Meditatief

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 16-04-2011 19:39

.


MEDITATIEF 115



===========================================


Beste Lezer,
in een reeks interviews met Laurence Freeman,
omschrijft Frans De Ridder het belang van meditatie.
Afbeelding
En in de dagelijkse praktijk ontstaan
er soms begenadigde momenten,
zoals in onderstaande tekst.


=========================================


God kan niet in onze concepten geduwd worden.
Bedenk eens hoeveel religieuze oorlogen plaats hebben
over de hele wereld.
Dit zijn zovele tekenen van hoogmoed en arrogantie
omdat mensen denken dat ze God kunnen vatten in definities, en als zodanig het monopolie over God hebben.
Niemand heeft dat. Bij God komen is een voortdurende pelgrimstocht, en hoe meer we ons aan God overgeven,
des te meer ons leven vervuld wordt met nederigheid en mededogen.
Dit is heel wat anders dan onszelf vergelijken met anderen, en onszelf beter achten.


Ik geloof ten diepste dat alleen wanneer ons hart in God rust, we ons echte zelf kunnen onderscheiden van ons valse zelf - het naar zichzelf gekeerde ik.
Dat komt omdat we dan van
“Ik denk wat ik ben” doorgroeien naar “God weet wat ik ben, en wat God in mij bewerkt”.
Immers Hij transformeert mij, en ik hoef dus nooit mezelf op te hemelen.
Leven in God is een aan de gang zijnd proces dat zelfs
doorgaat na de fysieke dood.
Wij blijven groeien in Gods liefde,
zelfs over de dood heen, want God is oneindig.
Onze intellectuele vermogens zijn te beperkt
om dit mysterie te be-grijpen.


Enkele dagen geleden werd ik opgeroepen naar het Gleneagles hospital in Singapore.
Een man van onze parochie was stervende aan terminale kanker. Helemaal uitgeput kon hij niet meer slapen.
Toen zijn vrouw en zuster even een rustpauze namen,
en we alleen samen waren, vroeg ik hem:
“Kan je bidden?”.
“Nee vader,” antwoordde hij, “zelfs het Onze Vader gaat niet meer.”


Ik legde mijn hand zacht op het bed,
en vroeg hem mijn hand vast te houden.
Hij deed dit en we herhaalden de mantra
“Kom Heer, kom” gedurende twintig minuten.
Prijs de Heer dat zijn echtgenote niet vroeger terugkwam (lachend) Â… want dit was een geweldige ervaring.
Ik herhaalde zacht en trouw de mantra.
Er was enkel nog de herhaling van de mantra,
samen met deze stervende man, volledig gericht op de aanwezigheid van God. Ik zag hem ontspannen, en hij glimlachte.
Na deze 20 minuten zegde hij: “Vader, ik heb Jezus gezien.”
Ik had uiteraard een lezing kunnen geven over het lijden en de dood en daarmee had ik de man nog meer afgemat.
Maar dit was juist het tegendeel: alleen maar Gods aanwezigheid oproepen of bevestigen was heel wat anders, want God was hier aanwezig.
God is altijd aanwezig in ons leven.
Hierbij is God niet het probleem.
Wij zijn het probleem.
Wij schenken immers geen aandacht aan Zijn aanwezigheid.


==========================================

Afbeelding


Hoe MEDITEREN?
Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.
Zit ontspannen en alert en begin inwendig
het door jou gekozen woord te zeggen.
We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.
Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.
Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht. Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende
twintig tot dertig minuten.


==========================================


Na de meditatie

Gebed is de vrucht van innerlijke zachtheid
en is vrij van woede.
Gebed doet de vreugde en de dankbaarheid
weer ontluiken.
Gebed is een tegengif voor verdriet
en moedeloosheid.

Evagrius Ponticus (4e eeuw)




=========================================
MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 30-04-2011 13:09

.

MEDITATIEF 116

Beste Lezer,

De teksten van John Main blijven erg inspireren
bij onze pelgrimstocht die de meditatiepraktijk is.
Hieronder een tekst uit het boek
‘De stille (r)evolutie’, samengesteld door Paul Harris


======================


Het gebeurt soms dat wanneer je aan het mediteren bent,
vooral in het begin, er een intens gevoel van vrede over je komt.
Dan zeg je bij jezelf: ”Dit is fantastisch!
Waar leidt dit me naartoe?
Dit wil ik meemaken.”
Je houdt ermee op je mantra te zeggen
en heel waarschijnlijk verdwijnt je gevoel van vrede op het zelfde moment,
of verandert in een herinnering.


Gewoonlijk gaat het dan verder bergaf,
want nu je je vredegevoel kwijtgeraakt bent,
beslis je om het te proberen te heroveren.
Dan ga je je mantra krachtiger of intenser zeggen en meer zelfbewust,
in een poging om het vredegevoel opnieuw gewaar te worden.



Maar zoals Jan van het Kruis de meditatie begrijpt,
is ze een weg van onteigening.
We proberen niet om vrede of God te bezitten, of om genade te verkrijgen van God,
of troost of welk verheven goed dan ook.
We vragen helemaal niets.
We mediteren omdat het noodzakelijk is
en daarom mediteren we zonder eisen en houden we ons ver
van alle soorten materialistische bedoelingen.



De enige echte reden om te mediteren is de ultieme reden:
we mediteren om te zijn.


Het is een heerlijke roeping om de persoon te worden
die we geroepen zijn te worden volgens de christelijke visie.
Die persoon is een vrije persoon,
die de gave van zijn eigen schepping ten volle aanvaardt
en er een antwoord op geeft.




============================




Afbeelding

Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert en begin inwendig
het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.



==============================



Na de meditatie



Voor de fundamentele ontmoeting van onszelf
met de grond van ons zijn hebben we de kwaliteiten nodig
van aandacht en ontvankelijkheid.
We moeten niet alleen luisteren naar de stilte van het Woord
en de stilte in onszelf, maar we moeten ook toestaan
dat de cyclus van het leven van het Woord zich
in ons vervolledigt en ons naar de diepte voert van Zijn stilte.



Paul Harris




======================


MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland


Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 14-05-2011 16:36

..





MEDITATIEF 117

Afbeelding

Beste Lezer,

Laurence Freeman is de spirituele leider van de wereldwijde gemeenschap
die de meditatiepraktijk in de christelijke traditie wil doorgeven.
Onderstaande tekst van hem is heel kernachtig
en voert ons naar de kern van onszelf.

Afbeelding


===============================================

Wanneer je een filmpje rond christelijke meditatie wil bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=HHr_UocitBg


================================================

We maken ons geloof het meest effectief volwassen door te bidden,
door diep gebed.
Ons gebed is altijd aan het verdiepen en groeien.
We gaan misschien voorbij sommige vormen van gebed,
niet omdat ze slecht zijn, maar omdat we eenvoudigweg groeien
in een diepere relatie met Christus.
Misschien als we deze relatie beginnen,
zijn we voor een groot deel afhankelijk van fotoÂ’s,
mentale beelden van deze persoon.



Maar, als we zelf volwassener worden,
als we beter in staat zijn tot het hebben van menselijke relaties,
dan verdwijnt deze foto, dit mentale beeld van Christus steeds meer,
en ontmoeten we de ware persoon.
Deze ontmoeting gebeurt vooral op het niveau van ons hart,
onze persoonlijke ervaring, en wordt dan verrijkt in de Eucharistie,
in de evangeliën, in de gemeenschap,
alle andere manieren waarin we de verrezen Jezus ook ontmoeten.



De Geest is voortdurend aan het werk in ons,
ons aan het voorbereiden hem te zien,
Jezus te zien, steeds helderder.
Het beginpunt is, denk ik, te weten dat Jezus ons vindt, het verloren schaap.
Jezus spreekt in de evangeliën meer over God die ons zoekt,
dan de menselijke verplichting om God te zoeken.
Ons geloof in Jezus is gebouwd op dit vertrouwen,
dat Hij in ons woont, ons zoekt op de manier dat door ons te zoeken
hij ons verwijdert van ons ego naar ons ware zelf.
Dat is de reis van het Christelijke gebed:
met Jezus, door de Geest, naar de Vader.



Wat hij ons leert over gebed in de Bergrede wijst ons naar deze ervaring
van de inwonende aanwezigheid in ons hart: in geloof, in vertrouwen,
in aandacht, “breng je aandacht naar het Koninkrijk”,
en in vrede, voorbij zorg en angst.
Hij leert ons de weg van het pure gebed.
Maar vooral leert hij ons te bidden door met ons en in ons te bidden.
Christus bidt in ons.



================================================

Afbeelding


Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt,
vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten




=====================================================


Na de meditatie

"Keren we terug naar onze mooie en prachtige burcht.
We moeten kijken hoe er binnen te geraken.
Het is net of ik een dwaasheid zeg.
Het is immers duidelijk dat de ziel de burcht niet hoeft binnen te gaan,
daar ze de burcht zelf is.
Het lijkt al even dwaas, als tegen iemand die zich in een plaats bevindt te zeggen
dat hij er moet binnentreden.
Maar, begrijp me wel, er zijn verschillende manieren om er te ‘zijn’.
Velen bevinden zich op het plein van de burcht,
daar waar de wachters zich ophouden.
Ze stellen geen belang in het naar binnen gaan.
Ze beseffen niet wat er in de kostbare plaats te vinden is,
ook niet wie er woont en evenmin hoeveel zalen er zijn.
Waarschijnlijk heb je al ooit bemerkt hoe sommige gebedenboeken
de ziel aanraden in zichzelf te keren.
Daarover gaat het precies."

Teresa van Avila, uit haar boek ‘Innerlijke burcht’



=================================================


MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland

=================================================
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 27-05-2011 22:25

.

MEDITATIEF 118

================================================

Beste Lezer,

Meditatie is de kortste weg

naar de werkelijkheid over onszelf.
Dat maakt het ook zo boeiend.
John Main schreef onderstaande tekst
in ‘the way of unknowing’.

Afbeelding

================================================

Wat is het verschil tussen werkelijkheid en onwerkelijkheid?
Eén manier waarop we dit kunnen begrijpen is om onwerkelijkheid te zien
als een product van het begeren.
Eén ding leren we bij het mediteren
en dat is om het verlangen of de begeerte los te laten,
en we leren het omdat we uitgenodigd worden
om volledig aanwezig te zijn in het nu-moment.
Werkelijkheid vraagt stilte en roerloosheid.
En daaraan wijden we ons toe tijdens de meditatie.
Elkeen kan uit eigen ervaring leren dat we onszelf leren aanvaarden
zoals we zijn in stilte en roerloosheid.
Dat klinkt heel vreemd in moderne oren en zeker bij christenen
die opgegroeid zijn in een sfeer van angstig streven
om toch maar altijd beter te worden: moet ik niet meer ambitie hebben,
wat als ik een slecht persoon ben,
moet ik dan niet verlangen om beter te worden?
De echte tragedie van deze tijd is dat we zo vol zijn van verlangens
naar geluk, succes, welstand, macht ,
wat het ook moge zijn.
We beelden ons eigenlijk voortdurend in hoe we zouden moeten zijn.
Uiterst zelden komen we tot de kennis van wie
we nu werkelijk zijn en accepteren we onszelf niet
in onze huidige situatie.
Maar de traditionele wijsheid zegt echter het volgende:
weet dat je bent en dat je bent zoals je bent.
Het kan heel goed zijn dat we zondaars zijn
en als je een zondaar bent is het goed te weten dat je dat bent.
Maar wat veel belangrijker is dat we uit eigen ervaring weten
dat God de grond is van ons zijn en dat we geworteld
en gefundeerd zijn in Hem Â…
Dat is de stabiliteit die we allemaal nodig hebben,
niet het streven en de voortdurende wispelturigheid van onze verlangens,
maar de stabiliteit en de roerloosheid van het spiritueel geworteld zijn.
Ieder van ons wordt uitgenodigd in de meditatie,
in onze roerloosheid in God,
dat we in God alles hebben wat we nodig hebben.
Meditatie is de opperste weg in dat vertrouwen, in deze toewijding .
Al onze handelingen zijn hol en oppervlakkig
als ze niet gegrond zijn in wat echt is,
en wat echt is moet ook eeuwig zijn.
Als christen worden we persoonlijk uitgenodigd
om te ontdekken wat echt is en eeuwig en het te kennen
zodat we ons leven geïnspireerd door liefde kunnen beleven.
Deze roeping vinden we terug achter de woorden van Jezus:
“ Wie de eer zoekt van Degene die Hem zond,
hij is geloofwaardig en er is geen bedrog in hem. “
Het doel van de meditatie is dat er niets vals in ons is,
enkel werkelijkheid. Enkel liefde, enkel God.

================================================

Afbeelding

Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen
en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.
Luister ernaar terwijl je het zegt,
vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.



================================================

Na de meditatie



Hoe groot moet onze vreugde zijn te weten dat God in onze ziel woont!
Zelfs nog groter is onze vreugde te weten dat onze ziel in God woont!
Onze geschapen ziel is Gods verblijfplaats: en de verblijfplaats
van de ziel is in God zijn, die ongeschapen is.
Het is groots in ons hart te weten dat God onze schepper in onze ziel woont.
Nog groter is te weten dat onze ziel, onze geschapen ziel,
verblijft in de substantie van God.
Van deze substantie God,
zijn wij wat we zijn.



Julian of Norwich



===============================================================================



MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging

in België en Nederland


Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 27-05-2011 22:25

.

MEDITATIEF 118

================================================

Beste Lezer,

Meditatie is de kortste weg

naar de werkelijkheid over onszelf.
Dat maakt het ook zo boeiend.
John Main schreef onderstaande tekst
in ‘the way of unknowing’.

Afbeelding

================================================

Wat is het verschil tussen werkelijkheid en onwerkelijkheid?
Eén manier waarop we dit kunnen begrijpen is om onwerkelijkheid te zien
als een product van het begeren.
Eén ding leren we bij het mediteren
en dat is om het verlangen of de begeerte los te laten,
en we leren het omdat we uitgenodigd worden
om volledig aanwezig te zijn in het nu-moment.
Werkelijkheid vraagt stilte en roerloosheid.
En daaraan wijden we ons toe tijdens de meditatie.
Elkeen kan uit eigen ervaring leren dat we onszelf leren aanvaarden
zoals we zijn in stilte en roerloosheid.
Dat klinkt heel vreemd in moderne oren en zeker bij christenen
die opgegroeid zijn in een sfeer van angstig streven
om toch maar altijd beter te worden: moet ik niet meer ambitie hebben,
wat als ik een slecht persoon ben,
moet ik dan niet verlangen om beter te worden?
De echte tragedie van deze tijd is dat we zo vol zijn van verlangens
naar geluk, succes, welstand, macht ,
wat het ook moge zijn.
We beelden ons eigenlijk voortdurend in hoe we zouden moeten zijn.
Uiterst zelden komen we tot de kennis van wie
we nu werkelijk zijn en accepteren we onszelf niet
in onze huidige situatie.
Maar de traditionele wijsheid zegt echter het volgende:
weet dat je bent en dat je bent zoals je bent.
Het kan heel goed zijn dat we zondaars zijn
en als je een zondaar bent is het goed te weten dat je dat bent.
Maar wat veel belangrijker is dat we uit eigen ervaring weten
dat God de grond is van ons zijn en dat we geworteld
en gefundeerd zijn in Hem Â…
Dat is de stabiliteit die we allemaal nodig hebben,
niet het streven en de voortdurende wispelturigheid van onze verlangens,
maar de stabiliteit en de roerloosheid van het spiritueel geworteld zijn.
Ieder van ons wordt uitgenodigd in de meditatie,
in onze roerloosheid in God,
dat we in God alles hebben wat we nodig hebben.
Meditatie is de opperste weg in dat vertrouwen, in deze toewijding .
Al onze handelingen zijn hol en oppervlakkig
als ze niet gegrond zijn in wat echt is,
en wat echt is moet ook eeuwig zijn.
Als christen worden we persoonlijk uitgenodigd
om te ontdekken wat echt is en eeuwig en het te kennen
zodat we ons leven geïnspireerd door liefde kunnen beleven.
Deze roeping vinden we terug achter de woorden van Jezus:
“ Wie de eer zoekt van Degene die Hem zond,
hij is geloofwaardig en er is geen bedrog in hem. “
Het doel van de meditatie is dat er niets vals in ons is,
enkel werkelijkheid. Enkel liefde, enkel God.

================================================

Afbeelding

Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen
en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.
Luister ernaar terwijl je het zegt,
vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.



================================================

Na de meditatie



Hoe groot moet onze vreugde zijn te weten dat God in onze ziel woont!
Zelfs nog groter is onze vreugde te weten dat onze ziel in God woont!
Onze geschapen ziel is Gods verblijfplaats: en de verblijfplaats
van de ziel is in God zijn, die ongeschapen is.
Het is groots in ons hart te weten dat God onze schepper in onze ziel woont.
Nog groter is te weten dat onze ziel, onze geschapen ziel,
verblijft in de substantie van God.
Van deze substantie God,
zijn wij wat we zijn.



Julian of Norwich



===============================================================================



MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging

in België en Nederland


Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 11-06-2011 14:40

MEDITATIEF 119



Beste Lezer,

In het boek ‘Christelijke Mystici – uitspraken en gebeden’
dat samengesteld werd door Andrew Harvey,
staat een tekst van Thomas Merton.
Afbeelding

Hij schreef onderstaande tekst over ‘
een nieuwe identiteit en een nieuwe wijze van handelenÂ’
in 1961.



============================================



Christus die in mij leeft, is tezelfdertijd hemzelf en mijzelf.
Van het moment dat ik met hem “in één geest” verenigd ben,
wordt enige tegenstelling, omdat wij verschillende personen zijn,
niet langer geïmpliceerd.
Hij blijft, natuurlijk en fysiek, de zoon van God die geboren is in

Nazareth uit de gezegende Maagd.
Hij ging rond terwijl hij goed deed en stierf aan het kruis,
tweeduizend jaar geleden.
Maar in mystieke en spirituele zin leeft Christus in mij vanaf het
moment dat ik met hem verenigd ben in zijn dood en wederopstandingÂ…



Deze vereniging is niet slechts een morele vereniging, of een wilsovereenkomst, noch een
psychologische vereniging die voorkomt uit het feit dat ik hem in mijn gedachten houd.
Christus verenigt zijn aanhangers met zichzelf op mystieke wijze door hen zijn Heilige Geest
te gevenÂ…



Jezus zegt:”Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben” (Joh.10: 10).
Het leven dat hij ons
kwam brengen, is zijn eigen leven als zoon van God.
En door zijn wederopstanding ontving hij
het vermogen om zijn geest aan ons over te brengen
als het principe van ons eigen leven en
het leven van onze geest.
De ongeschapen (goddelijke) Beeltenis,
verborgen in de diepte van
onze zielen, rijst op uit de dood,
als Hij Zijn aanwezigheid in ons openbaart door Zijn geest in
onze geest te laten vloeien.
Hij wordt voor ons de bron van een nieuw leven,
een nieuwe identiteit en een nieuwe wijze van handelen.


========================================

Afbeelding


Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert
en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt,
vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond
gedurende twintig tot dertig minuten.



======================================


Na de meditatie



Christus heeft nu geen ander lichaam op aarde dan het jouwe,
geen handen dan de jouwe,
geen voeten dan de jouwe,
van jou zijn de ogen waardoor Christus met mededogen naar
de wereld kijkt;
van jou zijn de voeten waarmee Hij rond gaat goede daden ver-
richtend; van jou zijn de handen waarmee Hij de mensen nu zegent.



Teresa van Avila
Afbeelding



MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland



Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Elizabeth Catez ofwel Elisabeth van Dijon

Bericht door Elisabeth » 24-06-2011 18:45

.



MEDITATIEF 120



======================================

Beste Lezer,

Elizabeth Catez ofwel Elisabeth van Dijon,
was een Franse vrouw, geboren in 1880.
Ze was de dochter van een legerkapitein
en had een groot muzikaal talent.
Al jong voelde ze zich sterk tot Christus aangetrokken.
Zij raakte gefascineerd door de aanwezigheid
van de Drie-eenheid, die zij diep ervaren zegt te hebben.
Zij trad in het klooster in
en verwierf grote bekendheid als mystica.
Op 9 november 1906 stierf zij, nog maar 26 jaar oud.

Afbeelding


==============================================



Wanneer je liefhebt is geven iets heerlijks.
Ik hou zoveel van God.
Met een jaloerse zorg wil Hij mij helemaal voor Zich.
Ik weet dat Hij mij zo heel graag ziet.
Het is als een Oceaan, waarin ik onderduik en mezelf verlies.
Dit is mijn visioen op aarde in afwachting van dat ‘van aanschijn tot aanschijn’ in het licht.
Hij is in mij.
Ik ben in Hem.
Ik heb niets anders te doen dan Hem lief te hebben,
dan me te laten liefhebben, zonder ophouden en door alles heen.
Wakker worden in de liefde, mij bewegen in de liefde,
inslapen in de liefde, mijn ziel in Zijn ziel,
mijn hart in Zijn hart, mijn ogen in Zijn ogen,
opdat Hij door zijn aanraking mij zuivere en vrij make van de ellende,
waar ik zo vol van ben.




===============================================



Afbeelding

HOE MEDITEREN?


Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen
en alert en begin inwendig
het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt,
vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen
en avond gedurende twintig tot dertig minuten.



================================================


Na de meditatie



En mocht je soms niet weten
Waar je Mij zult vinden
Dwaal dan niet van hier naar ginds,
Maar, als je Mij wilt vinden,
Moet je Mij zoeken in jezelf.



Want jij bent mijn onderdak,
Jij bent mijn thuis en plaats van rust,
En daarom klop Ik altijd bij jou aan,
Als Ik in jouw gedachten
De deur gesloten vind.



Buiten jezelf hoef je Mij niet te zoeken,
Want om Mij te vinden
Zal het genoeg zijn Mij slechts te roepen;
Ik zal dan zonder talmen naar jou toe gaan,
En Mij moet je zoeken in jezelf.

-- Teresa van Avila




================================================

MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland



================================================
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 11-09-2011 00:24

.
.


MEDITATIEF 121


==============


Beste Lezer,

MEDITATIEF startte in 2006.

Afbeelding

Misschien kan de tekst van Laurence Freeman
over het eerste niveau van bewustzijn jou ook boeien
en jouw meditatiepraktijk –individueel of in groep- inspireren..

http://www.youtube.com/watch?v=HHr_UocitBg


===========================


Iedereen die ooit heeft gemediteerd,
begrijpt meteen het eerste niveau van bewustzijn dat zich iets onder het onmiddellijke oppervlak
van de dagelijkse werking van de geest bevindt.

Het is een koude kermis te merken welk gebrek aan discipline
we hebben en hoe rusteloos onze geest is.
Teresa van Avila vergeleek het met muiterij op een schip.
De bemanning bindt de kapitein vast en bestuurt het schip chaotisch.
Sommige dagen kunnen beter dan anderen zijn in termen van afgeleid zijn,
maar zelfs dat bewijst alleen hoe eigenzinnig onze oppervlakkige geest is,
hoe afhankelijk van externe omstandigheden, hoe we niet gecentered zijn.

"Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf
en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken.
Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? "(Mt 6,25).
Wij streven ernaar om in het huidige moment te zijn,
dat is het enige moment van de werkelijkheid, van de ontmoeting met de God die is "ik ben".
Maar binnen enkele seconden denken we al aan gisteren,
of maken we plannen voor morgen of weven we dagdromen en fantaseren
we over hoe we onze wensen kunnen vervullen.
"Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid,
dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden.
Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen,
want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf" (Mt 6,33-34).

De ontdekking van onze oppervlakkigheid maakt ons nederig.
Het helpt ons echter te herinneren
dat dit een universelel ontdekking is - waarom anders zou Johannes Cassianus 1600 jaar geleden
de mantra (hij noemde het een "formula") aanraden?
Bij deze ontdekking is ontmoediging niet ver weg en kan je de meditatie de rug toekeren.
"Het is niet mijn soort spiritualiteit.
Of ik ben niet zoÂ’n gedisciplineerd persoon.
Of waarom zou mijn gebed weer een tijd van werk moeten zijn? "

Wat we vooral in dit stadium nodig hebben is inzicht in de betekenis van de meditatie.
Er is een dorst die opborrelt vanuit een dieper niveau van bewustzijn
dan hetgene waarin we vast leken te zitten.
We kunnen hier bij het begin gerust spreken over een ingeving van de genade,
hoewel we die misschien op dit moment niet herkennen.
Ze komt van buiten op ons af in de vorm van onderwijs,
traditie, spirituele vriendschap en inspiratie.
Van binnenuit komt ze als de intuïtieve dorst naar een diepere ervaring.
Christus, die als Geest zowel in ons als buiten ons is,
lijkt te duwen van buitenaf en van binnenuit te trekken.

Het helpt om vanaf het begin goed te begrijpen wat de betekenis
en het doel van de mantra is. Het is geen toverstokje dat de geest stil legt
of een schakelaar die ons op God richt. Het is een discipline,
die "begint in geloof en eindigt in de liefde".
Ze brengt ons in de armoede van geest.
We willen de mantra niet herhalen om te vechten tegen de verstrooiingen,
maar om onze aandacht van hen te verwijderen.
Gewoon te ontdekken dat we vrij zijn om onze aandacht elders te plaatsen,
al is het maar povertjes, is het eerste grote ontwaken.
Het is het begin van de verdieping van ons bewustzijn.
Dit maakt het mogelijk om de afleidingen te verlaten,
als waren ze de golven aan de oppervlakte van de oceaan.



==============================

Afbeelding

Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt,
vriendelijk maar aanhoudend.

Bedenk niets of verbeeld je niets,
zelfs niet in spiritueel opzicht.

Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen,
dan leiden ze je af van de meditatie.

Keer daarom steeds terug naar jouw woord.

Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.



===================================



Na de meditatie

Als je volhoudt in deze discipline zal het inzicht dat erin vervat zit, snel toenemen.
Je zal fundamentele veranderingen merken in het gevoel van je \zelf\.
Dit "centrum van de cycloon" zal zijn heldere stilte behouden,
zelfs te midden van de razende wind van angst
en het lijden dat rond je middelpunt kan wervelen.
De ontdekking van dit centrum lijkt heel erg op duiken in de woeste golven
aan het oppervlak van een stormachtige oceaan naar de stille
en veilige diepte van de bodem.
In eerste instantie kom je misschien niet verder dan een paar meter
onder de geagiteerde golven van emotie, maar met volharding
krijg je de mogelijkheid om contact met de stille diepten van je ziel te maken.
Je ligt dan uitgestrekt op de bodem, kijkend maar alert.
Je bent vrij van de verwarring die je ooit aan de grond genageld hield.

Ken Wilber


===============================


MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland

.

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 24-09-2011 21:44

.

MEDITATIEF 122



Beste Lezer,

MEDITATIEF komt je weer inspireren met een tekst van John Main.
In onderstaande tekst uit zijn diepzinnig werk ‘The present Christ’
wordt de bedoeling en zin van de spirituele weg van de meditatie geschetst.

Afbeelding



======================

De oproep voor de moderne mens, de oproep voor ieder van ons dus, is om spiritueel te worden. En om spiritueel te worden moeten we leren om ons officiële religieuze zelf achter te laten, de Farizeeër die in elk van ons schuilt. Want Jezus heeft ons aangespoord om ons hele zelf achter te laten. Alle beelden van onszelf die voortkomen uit het koortsachtige brein van het ego moeten achtergelaten en getranscendeerd worden als we één willen worden met onszelf, met God en met onze broeders. Als we met andere woorden echt mens willen worden, waarlijk levend en waarlijk nederig.



Onze Godsbeelden moeten eveneens wegvallen. We mogen geen idool-aanbidders worden. Merkwaardig is dat deze Godbeelden wegvallen als ook de beelden van onszelf wegvallen. Dit suggereert wat we altijd al vermoedden, dat de beelden van God die wij meedragen in werkelijkheid beelden van onszelf zijn. In dit wonderlijke proces waarbij de illusies wegvallen en we in het volle licht komen van de Werkelijkheid groeit er vanuit het centrum een grote stilte. We voelen onszelf omhuld door de eeuwige stilte van God. We praten niet langer met God of erger nog met onszelf. We leren te zijn, te zijn met God, te zijn in God. (Â….)



Op de spirituele weg vraagt het meer energie om stil te worden dan om verder te hollen… De meeste mensen spenderen héél veel tijd om van het ene naar het andere te hollen zodat ze werkelijk bang worden om stil te vallen en stil te worden. Er kan ons een soort existentiële angst overvallen als we voor het eerst geconfronteerd worden met stilte en als we binnengaan in die toestand van puur zijn. Maar eens we de moed opbrengen om niet weg te lopen van de stilte, gaan we een vrede binnen die alle begrip overstijgt. Ongetwijfeld is het gemakkelijker om dit te leren in een evenwichtige en stabiele maatschappij. In een turbulente en verwarde wereld zijn er zoveel ontmoedigende stemmen, zo veel stemmen die onze aandacht opeisen(…)



We bagatelliseren onszelf als we de energie die nodig is voor deze innerlijke pelgrimstocht -deze reis naar ons hart, naar de aanwezigheid van Christus in ons- met mondjesmaat afmeten. De krachtbron van waaruit wij ons dynamisme scheppen voor deze reis is onuitputtelijk. Zoals Paulus zegt:”Het kan enkel gemeten worden door niets minder dan de kracht waarmee God Jezus uit de dood deed verrijzen”.



=======================


Afbeelding


Hoe MEDITEREN?


Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.

Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.

Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie.

Keer daarom steeds terug naar jouw woord.

Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.


==========================



Na de meditatie



ONEINDIGE STILTE

Heer, enkel voor Jou zing ik

Dat ik mag opstijgen

Daar waar Jij bent,

Oneindige vreugde.

Mijn wenen keert in vreugde

Wanneer ik Jou roep.

Slechts in Jou heb ik vreugde,

Ontzagwekkende duizeligheid.

Ik ben je schaduw.

Ik ben een puinhoop,

Mijn geest een zwak vuurvliegje

In diepe duisternis

reikend naar jou, ontoegankelijk licht.

Voor jou duizelt dit hart,

Deze schelp vol van jouw Echo,

O oneindige Stilte.



‘Infinite Silence’

Fr. David Maria Turoldo (born 1916, Servite order)
from UDII UNA VOCE, Mondadori, 1951.



============================

MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland

.
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 08-10-2011 13:02


.


MEDITATIEF 123

Beste Lezer,

Afbeelding

Meister Eckhart (°1260 – U1328) is een mysticus die graag gelezen wordt
door mensen die mediteren,
of ze zich nu in de christelijke of in de boeddhistische traditie situeren.
Zijn tekst is zuiverend, duidelijk, steunend Â…
Afbeelding



===============================

Diegenen die om iets anders dan slechts om God en Gods wil bidden, die bidden ten onrechte; wanneer ik om niets bid, dan bid ik juist, en zulk gebed is terecht en sterk. Wie altijd om iets anders bidt, die aanbidt een afgod, en men mag zeggen dat het zuivere ketterij is. Ik bid nooit zo oprecht dan wanneer ik voor niets en voor niemand bid, noch voor Hendrik noch voor Koen. De waarachtige aanbidders bidden tot God in waarheid en in geest. Dat wil zeggen: in de heilige Geest.



Nu stel ik echter de vraag: wat is van het afgescheiden hart het gebed? Mijn antwoord daarop luidt aldus: het afgescheiden hart kan niet bidden, want wie bidt verlangt iets van God om het te ontvangen, of begeert dat God iets van hem wegneemt. Nu begeert het afgescheiden hart helemaal niets, het heeft ook niets waarvan het graag verlost zou zijn. Daarom is het vrij van elk gebed en is zijn gebed niets anders dan eenvormig zijn met God.



Het krachtigste, het zowat machtigste gebed waarmee je alle kunt verkrijgen en het bovenal waardevolste handelen komen voort uit een ledig gemoed. Hoe lediger dat is, des te krachtiger, waardevoller, nuttiger en prijzenswaardiger en volmaakter het gebed en het handelen zijn. Het ledige gemoed kan alles.



Wat is een ledig gemoed? Ledig is een gemoed wanneer het door niets in de war gebracht wordt en aan niets is gebonden, wanneer het niet door bepaalde emoties wordt vertroebeld en in geen enkel opzicht met zichzelf bezig is, doch volledig is verzonken in de liefste wil van God en uit zichzelf is getreden. Daarin verkrijgt elk menselijk handelen, hoe bescheiden ook, kracht en macht.



Zo krachtig moet je bidden, dat je zou wensen dat al je ledematen en krachten, je ogen zowel als je oren, je mond, hart en al je zinnen daarop gericht waren; en je moet niet ophouden totdat je beseft dat je wilt verenigen met Hem die je voor de geest staat en tot wie je bidt, en dat is God.



===========================================



Afbeelding



Hoe MEDITEREN?

Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.

Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.

We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.

Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.

Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.

Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.

Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie.

Keer daarom steeds terug naar jouw woord.

Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.




=======================



Na de meditatie



‘Meer aanwezig worden’ is weer een mooi verhaal

over iets dat je zou moeten bereiken.

Je kunt niet meer aanwezig worden,

je kunt alleen maar aanwezig Zijn.

Het gaat niet om het bereiken van meer aanwezigheid,

maar om het herkennen van de aanwezigheid

die er altijd al is.



Erik van Zuydam


=====================


MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland


............
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie