Meditatief

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Meditatief

Bericht door Elisabeth » 30-10-2010 14:00

MEDITATIEF 103


Beste lezer,

De discipelen zeiden tot Jezus: vertel ons, waarop lijkt het Koninkrijk der Hemelen?
Hij zei tot hen: het is gelijk een mosterdzaadje, kleiner dan alle zaden.
Maar wanneer het op aarde valt die men bewerkt heeft,
komen er grote takken uit voort die tot schuilplaats dienen voor de vogels in de lucht.
Logion 20, Thomas-evangelie.


Het verhaal van het mosterdzaadje vinden we eveneens ook bij Marcus,
Matteüs en Lucas en het is zo bekend dat we gemakkelijk terugvallen
op onze oude en vertrouwde interpretaties.
Hetzelfde verhaal bij Thomas [1] - geeft net één zinsnede méér dan de anderen,
en juist die paar woorden hebben een verreikende betekenis.
Het gaat om de woorden “die men bewerkt heeft”.

==================================


[1] Uit het boek ‘Zenmeester Jezus’, het Thomas-evangelie opnieuw vertaald
en geïnterpreteerd, met meditatieve oefeningen, Jos Stollman, uitg.
Servire, 2001, (isbn 90 215 9555 9) – pp. 56-57.
Alle herdrukken momenteel uitverkocht, maar beschikbaar
via internet - www.thomasevangelie.nl
icoon van de apostel Thomas

Afbeelding




==========================================




Onkruid wieden in ons eigen tuintje



De tuin van je hart vraagt om dagelijks onderhoud.
Beschouw de discipline van de steeds terugkerende tijd van meditatie als het regelmatig schoffelen in het perk van de geest. Je moet energie weghalen uit de gedachtestromen die ontspruiten aan hebzucht en eerzucht, of voorzichtiger geformuleerd: aan de angst om je bezit en je naam.
Dit is het wieden van het onkruid.


Door stil bij jezelf te zijn, bij het ritme van je adem en je mantra,
trek je de valse plantjes eruit.
En wied met alle aandacht die je hebt.
Alleen wat rondscharrelen in je tuin doet het onkruid geen kwaad.
Neem scherp waar en besef dat vergeleken bij de plant die je in je wil laten groeien,
alle andere planten onbeduidend zijn.


Begrijp ook wat verwaarlozing betekent.
Als je deze tuin dagen achtereen zonder onderhoud laat liggen,
gaat het onkruid gemakkelijk diep wortel schieten
en wordt het schoonhouden steeds lastiger en zwaarder.


Er is een groot verschil tussen enerzijds het weten wat onkruid is en erover lezen en praten,
en anderzijds het daadwerkelijk in stilte, met aandacht en liefde wieden van je eigen tuintje.

========================================



Hoe MEDITEREN?
Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.
Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.
We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.
Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.
Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.

Afbeelding


Na de meditatie


Eens gingen een paar broeders vanuit de Skêtiswoestijn een bezoek brengen aan Vader Antonius.
Ze gingen erheen met de boot, en troffen aan boord een oude man aan die er ook heen wilde.
De broeders kenden hem niet.
Onderweg op de boot praatten de broeders met elkaar over uitspraken van de Vaders en over passages uit de Schrift, en over het handwerk dat ze deden.
De oude man zat er zwijgend bij.
Aangekomen aan de aanlegsteiger merkten ze dat ook de oude man naar Vader Antonius onderweg was. Toen ze bij hem aankwamen, zei vader Antonius:
“Jullie hebben goed reisgezelschap gehad in deze oude man”.
En tegen de oude man zei hij: “Vader, U hebt goede broeders aangetroffen”.
De oude man zei: “Goed zijn ze wel, maar hun woning heeft geen deur;
wie wil gaat de stal binnen en maakt de ezel [2] los”.
Dat zei hij, omdat de broeders alles zeiden wat hun voor de mond kwam.

==========================================


[1] Antonius abt (ca. 25 - 356/357), Egyptenaar van christelijke ouders, eremiet, vestigde zich in de eenzaamheid van de Egyptische woestijn.
2 ‘ezel’ : in de oudheid symbool voor het lastige, weerbarstige ‘ego’ van de mens.
Uit: Wijsheid uit de abdijen, Maria ter Steeg, uitg. Lannoo, 2004, p.31-32



MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 27-11-2010 17:48

MEDITATIEF 105



Beste Lezer,



Het boek ‘Filokalia, het innerlijk gebed’ is een bloemlezing van teksten uit de rijke traditie van het Byzantijns Christendom over gebed.
Het Jezus-gebed en het voortdurend gebed vanuit het hart staan
er bijzonder centraal.
Mooie inspiratie voor onze meditatiepraktijk!
Afbeelding







Het hart wordt warm voor God



Waar bevindt zich het hart?
Daar, waar je leed en vreugde, woede en medelijden voelt.
Het lichamelijk hart is een vlezige klomp spieren –het is slechts het werktuig voor het gevoel, zoals de lichamelijke hersenen als werktuig dienen voor het verstand.
Sta met aandacht in je hart voor God, in het geloof,
dat Hij aanwezig is Â… smeek en bid,
dat de genade je eindelijk een warm gevoel voor Hem moge verlenen.


Het eerste middel om je denken naar je hart te leiden bestaat erin,
dat je de inhoud van je gebed met je gevoel begeleidt.
Het tweede, dat je let op de gevoelens die bij je opkomen en die je gehele bewustzijn en je hart grijpen en je hele aandacht boeien.
Aan deze bijzondere gevoelens, die hun eigen gebeden doen ontstaan,
moet je altijd aandacht schenken en je moet ze vrij laten werken.
Daardoor leid je met de grootste zekerheid je verstand naar je hart.



Je weet waar je hart zich bevindt.
Houd je aandacht daarop gericht en je bent al met je bewustzijn in je hart. Maar je moet er niet alleen zijn, je moet daar bewust voor Gods aangezicht staan, voor Zijn alziend oog, dat doordringt in het diepst van je hart.
Laat daarbij telkens het een of andere gevoel voor God warm worden –zoals eerbied, godvrezendheid, liefde, pijnlijke ontroering of overgave aan Zijn heilige wil. Zoek steeds deze norm van innerlijke orde.



Tenslotte ontstaat een vorm van gebed,
die wordt aangeduid als ‘staan voor God’.
De gebedsbeoefenaar concentreert zich innerlijk en geheel en schouwt God in zijn geest, als in hem aanwezig.
Deze schouw gaat nu eens gepaard met godvrezendheid en verbazing over al Zijn Hoogheid, dan weer met geloof en vertrouwen of liefde en overgave aan Zijn wil of pijnlijke verbijstering en bereidheid tot elk offer.
Deze toestand komt wanneer je verdiept in je gebed.
Bij iemand die langdurig op de juiste wijze bidt komt deze toestand steeds vaker voor en wordt hij tenslotte blijvend.
Dat is de verandering voor God of het voortdurende gebed.


Met ons gehele wezen moeten wij ons verbinden met God, opdat Hij intrek neemt in ons bewustzijn en ons hart en wij beginnen Zijn heilig leven te leven.






Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.


Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Afbeelding

Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.





Na de meditatie



Sta bewust voor Gods aangezicht

en laat daarbij steeds

een gevoel voor God

in je warm worden.




Alles gaat erom,

dat je met je denkvermogen

in je hart voor God verwijlt.

Dat is het wezenlijke van de zaak.




Theophanos de kluizenaar




MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 11-12-2010 19:56

Afbeelding



MEDITATIEF 106


Beste Lezer,


John Main verbindt in zijn teksten altijd de meditatiepraktijk met het persoonlijke, maar ook met de Bijbelse boodschap en de maatschappelijke context waarin we leven.
In onderstaande tekst over kennis en macht is dat niet anders
.
John Main

Afbeelding


================================================================================




Jaren geleden bezocht ik de school voor Oosterse- en Afrikaanse studies in Londen.
Ik herinner me dat ik, toen ik de eerste dag op de school kwam,
getroffen werd door de spreuk die op de deur stond:
‘Kennis is macht’.
Het is een van de populaire, onkritisch aanvaarde ideeën die op ons allen invloed heeft gehad.
Zonder erbij stil te staan, denken we aan kennis in functie van macht.
Maar vergelijk dat idee van kennis met het concept gnosis van Sint-Paulus.
“Ik smeek de God van onze Heer Jezus-Christus, de Vader der heerlijkheid,
u de geest te geven van wijsheid en openbaring om Hem waarachtig te kennen.
Moge Hij uw innerlijk oog verlichten om te zien hoe groot de hoop is waartoe Hij u roept” (Ef 1,17-18 )
Voor Paulus is kennis niet hetzelfde als macht,
alsof God kennen er zou op duiden dat je macht hebt over God of,
alsof God kennen ons macht zou geven over anderen.
De enige ‘macht’ waarover Paulus spreekt, is deze van wijsheid en inzicht,
geen behendigheden maar gaven die ons tot ware kennis brengen.
Iemand persoonlijk kennen is immers niet louter objectief.
Om iemand te kennen volstaat het niet iets over hem te weten,
om dan van daar uit macht op hem uit te oefenen. Iemand kennen wil zeggen:
in harmonie zijn met die persoon.
Het Hebreeuwse woord to know [kennen] is hetzelfde woord als to love [beminnen].




Dat moeten we leren uit de meditatie.
Maar leren vereist nederigheid.
Al in de vroege kerk dachten de gnostieken dat hun kennis op een of andere manier hen macht zou geven.
Maar als het waar is dat kennis macht is, dan is het enkel een kracht die vanuit de liefde gegeven wordt.
De kracht je eigen zelf te verliezen, de moed om jezelf te verliezen is de gave die de nederige en de stille zullen verheugen
Â…. In de stilte van de meditatie gaan we beseffen dat de bron van
Gods eeuwige liefde in ons eigen hart overvloeit.
Als we dat beseffen, dan hoeven we enkel de eenvoud en de wijsheid van een kind,
om ons woord te zeggen en te blijven zeggen, iedere morgen en iedere avond.
Vastberadenheid is onze weg naar dat inzicht dat tevens harmonie is;
namelijk één-worden en één-zijn.


Over welke macht we ook beschikken, ze wordt ons ‘van boven’ gegeven,
dit wil zeggen, doorheen ons echte besef van onze eenheid met Christus.



Uit Hoofdstuk 23 van The Way of Unknowing, John Main



=====================================================================================




Afbeelding


Hoe MEDITEREN?
Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.
Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.
We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.
Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.
Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.





Na de meditatie

Advent is weer geloven
Na het zwerven lange tijd.
Het is onze eigen lichten doven
Waar God zelf zijn licht verspreidt
.





MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 07-01-2011 23:34

MEDITATIEF 108



Beste Lezer,



Edith Stein, een mystica die in Auschwitz werd omgebracht,
beschrijft in onderstaande tekst een ervaring
die veel mediterenden zullen kennen.


Edith Stein

Afbeelding


---------------------------------




Er is een toestand van rusten in God,
volledige ontspanning van alle geestelijke activiteit,
waarin je geen plannen maakt, geen besluiten neemt en ook niets doet,
maar de toekomst aan Gods wil toevertrouwt, je helemaal ‘overlaat aan het lot’.



Deze toestand is mij een keer ten deel gevallen,
nadat een belevenis, die mijn krachten te boven ging,
mijn geestelijke levenskracht helemaal verteerd
en mij van alle activiteit beroofd had.
Het rusten in God is wel iets heel nieuws en anders dan het opgeven
van activiteit door gebrek aan levenskracht.
Dat was een stilte van de dood.




Maar in plaats daarvan treedt nu het gevoel van geborgen zijn,
verheven zijn boven alle zorg en verantwoordelijkheid en plicht tot handelen.
En doordat ik mij aan dit gevoel overgeef,
begint steeds mee nieuw leven mij te vervullen
en mij aan te zetten tot nieuw handelen,
zonder enige bewuste inspanning.




Deze stroom van nieuw leven vloeit voort uit een handelen en een kracht,
die niet de mijne is en die in mij werkzaam wordt
zonder een beroep te doen op mijn krachten.
Wedergeboorte schijnt een bepaalde ontvankelijkheid te zijn,
die in de structuur van de persoon wortelt,
die boven het psychische mechanisme verheven is.


-------------------------------------------------------------------



Hoe MEDITEREN?


Afbeelding

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.


Zit ontspannen en alert en begin inwendig het
door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond
gedurende twintig tot dertig minuten.




-----------------------------------------



Na de meditatie



Maar nu zal je mij vragen: hoe moet ik over God zelf denken,
en over wat Hij is?
En dan kan ik je enkel maar antwoorden: ik weet het niet.
Want met deze vraag heb je mij in dezelfde duisternis gebracht,
dezelfde wolk van niet-weten, waarin ik jou hebben wil.
Want wij kunnen door Gods genade alles weten over alle mogelijke zaken,
en wij kunnen daarover ook nadenken,
zelfs over Gods eigen werken; maar over God zelf kan niemand denken.
Daarom schuif ik alles wat ik kan denken terzijde,
en kies voor mijn liefde datgene uit wat mijn denken te boven gaat.
Waarom?
Omdat Hij wel bemind kan worden, maar niet bedacht.
Door de liefde kan hij gevangengenomen en vastgehouden worden,
nooit door de gedachte.



De wolk van niet-weten



============================


MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 23-01-2011 21:09

MEDITATIEF 109



Beste Lezer,

John Welwood is een Amerikaanse psychotherapeut,
leraar en auteur van een reeks boeken die psychologie
en spirituele kennis met elkaar verbinden.



In het boek ‘liefde geven, liefde ontvangen’
vinden we onderstaande tekst.
John Welwood


====================================


Door de beoefening (bv tijdens meditatie) je te openen
voor absolute liefde ging ik het eerste gebod van Christus op een meer concrete,
onmiddellijke manier begrijpenÂ…
God met je hele hart liefhebben moet betekenen dat je jezelf onderdompelt
in de al­lesdoordringende stroom van absolute liefde die God is.
Wanneer ik in deze stroom van zegeningen ondergedompeld ben,
kan ik inzien dat liefde niet iets is dat ik geef of krijg.
Het is de essentiële substantie van wat ik ben, mijn hele hart,
geest en kracht. God met mijn hele hart en geest liefhebben moet betekenen
dat ik mijn aard zelf liefheb als de liefde zelf en me open in zuivere openheid,
als water dat in water uitgegoten wordt.



Christus volgende gebod, \je naaste liefhebben als jezelf\,
komt direct voort uit de ontdekking van deze liefde die in je leeft.
Wanneer je jezelf als openheid en warmte kent,
maakt dat je gevoelig voor de pijn van anderen die zich
van deze kwaliteiten afgesloten en afgesneden voelen.
Je kunt zien dat ze, achter hun angst en verdediging,
ook wanhopig zijn om iets moois en echts in zichzelf te kennen en zich ermee te verbinden.
En dan wordt het gebod je naaste liefhebben mogelijk,
door het delen van rijkdom, deze gave van warmte en openheid.



De Boeddha begreep het verband tussen absolute liefde
en menselijke vriendelijkheid op een overeenkomstige manier.
De boeddhistische term voor volmaakte liefde is wakker hart - de natuurlijke,
open aanwezigheid van onze ware aard (absolute bodhicitta in Sanskriet).
In deze open aanwezigheid verblijven komt overeen met God
met je hele hart en geest liefhebben in de chris­telijke traditie.
Deze verbinding met absolute liefde kan \verticaal\ aanvoelen,
in de zin dat ze bijna als een stroom zegeningen naar beneden lijkt te stromen - van God,
of de wijsheidsgoeroe, of de uitgestrekte open ruimte boven de kruin van het hoofd.
Deze toevloed gaat het hartcentrum binnen en activeert het,
wat dan \horizontaal\ kan uitstralen(denk aan het symbool van het kruis)
als vriendelijkheid en zorg voor alle wezens.
Deze infrarode straling is \relatief wakker hart\ (relatieve bodhicitta) .



Deze verticale verbinding met de openheid van de hemel boven ons
maakt dat we ons oprichten, metaforisch gesproken,
waardoor een oprechte, evenwichtige houding in het omgaan met anderen mogelijk wordt.
Zoals een van mijn studenten zei over zijn realisa­tie na de beoefening van absolute liefde:
\Ik merkte dat ik rechtop ging zitten.
En ik zag dat liefde proberen te krijgen lijkt op overhellen naar een kant.
Wanneer ik zo overhel, verlies ik de verticale connectie
met mijn eigen grond en word ik zelfs nog wanhopiger om van buitenaf liefde te krijgen.\
Het feit dat we op deze manier rechtop gaan zitten,
maakt het mogelijk dat we echte vriendelijk­heid in de praktijk brengen,
vrij van de listen die ervoor moeten zorgen dat mensen ons mogen.



=====================================



Afbeelding

HOE TE MEDITEREN

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.
We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.
Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.



=========================



Na de meditatie



Het belangrijkste werk in ons leven
bestaat erin het oog van het hart te openen:
het oog waarmee wij God zien.

Alles in ons leven,

onze religie en ons werk,

krijgt slechts betekenis

wanneer het oog van het hart zich opent,

waardoor God kan gezien worden.

Dit is ook de zin van ons leven:

het zien van God,

het “Summum Bonum”

of het opperste goed.


Augustinus


(citaat aangehaald door Laurence Freeman tijdens een lezing gehouden
te Grimbergen op 12 maart 1994)


======================================


MEDITATIEF is een initiatief van de
Christelijke meditatiebeweging in België en Nederland
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 04-02-2011 23:56

MEDITATIEF 110



Beste Lezer,

Hans Stolp en Harm Wagenmakers beschrijven in hun boek
‘De Zaligsprekingen als inwijdingsweg’
o.a. de meditatiepraktijk als een weg.

Afbeelding

Getuige hiervan onderstaande tekst.


=============


In meditatie

voel je dat jij

niét je lichaam bent;




wordt elke gedachte

ont-koppeld;




bemerk je

de ontwaarding

van je aardse belangen;




ervaar je vrede

in processen

waar je vanuit

jouw denken

bang voor was.




In meditatie

ben jij Licht;

een kosmisch Licht;




het Een in Alles.




================
Afbeelding


Hoe MEDITEREN?

Ga zitten. Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert en begin inwendig
het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.


Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend. Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht. Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond
gedurende twintig tot dertig minuten.



==============


Na de meditatie



Wanneer wij in de stilte en de leegte
ons verwarmd voelen, door liefde aangeraakt,
geleid tot een tijdloos Zijn, dat alleen maar vrede is,
dan zijn wij als het ware naar een andere dimensie opgetild,
naar een ander weten – zijn wij overgezet vanuit het
aardse koninkrijk naar het koninkrijk der hemelen.

Hans Stolp

Afbeelding


=========

MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 18-02-2011 23:07

MEDITATIEF 111



Beste Lezer,

Dietrich Bonhoeffer heeft, als overtuigd gelovige tijdens
de tweede wereldoorlog, een dikwijls ontnuchterende kijk
op de geloofspraktijk.
Hij doorzag de vele manoeuvres die mensen uithalen
om God niet God te laten zijn en zichzelf in het gebed
maar wat wijs te maken.
Onderstaande tekst is een steun voor eerlijkheid
in onze meditatiepraktijk.
Afbeelding



=====


Het is niet nodig, dat wij bij de meditatie ons best doen in woorden te denken en te bidden.
Het zwijgende denken en bidden, dat alleen voortkomt uit het luisteren,
kan dikwijls nuttiger zijn.
Het is niet nodig dat wij bij de meditatie nieuwe gedachten vinden.
Dat leidt ons vaak alleen maar af en bevredigt onze ijdelheid.


Het is volkomen voldoende, als het Woord tot ons doordringt
en ‘in ons komt wonen’.
Het Woord van God wil bij de meditatie tot ons doordringen
en bij ons blijven, zoals een woord van een mens ons vaak lang bij blijft,
ons niet meer loslaat, in ons werkt, ons bezighoudt,
ons onrustig of blij maakt, zonder wij er iets aan kunnen doen.
Zo wil ook het Woord van God dit in onze meditatie.
Het wil ons werkelijk raken, zijn uitwerking hebben in ons leven,
zodat wij er heel de dag niet meer van loskomen.
Dan zal het zijn werk aan ons verrichten, vaak zonder dat wij het beseffen.


En vooral is het bij de meditatie niet nodig, dat wij allerlei onverwachte,
buitengewone en buitenissige ‘ervaringen’ opdoen.
Dat kan gebeuren, maar als het niet zo is, is dat geen teken van een vergeefse meditatie.
Niet allen bij het begin, maar ook latere zullen
wij telkens weer af en toe bij onszelf een grote innerlijke dorheid
en onverschilligheid merken, een tegenzin en zelfs het feit,
dat wij niet in staat zijn om te mediteren.
Bij zulke ervaringen mogen we niet blijven staan.
Vooral mogen wij ons hierdoor niet laten weerhouden
om met veel geduld en trouw ons juist dan te houden aan
onze vaste ogenblikken van meditatie.
Daarom is het ook niet goed, om de vele slechte ervaringen,
die wij bij de meditatie met onszelf opdoen, al te ernstig te nemen.
Langs een vrome omweg zou hier onze oude ijdelheid
en onze ongeoorloofde eis tegenover God kunnen binnensluipen,
alsof we ook maar enig recht hebben op alleen maar sterkende
en gelukkigmakende ervaringen, en alsof wij te goed zouden zijn
voor de ervaring van onze innerlijke armoede.
Met zoÂ’n houding komen we niet verder.
Met ongeduld en zelfverwijt helpen we alleen
maar onze zelfgenoegzaamheid en raken we hoe langer hoe
meer verstrikt in het net van de gerichtheid op onszelf.
Daarvoor is zelfs bij de meditatie even weinig tijd als overal elders in het christelijk leven.
Wij moeten alleen letten op het Woord en alles overlaten aan de werking daarvan.
Kan het ook soms niet zijn, dat God zelf ons de momenten
van leegte en dorheid zendt, opdat wij weer alles van zijn Woord zullen verwachten?
‘Zoek God, en geen blijdschap’ – dat is de grondregel van elke meditatie.
Zoekt u God alleen, dan zult u blijdschap ontvangen – dat is de belofte van elke meditatie



==================

Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert
en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt,
vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.



Afbeelding


Na de meditatie



Als de Heer geleidelijk aan je helemaal in bezit gaat nemen,
dan begin je werkelijk zijn aanwezigheid te ervaren.
Je zult merken dat dit besef heel natuurlijk voor je wordt.
Een buitengewone sereniteit en vrede zullen
zich geleidelijk aan over je ziel uitspreiden.
Gebed bestaat in stilte.
En terwijl je in deze stilte bent, stort God een diepe, innerlijke liefde in je uit.

Jeanne-Marie Gyon



=============

MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 19-03-2011 13:51

..




MEDITATIEF 113



=============================


Beste Lezer,

Anselm Grün is een veelgelezen auteur.
Afbeelding
Hij beschrijft in zijn boek ‘bidden met de woestijnvaders’
heel wat beproefde gebedspraktijken
en manieren om je geloof te verdiepen.
Onderstaande tekst kan onze meditatiepraktijk ondersteunen

=============================================


Spreuken van de woestijnvaders



Keer terug naar je cel en ga zitten, en de cel zal je alles leren
APO 180


Het kellion, de cel van de monnik,
was voor de woestijnvaders op zich al een belangrijke oefening.
Ze konden zelfs zeggen:
Â’Je hoeft helemaal niets vrooms te doen.
Je moet niet bidden of vasten.
Probeer alleen maar het met jezelf uit te houden in je kellion.
Ontvlucht je kellion niet.Â’



Ik stel je voor, de volgende oefening te doen:
ga in je kamer zitten, een half uur lang.
Neem geen boek ter hand, ook niet de bijbel.
Denk niet over bepaalde dingen na.
Mediteer ook niet en bid niet een of ander gebed.
Je opgave bestaat hierin, je eenvoudigweg voor God te plaatsen
en waar te nemen wat er in je omgaat.
De monniken noemen deze oefening ook Â’nepsis, waakzaamheidÂ’.

Ze vergelijken de monnik met een visser. Die wacht in zijn bootje tot het water om hem heen tot rust komt.
Dan ziet hij in het heldere water de vissen omhoog komen.
En dan kan hij ze vangen.
Zo kun jij in je kamer wachten, totdat het water
om je heen rustig en helder wordt.
Dan merk je,wat er allemaal in je omhoog komt.
En neem dat dan op en breng het voor God.
Dan zul je merken,welke vis voedsel voor je kan zijn
en welke je weer in het water moet teruggooien.



Het is een eenvoudige oefening.
Maar je zult zien, dat ze helemaal niet zo gemakkelijk is.
Je zit weerloos voor God.
En in die hulpeloosheid komt God je ineens heel nabij.
Je ontdekt je waarheid en je voelt je in die waarheid helemaal door God bemind.
Noch in het gebed noch in de meditatie
leer je dat deel van jezelf kennen.
Ervaar de diepe vreugde die God je schenkt.


=================

Hoe MEDITEREN?

Afbeelding

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.
Zit ontspannen en alert en begin inwendig het
door jou gekozen woord te zeggen.
We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.
Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten



============================================


Na de meditatie



Miljoenen levens lang
verlangde ik U te zien,
maar ik wist niet waar ik moest zoeken.
Toch voelde ik altijd met een geheimzinnige zekerheid
uw aanwezigheid
.

---Thich Nhat Hanh



================================================


MEDITATIEF is een initiatief
van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland



Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 01-04-2011 23:20

============================================


MEDITATIEF 114



===========================================



Beste Lezer,

Er bestaat een klein boekje uit de 14e eeuw met de titel
\Inwijding in het ongeweten weten\.
De schrijver is onbekend en van zijn hand komt ook het bekende geschrift:
\De wolk van Niet-Weten\. Hij schreef een brief of brieven aan zijn novice.
De oorspronkelijke Engelse titel luidt:
Â’The book of privy counselingÂ’.
Hieronder vind je een verrassend moderne tekst.


======================================





Wanneer je inkeert in jezelf, vraag je dan niet af wat je eerst moet doen,
maar schuif alle gedachten terzijde, de goede zowel als de slechte.
Bid niet met woorden, behalve als je daar genoegen aan beleeft.
En als je toch woorden wilt gebruiken,
bekommer je dan niet om de lengte van je gebed;
vraag je ook niet af wat het betekent ...



Maar zorg ervoor dat in je biddende geest niets anders aanwezig is
dan een loutere gerichtheid, reikend naar God
en ontdaan van iedere gedachte over God zoals Hij is in zich­zelf...
Deze loutere gerichtheid, die helemaal in het geloof gegrondvest
en ge­worteld is, mag intellectueel en emotioneel niets anders zijn
dan een naakt denken en een blind voelen van je be­staan.
Het is alsof je innerlijk aan God zei: \Wat ik ben, Heer, bied ik U aan,
zonder te zoeken naar de eigenschap­pen van uw wezen, enkel gericht op U,
die zijt zoals Gij zijtÂ’



Dat ootmoedige niet-weten moet je hele denken be­heersen.
Denk aan jezelf op geen andere manier dan je denkt aan God;
zo ben je, zonder verdeeldheid of ver­strooidheid, één met Hem in de geest.
Want Hij is jouw wezen en in Hem ben jij wat je bent,
niet enkel omdat Hij de algemene oorsprong en zijnsgrond is,
maar ook omdat Hij in jou jouw oorsprong en jouw zijnsgrond is.
Denk daarom in dit gebed aan God, zoals aan jezelf en aan jezelf zoals aan God:
dat Hij is zoals Hij is, en dat jij bent zoals je bent,
zodat je denken niet verdeeld is of verstrooid, maar één met Hem die alles is.



En wanneer je hart en je verstand ‘naakt’ en onverdeeld op Hem zijn gericht,
dan zal Hij je, naakt als je bent, innerlijk raken met zijn genade
en je hart voeden met Hem alleen zoals Hij is.
Laat dan je diepste ver­langen, zij het dan ook slechts
ten dele en als in een duistere spiegel (want dat is alleen maar mogelijk in dit huidige leven)
nooit verslappen.



Wees daarom even blind in het liefdevolle schouwen van het bestaan van God
als in het naakte schouwen van je eigen bestaan,
zonder je vermogens te laten speuren naar zijn of jouw eigenschappen.
Laat alle bespiegelingen ver achterwege
en eer jouw God met je gehele bezit: al wat je bent, dat ben je tegenover
Hem die is zoals Hij is en die in zichzelf, zonder meer,
het zalige zijn is van zich­zelf en van jou.


==============================================

Afbeelding


Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert
en begin inwendig het door jou gekozen
woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt,
vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen
en avond gedurende twintig tot dertig minuten.



==============================================


Na de meditatie



Nabijer en duidelijker

Dan een meester van woorden,

Gij, innerlijke Vreemdeling

Die ik nog nooit gezien heb,




Dieper en zuiverder

Dan de razende oceaan,

Vang mijn stilte op

Houd mij in Uw Hand.




Thomas Merton



============================================

MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging

in België en Nederland


Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 16-04-2011 19:38

.


MEDITATIEF 115



===========================================


Beste Lezer,
in een reeks interviews met Laurence Freeman,
omschrijft Frans De Ridder het belang van meditatie.
Afbeelding
En in de dagelijkse praktijk ontstaan
er soms begenadigde momenten,
zoals in onderstaande tekst.


=========================================


God kan niet in onze concepten geduwd worden.
Bedenk eens hoeveel religieuze oorlogen plaats hebben
over de hele wereld.
Dit zijn zovele tekenen van hoogmoed en arrogantie
omdat mensen denken dat ze God kunnen vatten in definities, en als zodanig het monopolie over God hebben.
Niemand heeft dat. Bij God komen is een voortdurende pelgrimstocht, en hoe meer we ons aan God overgeven,
des te meer ons leven vervuld wordt met nederigheid en mededogen.
Dit is heel wat anders dan onszelf vergelijken met anderen, en onszelf beter achten.


Ik geloof ten diepste dat alleen wanneer ons hart in God rust, we ons echte zelf kunnen onderscheiden van ons valse zelf - het naar zichzelf gekeerde ik.
Dat komt omdat we dan van
“Ik denk wat ik ben” doorgroeien naar “God weet wat ik ben, en wat God in mij bewerkt”.
Immers Hij transformeert mij, en ik hoef dus nooit mezelf op te hemelen.
Leven in God is een aan de gang zijnd proces dat zelfs
doorgaat na de fysieke dood.
Wij blijven groeien in Gods liefde,
zelfs over de dood heen, want God is oneindig.
Onze intellectuele vermogens zijn te beperkt
om dit mysterie te be-grijpen.


Enkele dagen geleden werd ik opgeroepen naar het Gleneagles hospital in Singapore.
Een man van onze parochie was stervende aan terminale kanker. Helemaal uitgeput kon hij niet meer slapen.
Toen zijn vrouw en zuster even een rustpauze namen,
en we alleen samen waren, vroeg ik hem:
“Kan je bidden?”.
“Nee vader,” antwoordde hij, “zelfs het Onze Vader gaat niet meer.”


Ik legde mijn hand zacht op het bed,
en vroeg hem mijn hand vast te houden.
Hij deed dit en we herhaalden de mantra
“Kom Heer, kom” gedurende twintig minuten.
Prijs de Heer dat zijn echtgenote niet vroeger terugkwam (lachend) Â… want dit was een geweldige ervaring.
Ik herhaalde zacht en trouw de mantra.
Er was enkel nog de herhaling van de mantra,
samen met deze stervende man, volledig gericht op de aanwezigheid van God. Ik zag hem ontspannen, en hij glimlachte.
Na deze 20 minuten zegde hij: “Vader, ik heb Jezus gezien.”
Ik had uiteraard een lezing kunnen geven over het lijden en de dood en daarmee had ik de man nog meer afgemat.
Maar dit was juist het tegendeel: alleen maar Gods aanwezigheid oproepen of bevestigen was heel wat anders, want God was hier aanwezig.
God is altijd aanwezig in ons leven.
Hierbij is God niet het probleem.
Wij zijn het probleem.
Wij schenken immers geen aandacht aan Zijn aanwezigheid.


==========================================

Afbeelding


Hoe MEDITEREN?
Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.
Zit ontspannen en alert en begin inwendig
het door jou gekozen woord te zeggen.
We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.
Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.
Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht. Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende
twintig tot dertig minuten.


==========================================


Na de meditatie

Gebed is de vrucht van innerlijke zachtheid
en is vrij van woede.
Gebed doet de vreugde en de dankbaarheid
weer ontluiken.
Gebed is een tegengif voor verdriet
en moedeloosheid.

Evagrius Ponticus (4e eeuw)




=========================================
MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie