van het ergste


Je lichaam is gespannen


Je slaapt slecht

Drie Populaire, maar Verkeerde Oplossingen
1. Je bezoekt je huisarts en krijgt een recept voor een of ander medicijn dat je bezorgdheid moet onderdrukken. Na een paar weken voel je misschien wat kalmer maar misschien ook niet.

Maar, je stopt niet graag chemische toestanden in je lichaam. Je wilt geen last hebben van allerlei bijeffecten. Je hebt er een hekel aan om van een drug afhankelijk te zijn om je niet ongelukkig te voelen. En als je stopt, voel je je twee keer zo erg als ervoor.

2. Je gaat naar je plaatselijk café of kroeg. Na een paar glazen voel je je rustig.

Alcohol heeft dezelfde nadelen. Het is slecht voor je lever of je wordt een alcoholicus. De volgende dag heb je hoofdpijn en maak je je nog steeds zorgen. En je zou willen dat je geluk niet uit de fles komt.

3. Je gaat naar een hypnotiseur of koopt \gebruik je onderbewuste\ video\s die je tijdens je slaap opdrachten geven. Als je hierdoor beïnvloed kunt worden, dan voel je je na de \sessies\ kalmer.

Maar alweer, je hebt er een hekel aan om niet zelf de baas te zijn over je emoties, goed of slecht. Je vraagt je af welke opdrachten de hypnotiseur je misschien nog meer heeft gegeven.

Eén Simpele, Krachtige Oplossing
Door een eenvoudige verandering in je manier van leven, kun je jouw stress en ongerustheid enorm verminderen. Het enige dat daarvoor nodig is, is dat je stopt met het luisteren naar bepaalde mensen. Je negeert de Handelaren (verkopers, verspreiders) in Chaos (wanorde, verwarring).

"Ze [de Handelaren in Chaos] hebben er belang bij om de omgeving zo bedreigend mogelijk voor te stellen, want alleen dan kunnen zij er hun voordeel mee doen."

"Bekijk een krant maar eens. Staat er ook maar iets GOEDS op de voorpagina? Je treft er eerder moord en plotselinge dood, onenigheid en onheil aan. En terwijl die zaken op zichzelf al slecht nieuws zijn, worden ze ook nog eens sensationeel voorgesteld om ze nog erger te doen lijken."
-- L. Ron Hubbard, uit het boek \Een Nieuwe Kijk op het Leven\

Iedereen die er voordeel bij heeft om de wereld gevaarlijker voor te stellen dan deze werkelijk is, is een Handelaar In Chaos.

Bijvoorbeeld, een politicus kan misdaad als een groter probleem voorstellen dan iedereen gedacht had. Hij belooft om de misdaad harder te bestrijden dan zijn tegenstander. Als hij maar voldoende mensen bang kan maken, wint hij.

Een wapenhandelaar vertelt het ene land: "Dat land heeft in het geheim een aantal raketten gekocht en heeft ze op jullie gericht. Jullie moeten zelf ook een aantal raketten kopen en op hun hoofdstad richten"

Sommige advocaten zijn Handelaren in Chaos. Zij zeggen bijvoorbeeld: "Een vriendje van mij bij de politie zegt dat ze jou gaan onderzoeken en ze willen je in de gevangenis opsluiten. Ik kan je misschien uit de gevangenis houden, maar mijn honorarium is 60.000 Euro."

Zelfs mensen om je heen kunnen zich als een Handelaar in Chaos gedragen. Heb je wel eens meegemaakt dat iemand je slecht nieuws gaf? "Ik maak me echt zorgen dat we allemaal misschien ontslagen worden, jij niet?, "Niemand vindt ons bedrijf goed", "Ik denk niet dat de baas jouw houding zo leuk vindt."
Bijvoorbeeld, een collega wil dat je stop met zo hard te werken. Hij denkt dat hij een promotie kan krijgen wanneer jij steeds slechter overkomt. Dus wanneer hij ook maar even een mogelijkheid ziet, geeft hij jou slecht nieuws.

Natuurlijk, de meest populaire Handelaren in Chaos maken elke dag het nieuws dat je op tv ziet, in de kranten en op Internet leest. Hoe verschrikkelijker het nieuws, hoe meer mensen naar hun zullen luisteren en hun artikelen lezen.

Deze Handelaren in Chaos laten ons denken dat we naar hun moeten luisteren om onszelf te beschermen. Dit maakt hun populair en helpt hun om m.b.v. advertenties geld te verdienen.

Aanbevelingen
1. Stop met het lezen van kranten en nieuws. Hoe kan het op de hoogte zijn van al dat slechte nieuws jou helpen? (Antwoord = het helpt je niet). Zorg er voor dat slecht nieuws je gewoon helemaal niet meer kan bereiken.

In plaats daarvan, ga positieve artikelen lezen of een interessant boek.

2. Stop met het kijken naar het nieuws op tv. Hoe kan het jou nou helpen om alles over doden, gevaar en rampen te weten?

In plaats daarvan, ga naar een leuke show kijken en ga en wandeling maken.

3. Vermijd mensen die graag slecht \nieuws\ doorgeven.

Breng in plaats daarvan tijd door met mensen die graag vrolijk nieuws doorgeven.

4. Kijk na 4-10 dagen hoe je je gevoeld hebt.

5. Wanneer je je afvraagt of de Handelaren in Chaos wel enig effect op jou hebben, doe dan de bovenstaande stappen gedurende 7-10 dagen. En ga dan gedurende een paar dagen wel de kranten weer lezen, het nieuws bekijken en luisteren naar mensen met verontrustende verhalen.

Kijk hoe je je dan voelt.

Voordelen
Bijna iedereen die elke verbinding met Handelaren in Chaos verbreekt, merkt voordelen soortgelijk als deze:


Je vindt andere delen van je leven veel interessanter


Je merkt dat je leven veel minder gevaarlijk aanvoelt


Je eet beter en je slaapt beter


Je lacht gemakkelijker


Je bent minder bang


Je voelt je gezonder


Je voelt je kalmer

Probeer het maar eens!


dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 06-11-2011 18:13

Ik Meen het Echt !

"Indien je de intentie hebt om iets te laten gebeuren, zal het gebeuren, indien je de intentie neerzet dat het gebeuren zal. Verwoording is niet de intentie. De intentie is de draaggolf die de verwoording met zich meevoert."
- L. Ron Hubbard
(*Verwoording: iets in woorden uitdrukken.)

Wanneer je de juiste hoeveelheid intentie in je communicatie gebruikt, krijg je de aandacht van mensen.

Mensen kunnen je intentie voelen en jij kunt die van hen voelen.

Heb je je bijvoorbeeld wel eens afgevraagd hoe je opmerkt dat iemand achter je naar je staat te kijken? Denk je wel eens aan iemand net voordat hij je belt? Je voelt hun intentie.

Mensen reageren verschillend op je, afhankelijk van je intentie
Je bent bijvoorbeeld in een drukke klerenwinkel en hebt de hulp van één van de verkopers nodig. Met een slechte intentie kun je wel de hele dag wachten. Maar met een sterke intentie, kijk je naar de verkoper, hij draait zich om en vraagt je of hij je kan helpen.

Als je een auto bestuurt met veel intentie dan ben je er vrijwel van verzekerd dat je geen ongelukken krijgt. Alle andere automobilisten weten dat je er bent en geven je volop ruimte op de weg. Als je afdwaalt en er niet bij bent, dan is het alsof de andere automobilisten je niet opmerken.

Achter elke grote prestatie ligt jouw intentie. Intentie is je drive, je motivatie, je drijfveer, je passie.

Als je stevige intentie aan je communicatie toevoegt, dan krijg je veel betere resultaten.

Als je bijvoorbeeld je kinderen opdraagt om hun kamer op te ruimen met een zwakke intentie, dan gaan ze rustig verder met spelen. Als je hetzelfde doet met sterke intentie, dan weten ze dat het serieus is en zullen ze hun kamer op gaan ruimen.

Intentie op het werk
Je werk is veel eenvoudiger als je de juiste hoeveelheid intentie gebruikt.

Chris, een van de medewerkers, houdt er bijvoorbeeld van tegen je te klagen. Chris zegt, \wat een rotstoel, ik vind hem walgelijk.\ \Wat een akelig weer.\ \Oh nee, hier komt het meneertje weer.\

Het tolereren of het vermijden van Chris lost niets op. Je werkplek blijft onrustig.

Maar als je Chris recht aankijkt en zegt, \Chris, houd op met klagen,\ dan zul je verbaasd zijn over de resultaten - als je intentie sterk genoeg is.

Een verkoper met een sterke intentie, verkoopt gewoonweg veel meer. Een helpdesk medewerker met een sterke intentie om klanten blij te maken, helpt het bedrijf te laten groeien. Een sollicitant met een sterke intentie zal de baan krijgen.

Een manager met weinig intentie krijgt weinig medewerking en zal uiteindelijk falen. De mensen onder een zwakke manager slagen er vaak niet in om hun werk goed te doen, tenzij ze er zin in hebben. Maar een manager met sterke intentie, ervaart dat zijn werknemers normaliter doen waar ze voor aangenomen zijn.

Enige Oefeningen
1. Schrijf 3-5 dingen op waarvan je het moeilijk vindt om het door mensen te laten doen. Bijvoorbeeld: Tegen iemand "nee" zeggen. Om geld vragen. Iemands gedrag verbeteren.

Een collega vergeet bijvoorbeeld altijd je nietmachine terug te brengen.

2. Oefen met een coach of een vriend, of alleen tegen een object, om het eerste ding op je lijst met heel weinig of geen intentie te zeggen. Wees een watje.
Herhaal het een aantal keer.

Je zegt bijvoorbeeld, \Joe, kun je alsjeblieft mijn nietmachine teruggeven als je er klaar mee bent,\ maar je denkt, \mijnheer, als je in de gelegenheid bent en het niet erg vindt, kun je er dan alstublieft aan denken om mijn nietmachine terug te brengen als u natuurlijk niets anders te doen hebt?\

3. Oefen nu het zeggen ervan met te veel intentie. Wees veel sterker dan nodig is.
Herhaal dit een aantal keer.

Je zegt nog steeds, \Joe, kun je alsjeblieft mijn nietmachine teruggeven als je er klaar mee bent,\ maar je intentie is \JOE, BRENG MIJN NIETMACHINE TERUG OF ANDERS....!!\

4. Zeg \t vervolgens met de juiste hoeveelheid intentie. De juiste hoeveelheid intentie zorgt ervoor dat het gedaan wordt.
Herhaal \t een aantal keer.

Je zegt nog steeds, \Joe, kun je alsjeblieft mijn nietmachine teruggeven als je er klaar mee bent,\ en je intentie is erg duidelijk: \Joe, breng mijn nietmachine terug als je ermee klaar bent.\

5. Herhaal dit met ieder punt op het lijstje, totdat je je klaar voelt om ermee aan de slag te gaan.

Gebruik voortaan de juiste hoeveelheid intentie en bemerk de resultaten!

dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 12-12-2011 14:24

Cadeautjes "Geven"

Heb jij als kind wel eens een cadeautje gekregen waar je vervolgens niet aan mocht zitten?

Had iemand anders de zeggenschap over jouw bezittingen?

Zijn een aantal van je huidige bezittingen niet echt van jou?

L. Ron Hubbard schreef in het boekje Kinderen:
"Als je een kind iets geeft, dan is het van hem. Het is niet meer van jou. Kleren, speelgoed, zijn eigen ruimte, wat aan hem gegeven is, moet uitsluitend onder zijn eigen controle staan.

Dus hij scheurt zijn shirt aan flarden, maakt zijn bed kapot, breekt zijn brandweerauto in stukken. Het gaat je niets aan.
Hoe zou jij het vinden als iemand je een kerstcadeau gaf en je daarna, dag in, dag uit, zou vertellen wat je er mee moet doen en je zelfs zou straffen als je er niet zo voor had gezorgd zoals de gever had verwacht? Je zou de gever treiteren en dat cadeau kapotmaken. Je weet dat je dat zou doen. Het kind stelt jouw zenuwen op de proef als je hem dat aandoet.

Dat is wraak. Hij huilt. Hij treitert. Hij breekt jouw dingen. Hij morst "toevallig" zijn melk. En hij maakt zijn bezit waaromtrent hij zo vaak tot voorzichtigheid is gemaand, opzettelijk kapot. Waarom?

Omdat hij voor zijn eigen zelfdeterminisme vecht en voor zijn recht om iets te bezitten en ergens invloed over uit te kunnen oefenen. Dit "bezit" is een andere weg via welke hij onder controle kan worden gehouden. Daarom moet hij het bezit en degene die daar controle over uitoefent, bevechten."
- L. Ron Hubbard

Dit geldt ook voor volwassenen
Het bovenstaande feit geldt eveneens voor volwassenen. Het kan verklaren waarom sommige mensen ruzie met jou hebben.

Bijvoorbeeld, Bob de Baas huurt Fred om zijn kantoor schoon te maken. Bob geeft zeer specifieke instructies over hoe hij wil dat het gedaan wordt. Elke morgen moet Fred blijven terwijl Bob het werk inspecteert. Bob zegt: "Ik zag hoe jij je zwabber beethoudt. Je moet beide handen onderaan het handvat plaatsen, niet eentje er bovenop. Het schoonmaakmiddel dat jij hebt gebruikt voor het toilet ruikt naar chloor. Ik wil dat het naar bloemen ruikt. En o ja, jouw zwarte zolen van je schoenen kunnen zwarte strepen achterlaten, dus draag morgen maar witte schoenen."

Zo is het elke morgen. Bob geeft de taak nooit echt aan Fred. Op een dag schrijft Fred: "IK STOP ERMEE" met zwarte stift op de spiegel in het toilet. Bob de Baas zegt: "Je kunt tegenwoordig gewoon geen goede hulp meer vinden."

Nog enkele voorbeelden
Een ander voorbeeld zou een vriend zijn die je wat geld leent om een auto te kopen, maar vervolgens erop staat dat je een bepaald type auto koopt, probeert te controleren hoe je rijdt enzovoorts.

Sommige ouders proberen de carrière van een volwassen geworden kind te controleren. De ouder zegt bijvoorbeeld: "Ik zal jouw collegegeld betalen als jij dokter wordt." De ouder wordt vervolgens woedend als de zoon of dochter stopt met studeren om dwars door Europa te gaan liften of om een professionele surfer te worden.

Als je een baan, een idee, een cadeau, geld of een leven geeft aan iemand, dan moet je dat onder zijn of haar hoede laten. Kind of volwassene, niemand wil dat er touwtjes aan hem of haar zitten.

dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 23-12-2011 19:56

Doelstellingen Stellen:
De Kracht van Vastberadenheid

Heb je ooit een van deze houdingen t.a.v. je doelstellingen gehad?

"Ik heb te veel problemen."
"Ik ben te oud."
"Ik blijf liever in bed."
"Hoe heb ik ooit kunnen denken dat ik dat kon?"
"Ik word ziek van al dat gedoe."
"Ik kan het niet."
"Ik doe het wel een andere keer."
"Ik heb niet genoeg energie om het te doen."
"Ik realiseerde me niet dat het zo moeilijk zou zijn."
"Het lijkt me te moeilijk om te doen."
"Ik kan het waarschijnlijk niet omdat de meesten het niet kunnen."
Degenen die in een "kan niet"-houding terecht komen, zijn op weg naar mislukking. "Ik kan het project niet doen." "Ik kan mijn rekeningen niet betalen." "Ik kan niet slagen."

Bijna alle overheidsbepalingen concentreren zich op dingen die je niet kan doen. "Je kunt hier niet parkeren." "Je kunt dat geld niet houden." "Tenzij je deze voorschriften volgt, kun je niet. . . ." Neem een willekeurige wet en merk op hoe vaak de woorden "Verbieden," "Ontzeggen" en "Niet toegestaan" voorkomen, terwijl woorden zoals "Aanmoedigen," "Toegestaan" en "Aanbevolen" afwezig zijn.

Sommige werkgevers willen graag optreden als overheden en stoppen dingen. "Je kunt niet vroeger weg." "Je kunt niet meer gezag hebben." "Je kunt dingen niet op je eigen manier doen."

Bedrijven doen dit naar klanten. "We kunnen je niet zonder afspraak ontvangen." "Ik kan je geen korting geven als je niet in een keer betaalt." "Sorry, we kunnen u niet helpen."

De werkelijke schade vindt plaats als je jezelf gaat stoppen. "Ik kan niet meer werk gedaan krijgen." "Ik kan niet meer geld verdienen." "Ik kan niet delegeren."

Ben je gestopt?
Als je het gevoel hebt dat er meer barrières of stops zijn richting jouw succes dan kansen, dan ben je gestopt. Als je alleen maar problemen ziet, dan ben je gestopt. Als je besluit dat alle krachten in het universum tegen je gericht zijn, dan ben je gestopt. Telkens wanneer je het gevoel hebt op te geven, dan ben je gestopt.

"Alle stops ontstaan vanwege doelstellingen die niet werden verwezenlijkt.
"Achter iedere stop schuilt een doelstelling die niet werd verwezenlijkt."
-- L. Ron Hubbard

Hoe werkt dit?
De volgorde is als volgt:

1. Je hebt een doelstelling om _________.

2. Je krijgt dan het idee dat jouw doelstelling niet verwezenlijkt werd.

3. Je bedenkt of stemt in met stops of barrières naar je doelstelling.

Voorbeelden:

1. Herinner je enige van je oude doelstellingen? Verdien 1 miljoen Euro. Een gelukkig gezin stichten. Een tocht door Europa maken. Betrokken zijn bij de gemeenschap. Een grote bijdrage doen aan de maatschappij. Mensen helpen.

2. Toen je enige inspanning deed om je doelstelling te verwezenlijken, voelde je je gestopt. Misschien kwam het erop neer dat het bereiken van de doelstelling moeilijker was dan je verwachtte. Misschien zag je een ander falen. Misschien werd je bang of lui. Misschien stond er iemand in de weg.

3. Je stemde toen in met de barrières. "Het is te veel werk voor mij." "Ze willen niet dat ik dit doe." "Niemand slaagt zonder meevallers." "Het is beter om het wat kleinschaliger aan te pakken."

Sommige mensen gaan zelfs een stap verder en beginnen oplossingen te bestrijden: "Probeer me maar niet te helpen, het is toch onmogelijk." "Ik heb alle oplossingen geprobeerd en geen van hen werkt." "Niemand heeft de antwoorden."

Als je een doelstelling hebt die niet verwezenlijkt werd, dan stop je met het zoeken naar manieren om je doelstelling te bereiken. Je wordt moe. Helaas kun je je negatieve losers-houdingen niet elimineren.

De Wet Betreffende Doelstellingen die niet verwezenlijkt werden
Deze formule lost het probleem van doelstellingen die niet verwezenlijkt werden op.

"Er bestaat hierover een wetmatigheid - alles wat je moet doen om levenslustigheid en activiteit te herstellen, is de doelstellingen die niet werden verwezenlijkt nieuw leven in blazen. De stops zullen meteen verdwijnen."
-- L. Ron Hubbard

Er bestaat een moeilijk probleem met een eenvoudige oplossing. Stimuleer gewoon de oorspronkelijke doelstelling en de stops of barrières verdwijnen op wonderbaarlijke wijze!

Voorbeeld: Jill, een amateur atlete, wil meedoen aan een halve marathon en deze uitlopen, zelfs al heeft ze een been verloren in een auto ongeluk toen ze een tiener was. Ze begint iedere dag te rennen met haar kunstbeen, maar struikelt en valt ongeveer iedere kilometer. Mensen blijven haar vertellen dat ze zo moedig is! "Ik bewonder je enorm voor je inspanning." "Ik zou het al lang opgegeven hebben." Zulke opmerkingen geven haar het gevoel dat haar doel te groot zou kunnen zijn.

Op een regenachtige morgen als Jill op het punt staat om te gaan rennen, zegt haar man, "Schatje, waarom blijf je niet thuis vandaag? Het is te koud en nat buiten." Ze gaat toch weg, doet haar rek oefeningen in de garage en begint te rennen.

Normaliter heeft haar echte been een lichte kramp, maar deze morgen voelt het erger. Jill duwt zich er normaal gesproken doorheen, maar om de een of andere reden staat ze toe dat het haar beïnvloedt. Plotseling valt ze op de stoep en schaaft haar ellebogen en handen open. Er rijdt een vrachtwagen langs door de plas, waardoor haar kleren doorweekt zijn, terwijl ze op de grond ligt. Zodoende zit ze even op de stoep. De pijn in haar been en haar schrammen wordt haar te veel.

Uiteindelijk vermengen haar tranen zich met de regen. Ze wandelt langzaam terug naar huis. Zij heeft een doelstelling die niet verwezenlijkt werd.

Ze zegt tegen haar familie en vrienden, "Ik heb er gewoon niet bij stil gestaan dat het zo moeilijk zou zijn." "Het is te koud en nat daarbuiten." "Ik zou het eigenlijk al lang geleden opgegeven moeten hebben."

Jill leert dan de wet van de doelstellingen die niet verwezenlijkt werden. Ze bedenkt manieren om waarop ze haar oorspronkelijke doelstelling nieuw leven in kan blazen. "Alles wat ik wilde doen was het meedoen aan en het uitlopen van die stomme halve marathon! Waarom wilde ik het doen? O ja, het was niet om iets te bewijzen. Het was niet opdat mensen me zouden bewonderen.
Ik wilde die wedstrijd al lopen lang voordat ik mijn been verloor. Ik herinner me de keer dat ik voor het eerst mensen een race zag uitlopen op TV, toen ik net op de middelbare school zat. Ik besloot dat ik dat wilde doen. Het zou echt te gek zijn om dat te doen. Ik wilde gewoon aan mezelf bewijzen dat ik een halve marathon kon lopen.
DAT was mijn doelstelling! Ik wil dat nog steeds!"

Binnen enige ogenblikken voelt Jill zich weer goed! Ze ziet geen enkele reden waarom ze de halve marathon niet zou kunnen uitlopen. Ze verwisselt haar kleren en gaat terug aan het trainen. Maar nu is ze vastberadener dan ooit. "Niets zal me dit keer stoppen!" De stops zijn er van af geblazen.

Aanbeveling
Waar ben je vanaf gestapt? Wat wilde je eens, waarvan je nu denkt dat het onmogelijk is? Welke doelstellingen had je in het verleden, die nu doelstellingen die niet verwezenlijkt werden zijn?

BLAAS ZE NIEUW LEVEN IN! Doe de oorspronkelijke redenen herleven.

Maak de doelstellingen sterker. Geef ze meer energie. Overtuig jezelf dat je die doelstellingen kunt verwezenlijken, ondanks alle barrières. Let op wat er gebeurt met alle "redenen" die die doelstelling belemmeren.

Werk nu uit hoe je die doelstellingen gaat verwezenlijken. Focus je op hoe je kunt slagen!

Volhard totdat je wint!

dolfijntje
Berichten: 1436
Lid geworden op: 25-10-2010 18:04

Bericht door dolfijntje » 29-12-2011 13:17

Hoe kun je Grootse Doelen Neerzetten?

Je doelen en je geluk
"Zonder doel is niemand gelukkig, en niemand kan gelukkig zijn zonder geloof in zijn eigen vermogen om dat doel te bereiken."

"Er is geen doel dat het waard is om te overpeinzen indien dat niet eveneens gelukkig zijn en het ervaren daarvan bevat. Wanneer een persoon niet langer in staat is om zich gelukkig zich onderdeel van zijn toekomst voor te stellen, dan is die persoon dood."
-- L. Ron Hubbard

Om gelukkig te kunnen zijn, heb je dus drie dingen nodig:

1. Een Doel

2. Vertrouwen dat je dat doel kunt bereiken

3. Het doel moet \gelukkig zijn\ bevatten

Laten we deze drie aspecten eens stuk voor stuk doornemen:

1. Doelen
Schrijf allereerst je doelen eens op. Wat wil je bereiken in de komende 6 maanden? Het komende jaar? de komende 5 jaar? de komende 10 jaar? de komende 20 jaar? Wat zijn jouw doelen voor jezelf, je relatie en gezin, je werk en carrière, je financiën?

Zie ook de voorbeelddoelen verderop in dit artikel en doe de Doelen enquête aan het einde.

2. Vertrouwen
Neem het eerste doel. Denk je dat je dit doel kunt bereiken? Is het realistisch om te geloven dat je dit eindresultaat zult bereiken? Heb je vertrouwen in jouw bekwaamheid om het te doen?

Als je weinig of geen vertrouwen in jouw bekwaamheid om het doel te bereiken hebt, wat is er dan nodig om wel het vertrouwen te krijgen dat je het kunt? En als je het vertrouwen niet kunt vinden, wat zou je dan aan het doel moeten veranderen zodat je er wel vertrouwen in hebt?

3. Gelukkig zijn
Wat is het in het doel dat je gelukkig zou maken? Welke positieve ervaring zou je erbij krijgen of waar zou je van genieten als je het doel bereikt? Als je eraan denkt hoe het zal zijn als je het doel bereikt hebt, voel je je dan gelukkig?

Herhaal deze 3 stappen voor de overige doelen die je hebt opgeschreven.

Wat zijn de 5 belangrijkste doelen in het lijstje?

Wat kun je deze week doen om vooruitgang te boeken in de richting van deze 5 doelen?

Ok, doe het!

-------------------

Voorbeelden van doelen
Voorbeelddoelen om je te helpen jouw eigen lijst samen te stellen:

Voorbeelden van Persoonlijke en Gezinsdoelen:
Stress reduceren. Mezelf zekerder voelen. Meer plezier in het leven hebben. Angsten reduceren of kwijtraken. Ophouden met anderen me negatief laten controleren. Slechte gewoonten in goede gewoonten veranderen. Een lang-lopende ruzie oplossen.
Gezondheidsdoelen: dieet, gewicht, alcoholgebruik, stoppen met drugs, stoppen met roken. Tenminste ____ jaar oud worden.
Persoonlijke vaardigheden ontwikkelen zoals een beter gevoel voor humor, meer moed, enz. Een huwelijk vol liefde, steun en geluk creëren. Mijn relatie met familieleden verbeteren. Waardevolle, productieve, gelukkige kinderen opvoeden. Meer tijd vrijmaken voor mijn gezin. Mijn kinderen leren om succesvol te zijn.

Voorbeelden van Werk en Carrièredoelen:
Het verhogen van je persoonlijke productiviteit of inkomen tot een bepaald niveau. Nieuwe vaardigheden voor het werk leren. Studiedoelen. Promotie krijgen. Veranderen van baan naar een betere baan. Een tweede carrière starten. Een bedrijf starten.

Voorbeelden van Financiële doelen:
Schuldvrij worden. Verhogen van mijn inkomen naar euro_____. Opzij zetten/sparen van euro_______. Minder gaan werken of met pensioen gaan als ik ________ jaar ben. Betalen voor het onderwijs van mijn kinderen. Bepaalde investeringen doen. Een bedrijf kopen. Een groot, schitterend huis kopen. Een vakantiehuisje, vliegtuig, nieuwe auto, paarden, zwembad in de tuin, enz. kopen. Geld hebben om bepaalde reizen te kunnen maken.

Voorbeelden van Bedrijfsdoelen:
Het verbeteren van de dienst- of productkwaliteit tot een bepaald niveau. Een nieuw niveau van productie bereiken. De winst verhogen. Zeer bekwame personeelsleden aantrekken. Een hecht, efficiënt team creëren. De omvang van het bedrijf dramatisch vergroten. Bijkantoren openen. Een ander bedrijf kopen of ermee fuseren. Een deel of heel het bedrijf/de praktijk verkopen.

Voorbeelden van Sociale doelen:
Mensen helpen. Iets van wezenlijk belang uit te vinden, te ontdekken of te ontwikkelen. De manier waarop mensen over iets bepaalds denken, veranderen. Iemand anders gelukkig maken. Een zwerver helpen. Vrijwilligerswerk doen. Een boek schrijven.

-------------------

Doelen Enquête
1. Wat zijn jouw persoonlijke doelen (gezondheid, persoonlijke verbetering, bezittingen)? Over 1 jaar? 5 jaar? 10 jaar?

2. Wat zijn jouw relationele en gezinsdoelen? Over 1 jaar? 5 jaar? 10 jaar?

3. Wat zijn jouw werk en carrièredoelen? Over 1 jaar? 5 jaar? 10 jaar?

4. Wat zijn jouw financiële doelen? Over 1 jaar? 5 jaar? 10 jaar?

5. Wat zijn jouw bedrijfsdoelen? Over 1 jaar? 5 jaar? 10 jaar?

6. Wat zijn jouw sociale doelen? Over 1 jaar? 5 jaar? 10 jaar?

Succes met het bereiken van deze doelen !!!

En bedenk: beter een vaag omschreven doel dan helemaal geen doel!

Plaats reactie