Meditatief
Geplaatst: 30-10-2010 14:00
MEDITATIEF 103
Beste lezer,
De discipelen zeiden tot Jezus: vertel ons, waarop lijkt het Koninkrijk der Hemelen?
Hij zei tot hen: het is gelijk een mosterdzaadje, kleiner dan alle zaden.
Maar wanneer het op aarde valt die men bewerkt heeft,
komen er grote takken uit voort die tot schuilplaats dienen voor de vogels in de lucht.
Logion 20, Thomas-evangelie.
Het verhaal van het mosterdzaadje vinden we eveneens ook bij Marcus,
Matteüs en Lucas en het is zo bekend dat we gemakkelijk terugvallen
op onze oude en vertrouwde interpretaties.
Hetzelfde verhaal bij Thomas [1] - geeft net één zinsnede méér dan de anderen,
en juist die paar woorden hebben een verreikende betekenis.
Het gaat om de woorden “die men bewerkt heeft”.
==================================
[1] Uit het boek ‘Zenmeester Jezus’, het Thomas-evangelie opnieuw vertaald
en geïnterpreteerd, met meditatieve oefeningen, Jos Stollman, uitg.
Servire, 2001, (isbn 90 215 9555 9) – pp. 56-57.
Alle herdrukken momenteel uitverkocht, maar beschikbaar
via internet - www.thomasevangelie.nl
icoon van de apostel Thomas
==========================================
Onkruid wieden in ons eigen tuintje
De tuin van je hart vraagt om dagelijks onderhoud.
Beschouw de discipline van de steeds terugkerende tijd van meditatie als het regelmatig schoffelen in het perk van de geest. Je moet energie weghalen uit de gedachtestromen die ontspruiten aan hebzucht en eerzucht, of voorzichtiger geformuleerd: aan de angst om je bezit en je naam.
Dit is het wieden van het onkruid.
Door stil bij jezelf te zijn, bij het ritme van je adem en je mantra,
trek je de valse plantjes eruit.
En wied met alle aandacht die je hebt.
Alleen wat rondscharrelen in je tuin doet het onkruid geen kwaad.
Neem scherp waar en besef dat vergeleken bij de plant die je in je wil laten groeien,
alle andere planten onbeduidend zijn.
Begrijp ook wat verwaarlozing betekent.
Als je deze tuin dagen achtereen zonder onderhoud laat liggen,
gaat het onkruid gemakkelijk diep wortel schieten
en wordt het schoonhouden steeds lastiger en zwaarder.
Er is een groot verschil tussen enerzijds het weten wat onkruid is en erover lezen en praten,
en anderzijds het daadwerkelijk in stilte, met aandacht en liefde wieden van je eigen tuintje.
========================================
Hoe MEDITEREN?
Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.
Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.
We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.
Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.
Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.
Na de meditatie
Eens gingen een paar broeders vanuit de Skêtiswoestijn een bezoek brengen aan Vader Antonius.
Ze gingen erheen met de boot, en troffen aan boord een oude man aan die er ook heen wilde.
De broeders kenden hem niet.
Onderweg op de boot praatten de broeders met elkaar over uitspraken van de Vaders en over passages uit de Schrift, en over het handwerk dat ze deden.
De oude man zat er zwijgend bij.
Aangekomen aan de aanlegsteiger merkten ze dat ook de oude man naar Vader Antonius onderweg was. Toen ze bij hem aankwamen, zei vader Antonius:
“Jullie hebben goed reisgezelschap gehad in deze oude man”.
En tegen de oude man zei hij: “Vader, U hebt goede broeders aangetroffen”.
De oude man zei: “Goed zijn ze wel, maar hun woning heeft geen deur;
wie wil gaat de stal binnen en maakt de ezel [2] los”.
Dat zei hij, omdat de broeders alles zeiden wat hun voor de mond kwam.
==========================================
[1] Antonius abt (ca. 25 - 356/357), Egyptenaar van christelijke ouders, eremiet, vestigde zich in de eenzaamheid van de Egyptische woestijn.
2 ‘ezel’ : in de oudheid symbool voor het lastige, weerbarstige ‘ego’ van de mens.
Uit: Wijsheid uit de abdijen, Maria ter Steeg, uitg. Lannoo, 2004, p.31-32
MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland
Beste lezer,
De discipelen zeiden tot Jezus: vertel ons, waarop lijkt het Koninkrijk der Hemelen?
Hij zei tot hen: het is gelijk een mosterdzaadje, kleiner dan alle zaden.
Maar wanneer het op aarde valt die men bewerkt heeft,
komen er grote takken uit voort die tot schuilplaats dienen voor de vogels in de lucht.
Logion 20, Thomas-evangelie.
Het verhaal van het mosterdzaadje vinden we eveneens ook bij Marcus,
Matteüs en Lucas en het is zo bekend dat we gemakkelijk terugvallen
op onze oude en vertrouwde interpretaties.
Hetzelfde verhaal bij Thomas [1] - geeft net één zinsnede méér dan de anderen,
en juist die paar woorden hebben een verreikende betekenis.
Het gaat om de woorden “die men bewerkt heeft”.
==================================
[1] Uit het boek ‘Zenmeester Jezus’, het Thomas-evangelie opnieuw vertaald
en geïnterpreteerd, met meditatieve oefeningen, Jos Stollman, uitg.
Servire, 2001, (isbn 90 215 9555 9) – pp. 56-57.
Alle herdrukken momenteel uitverkocht, maar beschikbaar
via internet - www.thomasevangelie.nl
icoon van de apostel Thomas
==========================================
Onkruid wieden in ons eigen tuintje
De tuin van je hart vraagt om dagelijks onderhoud.
Beschouw de discipline van de steeds terugkerende tijd van meditatie als het regelmatig schoffelen in het perk van de geest. Je moet energie weghalen uit de gedachtestromen die ontspruiten aan hebzucht en eerzucht, of voorzichtiger geformuleerd: aan de angst om je bezit en je naam.
Dit is het wieden van het onkruid.
Door stil bij jezelf te zijn, bij het ritme van je adem en je mantra,
trek je de valse plantjes eruit.
En wied met alle aandacht die je hebt.
Alleen wat rondscharrelen in je tuin doet het onkruid geen kwaad.
Neem scherp waar en besef dat vergeleken bij de plant die je in je wil laten groeien,
alle andere planten onbeduidend zijn.
Begrijp ook wat verwaarlozing betekent.
Als je deze tuin dagen achtereen zonder onderhoud laat liggen,
gaat het onkruid gemakkelijk diep wortel schieten
en wordt het schoonhouden steeds lastiger en zwaarder.
Er is een groot verschil tussen enerzijds het weten wat onkruid is en erover lezen en praten,
en anderzijds het daadwerkelijk in stilte, met aandacht en liefde wieden van je eigen tuintje.
========================================
Hoe MEDITEREN?
Ga zitten.
Zit stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen.
Zit ontspannen en alert en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.
We bevelen je de gebedszin Maranatha aan.
Zeg het woord in vier gelijkwaardige lettergrepen.
Luister ernaar terwijl je het zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Bedenk niets of verbeeld je niets, zelfs niet in spiritueel opzicht.
Wanneer gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie.
Keer daarom steeds terug naar jouw woord.
Mediteer elke morgen en avond gedurende twintig tot dertig minuten.
Na de meditatie
Eens gingen een paar broeders vanuit de Skêtiswoestijn een bezoek brengen aan Vader Antonius.
Ze gingen erheen met de boot, en troffen aan boord een oude man aan die er ook heen wilde.
De broeders kenden hem niet.
Onderweg op de boot praatten de broeders met elkaar over uitspraken van de Vaders en over passages uit de Schrift, en over het handwerk dat ze deden.
De oude man zat er zwijgend bij.
Aangekomen aan de aanlegsteiger merkten ze dat ook de oude man naar Vader Antonius onderweg was. Toen ze bij hem aankwamen, zei vader Antonius:
“Jullie hebben goed reisgezelschap gehad in deze oude man”.
En tegen de oude man zei hij: “Vader, U hebt goede broeders aangetroffen”.
De oude man zei: “Goed zijn ze wel, maar hun woning heeft geen deur;
wie wil gaat de stal binnen en maakt de ezel [2] los”.
Dat zei hij, omdat de broeders alles zeiden wat hun voor de mond kwam.
==========================================
[1] Antonius abt (ca. 25 - 356/357), Egyptenaar van christelijke ouders, eremiet, vestigde zich in de eenzaamheid van de Egyptische woestijn.
2 ‘ezel’ : in de oudheid symbool voor het lastige, weerbarstige ‘ego’ van de mens.
Uit: Wijsheid uit de abdijen, Maria ter Steeg, uitg. Lannoo, 2004, p.31-32
MEDITATIEF is een initiatief van de Christelijke meditatiebeweging
in België en Nederland