“ Ik ben de Moeder en het Kind, ik ben God ik ben stof”

Plaats reactie
Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

“ Ik ben de Moeder en het Kind, ik ben God ik ben stof”

Bericht door Elisabeth » 12-09-2011 11:03

.

Voorbereiding op meditatie ten tijde van de Volle Maan

Afbeelding



“ Ik ben de Moeder en het Kind, ik ben God ik ben stof”



Lieve mensen,

Maandag 12 september rond half 12 overdag is het uur van de volle maanmeditatie in Maagd Virgo). We kunnen de meditatie op het uur zelf doen of op die avond, maar ook de avond ervoor of een ander tijdstip zo dicht mogelijk bij de 12e sept. Overleg daarvoor met je groep.

De Maan staat dan in Vissen (Pisces) en de Zon in Maagd (Virgo)


Afbeelding


Vanuit een bepaald gezichtpunt is Maagd(Virgo) het oudste der dierenriemtekens. Denk maar aan het Engelse woord: Virgin. Het woord Virgin(Maagd) zelf is een afstammeling en een verbastering van een oude Atlantische grondnaam of naamvorm welke in die ver achter ons liggende tijden werd toegepast op het Moeder-beginsel. Lilith of Isis, Eva of Maagd Maria, allemaal beelden ze de Wereldmoeder uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Tibetaan geeft ons aan:’ Wanneer wij deze verschillende sterrenbeelden hebben bestudeerd, zal het duidelijk voor u geworden zijn dat de voornaamste functie van de planeten is om de uit de dierenriem stromende energieën te verdelen wanneer zij op één punt in ons zonnestelsel samenkomen en door onze planeet worden aangetrokken.’

Het Maagdteken heeft drie heersers (Planeten)waardoor de energieën naar de Aarde stromen:

1.) Mercurius is de orthodoxe heerser. Hij betekend de veelzijdige energie van de Zoon van het Denkvermogen, de Ziel. Hij is verwisselbaar met de Zon (de Zoon) en treed op als de Bemiddelaar of de tussenpersoon tussen de Vader en de Moeder, tussen Geest en Stof, maar is toch het gevolg van vereniging van deze twee.

2.) De Maan (Vulcanus) is de esoterische heerseres. De betekenis hiervan is gelijk aan de van de orthodoxe heerser. De Maan (of de vierde-straalsenergie) wordt hier gezien als de uitdrukking van de eerste-straalsenergie die zich door middel van Vulcanus openbaart. 3.) De Maan beheerst de vorm en het is de wil van God om Zich door bemiddeling van de vorm te openbaren.

3.) Jupiter is de hiërarchische heerser en heeft de heerschappij over de tweede Scheppende Hiërarchie, die van de Goddelijke Bouwers van onze planetaire openbaring. (…)Dit is zowel de zevende als de tweede Scheppende Hiërarchie, indien u de vijf niet-geopenbaarde Hiërarchieën meetelt; in de betekenis van twee en zeven zal veel van het mysterie dat ten grondslag ligt aan deze Hiërarchieën onthuld worden.


We lezen op blz. 195-196 Ned.vert(.of pag. 264, Eng.vert.) in ‘Esoterische Astrologie’ van Alice A. Bailey: ‘Wanneer de menselijke Hiërarchie zich volledig bewust is van geestelijke mogelijkheden en niet alleen van materiële, dan zal onmiddellijk het werk van Jupiter met kracht worden ingezet en zal deze weldoende heerser de mensheid voeren naar de wegen van vrede en van vooruitgang.

Het gaat om de keuze tussen goed en kwaad, de 2 wegen, want Maagd(Virgo) wordt ook “de Godin der twee wegen” genoemd omdat zij het Heilige Moederbeginsel, de stof, symboliseert en ook de bewaakster is van het Christusbeginsel. De grondtoon is ook: “Ik ben de moeder en het Kind, ik ben God, ik ben stof.”


Het gaat om de keuze tussen goed en kwaad, de 2 wegen, want Maagd(Virgo) wordt ook “de Godin der twee wegen” genoemd omdat zij het Heilige Moederbeginsel, de stof, symboliseert en ook de bewaakster is van het Christusbeginsel. De grondtoon is ook: “Ik ben de moeder en het Kind, ik ben God, ik ben stof


Afbeelding

Een symbool van de Maagd (Virgo), zoals ze meestal is afgebeeld, is de vrouw met een korenaar of een korenschoof of tak met fruit in haar armen.


Afbeelding


Dit alles is een deel van de functie van de Wereldmoeder, die de vorm voedt en ook het latent in de vorm aanwezige christusbeginsel. De les voor de in de Maagd (Virgo) is een helder besef te hebben, dat geen waarheid volmaakt of zelfs werkelijk is, die niet zijn tegendeel bevat en alles, wat daartussen ligt.

Ons wordt gezegd dat het Maagdteken “de dienst van het onmiddellijke heden insluit" of in andere woorden dat \God immanent een reactie oproept vanuit de vormzijde en daardoor gediend word\. Liefde en Dienst
zijn onafscheidelijke eigenschappen van de ziel die zij tracht om zich d.m.v. haar persoonlijkheid op volmaakte wijze tot uitdrukking te brengen.

In Maagd(Virgo) kunnen wij deze beide attributen van de Ziel (Liefde en Dienst) gestalte geven door het vestigen van juiste menselijke verhoudingen naar iedereen om ons heen.

Het polaire teken van de Maagd(Virgo) is Vissen(Pisces)


Afbeelding


en in verhouding die er bestaat tussen de tekens Maagd en Vissen (tussen de Moeder-Maagd en de Vrouwelijke Vis-godinnen) is bekend, want zij zijn de polaire tegenstellingen en hun functies zijn op een bijzonder wijze onderling wisselbaar. Liefde (2e straal), Wil of Uithoudingsvermogen (1e Straal) en Harmonie door conflict (4e Straal) zijn de drie kenmerken die door Maagd(Virgo) tot uitdrukking worden gebracht(zie ook de PLaneten). Het zijn die krachten die een mens helpen te maken tot degene die hij in waarheid/werkelijkheid is, een Zoon van God.

Deze krachten worden deze maand, ten tijde van de Volle Maan-meditatie vrijgemaakt in het bewustzijn van de mens. Als een mens zijn kleine ”ikje” leert vergeten en tracht “geen schade te doen” en het juiste woord weet te spreken en als het nodig is een liefdevol zwijgen weet te bewaren, wat getuigd van mentale evenwicht en harmonie dan sluit het alle verdeeldheidverwekkende handelingen uit.

Tijdens het moment van ontvangen richten we ons op de sleutelzin van deze maand: “ Ik ben de Moeder en het Kind, ik ben God ik ben stof”

Deze sleutelzin maakt het mogelijk om die energie te ontvangen uit deze constellatie, wat EEN wezen voorstelt met diverse mogelijkheden en hoedanigheden die dan door ons heen de mensheid kunnen bereiken.

We eindigen weer met de Grote Aanroep om de ontvangen energie door te leiden naar de gehele mensheid.

Afbeelding

Voor een ieder een liefdevolle meditatie in Maagd (Virgo) toegewenst,
Bianca

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie