Diana (Lt "hemelse" of "goddelijke") ...

Plaats reactie
Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Diana (Lt "hemelse" of "goddelijke") ...

Bericht door Elisabeth » 16-05-2011 22:29

.

Diana (Lt "hemelse" of "goddelijke")
was de godin van de jacht wordt in verband gebracht
met wilde dieren en bossen, en ook van de maan in de Romeinse mythologie .
In de literatuur was ze de gelijke van de Griekse godin Artemis ,
hoewel in de cult overtuigingen ze was Cursief , niet Grieks, in oorsprong.
Ze was een van de drie godinnen meisje, Diana, Minerva en Vesta,
die gezworen nooit te trouwen.


Diana uit een drietal met twee andere Romeinse goden:
Egeria de waternimf, haar bediende en assistent vroedvrouw en Virbius ,
het bos god.


Diana (uitgesproken met een lange \i\ en een \)
is een bijvoeglijke vorm ontwikkeld van een oude * divios,
wat overeenkomt met later\ Divus \,
\ dius \, zoals in dius Fidius , Dea Dia en in de onzijdige vorm DIUM zin de hemel .
[1] Het is geworteld in Indoeuropean * d (e) y (e) w zin heldere hemel of daglicht,
waaruit ook afgeleid van de naam van de Vedische god dyaus en de Latijnse Deus (God),
sterft (dag, daglicht).


De Griekse αδει (αν) ός (adei (s) os) betekent leeg,
omdat Aeneas \s moeder, Venus, in de vorm van een jacht-vrouw was zeer vergelijkbaar
met de godin Diana en omdat de Aeneis beschrijft dat sinds Paris (mythologie)
de tempels heiligen een lege naam en ze ging naar beneden de lege hemel
als Eurytion gehouden op de pijl klaar op zijn gebogen boog.


De persona van Diana is complex en bevat een aantal archaïsche kenmerken.
Volgens Dumezil [2] het valt in een bepaalde subset van hemelse goden,
"als bedoeld in geschiedenissen van religie als \frame goden.
Zoals goden, terwijl de originele kenmerken van hemelse godheden,
transcendente hemelse macht en zich onthouden van directe regel in wereldse zaken,
deed ie het niet eens met het lot van andere hemelse goden in Indoeuropean religies -
die van steeds dei otiosi, [3] , aangezien zij behouden van een bepaalde soort
van invloed op de wereld en de mensheid.



De Diana van Versailles een 2e eeuwse marmeren standbeeld van Diana,
gekopieerd uit een eerder Grieks origineel.
De hemelse karakter van Diana wordt weerspiegeld in haar verband met licht,
ontoegankelijkheid, maagdelijkheid, en haar voorkeur voor het wonen op hoge bergen
en in de heilige bossen.
Diana weerspiegelt dan ook de hemelse wereld (medium) in zijn soevereiniteit,
suprematie, onaandoenlijkheid en onverschilligheid ten opzichte van dergelijke wereldse zaken
als het lot van mannen en staten.
Tegelijkertijd echter, wordt ze gezien als die actief zijn in het waarborgen
van de opeenvolging van koningen en in het behoud van de mensheid
door de bescherming van de bevalling.

Afbeelding


Deze functies zijn zichtbaar in de traditionele instellingen en culten in verband met de godin.
1) De instelling van de rex Nemorensis ,\s sacredos in de Arician hout,
die hield haar positie til iemand anders Diana uitgedaagd
en doodde hem in een duel, na het breken van
een tak van een bepaalde boom van het hout.


2) Dit ooit helemaal open opeenvolging toont het karakter en de missie
van de godin als een garantie van de continuïteit van de koninklijke status door middel
van opeenvolgende generaties. [4] Dezelfde betekenis impliceert haar functie van schenker
van regality wordt getuigd door het verhaal verteld door Livius van de voorspelling
van het rijk naar het land van herkomst van de persoon die zou bieden haar
een bijzonder mooie koe. [5] 2)
Diana werd ook aanbeden door vrouwen die zochten zwangerschap of gevraagd
voor een gemakkelijke bevalling. [ 6 ]
Dit soort van aanbidding is blijkt uit archeologische vondsten van votive beeldjes
in haar heiligdom in het Nemus Aricinum alsmede door oude bronnen, bijv. Ovidius. [6]


Hij geeft ook de oorsprong van het koningschap en de eerste koning,
schenkt hem koninklijke prerogatieven.
Diana, hoewel een vrouwelijke godheid, heeft exact dezelfde functies,
behoud van de mensheid door de bevalling en troonopvolging.



Dumezil interpretatie lijkt opzettelijk te negeren die van James G. Frazer ,
die Diana banden met de mannelijke god Janus als een goddelijke paar.
[7] Frazer identificeert de twee met de hoogste hemelse paar Jupiter-Juno
en bovendien past in deze cijfers aan de overkoepelende Indoeuropean religieuze complex.
Dit regality is ook gekoppeld aan de cultus van de bomen, met name eiken.
[ 8 ] In deze interpretatieve schema, orgaan van de Rex Nemorensis
en aanverwante ritueel moet het worden gezien als behorend bij het ​​thema van de stervende
god en de koningen van mei . [8]


Diana verscheen vaak als een jonge vrouw, leeftijd ongeveer 12 tot 19 [ nodig citaat ].
Men geloofde dat ze een eerlijke gezicht als Aphrodite
had met een lang lichaam, slank, smalle heupen,
en een hoog voorhoofd.
Als een godin van de jacht, ze droeg een zeer korte tuniek,
zodat ze konden jagen en lopen makkelijk en wordt vaak afgebeeld
met een boog, en het dragen van een koker op haar schouder,
vergezeld van een hert of jachthond. Sometimes the hunted creature would also be shown.
Soms is de jacht schepsel zou ook getoond worden.
Als godin van de maan, maar Diana droeg een lang gewaad,
soms met een sluier over haar hoofd.
Zowel als godin van de jacht en de godin van de maan is ze vaak afgeschilderd
draagt ​​een maan kroon.

Diana was in eerste instantie slechts de jacht godin,
[ nodig citaat ] in verband met wilde dieren en bossen.
Ze heeft ook later een maangodin , verdringen Titan godin Luna . [ nodig citaat ]
Ze heeft ook de bevalling werd de godin van en heerste over het platteland.
Wissowa voorgesteld de verklaring dat het zou kunnen zijn
omdat de eerste slaven van de Romeinen moet zijn geweest Latijnen
van de naburige stammen. [14]


Hoewel sommige Romeinse patroons besteld marmeren replica\s
van de specifiek Anatolische "Diana" van Efeze, waar de tempel van Artemis stond,
was Diana meestal afgebeeld voor opgeleid Romeinen in haar Griekse gedaante.
If she is accompanied by a deer, as in the Diana of Versailles ( illustration, above right )
this is because Diana was the patroness of hunting.
Als ze wordt vergezeld door een hert, zoals in de Diana van Versailles
(illustratie boven rechts) komt dit omdat Diana was de beschermvrouwe van de jacht.
The deer may also offer a covert reference to the myth of Acteon (or Actaeon),
who saw her bathing naked. Het hert kan verkapte verwijzing bieden
ook een aan de mythe van Acteon (of Actaeon), die zag haar baden naakt.
Diana transformed Acteon into a stag and set his own hunting dogs to kill him.
Diana getransformeerd Acteon in een hert en hij zette zijn eigen jachthonden hem te doden.


Verering van Diana wordt genoemd in de Bijbel.
In Handelingen van de Apostelen , Efeze metaal smeden die zich bedreigd voelden
door de prediking van Paulus Saint van het christendom,
die angstvallig rellen in haar verdediging, schreeuwen "Groot is de Diana der Efeziërs!"
(Handelingen 19:28, New Engels Bijbel ).

Na de stadssecretaris (γραμματεύς) kalmeerde de menigte, zei hij,
"Mannen van Efeze, welke persoon is er die niet weet dat de stad van de Efeziërs is de keeper
(voogd) van de tempel van de grote Diana en haar beeld dat uit de hemel viel?
"(Handelingen 19:36)

voor meer info:
http://translate.google.nl/translate?hl ... mythology)

Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie