Sivananda

Plaats reactie
Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Sivananda

Bericht door Liana » 05-11-2010 10:31

Afbeelding


Moge Vinayaka, Saraswati, Mahesvarie en Sadasiva mij voorspoed brengen.
Ik groet de Goeroe, de Schepper,
Onderhouder die waarlijk het Absolute is.
Die Sadgoeroe groet ik.


Zijne Heiligheid Shri Sivananda Saraswati
werd in de maand september van het jaar 1887 geboren in Zuid-India.
Hij studeerde in Trichinopoli en werd dokter.
Maar al snel zag hij in dat hij op die manier de mensheid niet zo goed kon helpen.
In 1924 nam hij sannyasa in Rishikesh.
Hij besluit dan zijn leven aan de yoga te wijden.


Hij doet 15 jaar lang zijn oefeningen (tapas)
en geeft 10 jaar lang over al in het land lezingen.
Hij blijkt een uitzonderlijke begaafde yogi te zijn,
die 300 boeken over yoga schrijft. Hij doorziet de veda\s en de oepanishaden.
Vele leerlingen komennaar hem toe en om zich heen vormt zich een ashram.
In Rishikesh (Varanasi).


In 1935 richt hij de "Divine Life Society" op.
Deze is gewijd aan de idealen van de yoga:
waarheidslievendheid, rechtschapenheid, zelfrealisatie.


Hij vat al zijn kennis over yoga samen in een soort zesvoudige formule voor geestelijk leven.
Zijn zes belangrijkste disciplines zijn:
1.: Dien.
2.: Schenk Liefde.
3.: Geef.
4.: Zuiver Jezelf.
5.: Mediteer. en
6.: Verwezenlijk.


In zijn ashram in Rishikesh leidt hij enkele leerlingen op die daarna wereldberoemd worden.
Een boom herkent men aan zijn vruchten.
Voor mij zijn het meest bekend: Swami Vishnudevananda
die later naar Amerika wordt gestuurd door Sivananda en Sathyananda Saraswati,
de grondlegger van de eerste yoga universiteit in bihar, India.


Zijne Heiligheid Sivananda overlijdt in 1963.
Zijn ashram wordt daarna geleid door Swami Cidananda.


Moge alle wezens, in alle werelden, gelukkig zijn.
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Sivananda - Dagelijkse Lezingen

Bericht door Liana » 05-11-2010 10:33

Afbeelding


Sivananda - Dagelijkse Lezingen



mediteer hierover voor wijsheid
de aspirant moet zich ook van sadurmis - zes golven in de oceaan van samsara - scheiden - het wereldse leven, namelijk, geboorte en dood, honger en dorst, vreugde en verdriet.
geboorte en de dood behoren tot het fysieke lichaam.
honger en de dorst behoren tot de prana - het leven.
vreugde en verdriet zijn de attributen van het verstand.
de ziel is ongehecht.
de zes golven kunnen de atman - zelf - niet raken, die subtiel is zoals de doordringende ether.
hij moet zich ook van indriyas - zintuigen - scheiden.
hij moet niet de functies van de indriyas op zich nemen.
hij moet als een toeschouwer staan, en getuige van de activiteiten van het verstand, prana en indriyas.
de indriyas en het verstand zijn als stukken ijzer in contact met een magneet.
zij functioneren door het licht en de macht te lenen van de bron, de eeuwige atman.

meditatie op volgende slokas - verzen - van en over de speciale formules van sris ankara, zullen een weg banen in de ontwikkeling van je viveka - wijsheid, en in het scheiden van van de denkbeeldige voertuigen, nl. indriyas prana, verstand en de vijf scheden.

de formules van sri sankaracharya zijn, \brahman - het eeuwige - alleen is waarheid - deze wereld is onecht; de jiva - ziel - is identiek met brahman\.
de gita zegt, \onwerkelijke heeft geen wezen; het echt hield nooit op te bestaan; de waarheid omtrent beide werd waargenomen door zieners van de essentie der dingen\. - ii:16
bezinning over dit sloka zal viveka inprenten.

\ik doe niets - zo moet de geharmoniseerde denken, die de essentie der dingen kent.
zien, horen, aanraken, ruiken, eten, bewegen, slapen, ademhalen, spreken, geven, grijpen, de ogen openen en sluiten - weet hij dat de zintuigen zich onder de objecten van de zintuigen bewegen.\ - v:8-9.
je kunt je scheiden van de indriyas door te mediteren op de betekenis van deze slokas.

\alle acties zijn vervaardigd door alleen de kwaliteiten van de natuur.
het zelf, misleid door egoisme, denkt, \ik ben de doener.\
maar hij, die de essentie kent van de afdelingen van de kwaliteiten en de functies, vasthoudend dat de \kwaliteiten\ zich tussen de kwaliteiten bewegen, is niet gehecht.\
door op deze twee slokas te mediteren, kunt je zich van drie gunas - kwaliteiten van de natuur - afscheiden.
\hij die ziet dat prakrti - natuur - waarlijk alle acties uitvoert, en dat zelf actieloos is, hij ziet.\ - xiii:2
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 08-11-2010 10:34

Afbeelding




ware bezadigdheid
de wereld is zo onwerkelijk zoals een schaduw of een luchtbel.
waarom loopt je het speelgoed van naam en faam achterna?
hoe onzeker is het sensuele leven in deze denkbeeldige wereld!
hoe voorbijgaand is het sensuele genot!
noteer hoeveel duizenden mensen werden meegesleept in de recente tsunami!
hoeveel huizen vernietigd werden!
maar toch willen de mensen strandhuisjes bouwen en daar onsterfelijkheid bereiken.
hoe dwaas zijn ze!
zelf-begoochelde zielen!
beklagenswaardig is hun lot!
ik bid voor hen.
zij zijn slechts aardwormen, aangezien zij brassen in vuiligheid.
moge god hen vairagya - bezadigdheid - verlenen, viveka - wijsheid, en bhakti - devotie.

de vairagya die tijdelijk komt na incidenten zoals het verlies van een of andere innige geliefde verwant, of van rijkdom, worden karana vairagya genoemd.
het zal niet veel helpen in de geestelijke vooruitgang.
het verstand zal eenvoudig wachten om de sensuele objecten te vangen wanneer een gelegenheid komt.

vairagya, geboren uit discriminatie, is het aankondigend symptoom van geestelijke ontwikkeling.
het zal de aspirant helpen in zijn geestelijke verheffing.
als je vairagya ontwikkelt, als je jou indriyas onderwerpt en de genoegens van deze wereld mijdt - als mest, als vergif, aangezien zij vermengd zijn met pijn, zonde, vrees, hunkeren, miserie, ziekte, ouderdom en dood - kan niets je in deze wereld verleiden.
je zult eeuwige vrede en oneindige zaligheid hebben.
je zult geen aantrekking voor vrouwen en andere aardse objecten hebben.
wellust kan je niet grijpen.

het lichaam is de bron van grote miseries.
het is vol van onzuiverheden.
het brengt verachting, censuur, enz.
het is onderworpen aan ziekten, bederf, en ouderdom.
het gaat voorbij zonder te berichten.

geef moha - gehechtheid - voor het lichaam op.
denk aan atman - zelf - die eeuwig is, zuiver, en alles-doordringend.
de dingen die voordien verrukking verschaften, geven je nu ongenoegen.
dat is het teken van vairagya.
de schaduw van wolken, de vriendschap met een dwaas, de schoonheid van de jeugd, rijkdom - duren allemaal slechts voor een korte tijd.
vairagya - bezadigdheid, onverschilligheid, ongehechtheid - zijn van twee soorten.
karana vairagya door sommige miseries, en
viveka purvak vairagya door onderscheid tussen echt en onecht.
het verstand van het eerste type wacht eenvoudig op de kans om de dingen terug te krijgen die werden opgegeven.
maar de andere mens die de objecten wegens viveka opgaf zal geestelijke vordering hebben.
hij zal geen terugval hebben.
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 23-11-2010 11:01

Afbeelding

moeilijkheden versterken je
moeilijkheden komen om je te testen, en hierdoor je te helpen je wil, je geduld, en uithoudingsvermogen te versterken.
wees dapper.
wees vrolijk.
wees kalm, koel.
wees elk moment ingetogen, zelfs in het zicht van moeilijkheden.
er is geen geestelijke sadhana - praktijk - die volledig vrij is van hindernissen en moeilijkheden.
god zendt troost, aanmoediging bij elke stap naar de oprechte aspirant.
nederlaag en mislukking hebben hun bedoeling.
kritiek heeft ook zijn nut.

wees vrij van depressie en irritatie.
blijf onbewogen in kritiek of lof.
wees standvastig.
sta pal als een rots - onberoerd door emotionele stormen, frustraties, en nederlagen.
een geestelijke aspirant wordt gesteund door de hele geestelijke wereld.
alle heiligen verlenen hun onzichtbare hulp en steun aan zo\n vechtjas.
je wordt nooit werkelijk alleen gelaten.
alle heiligen en yogi-nis zullen je innerlijke hulp geven.
hun geestelijke vibraties zullen je verheffen en inspireren.

zonder groot geduld en volharding, wordt de geestelijke zoektocht een bergopwaartse taak.
geen halve maatregelen zullen het doen op de geestelijke weg.
schenk je hele hart aan de waarheid en aan sadhana.
heb geloof.
sta pal.
ontplooi.
verwerf.
alle nederlagen zijn voorbijgaand.
alle tegenslagen zijn nodige ervaringen.
hou je moed hoog.
stap voorwaarts.
het succes en de overwinning behoren je toe.
heb geduld ten eerste, ten tweede en ten laatste!
dit moet het motto zijn voor wie naar het innerlijke licht streeft.

de grote dingen hebben een klein begin.
al groei is geleidelijk.
om volkomen onberoerd te zijn,
door om het even wat,
in alle omstandigheden,
naar alle dingen kijkend als voorbijgaande fenomenen,
altijd een onderscheiden, stille getuige voelend bij alle levenservaringen,
dit zijn de tekens van een geestelijke aspirant.

deze kwaliteiten moeten zorgvuldig en bewust worden gecultiveerd.
zij komen niet in een dag.
maar zij komen geleidelijk aan door gelovige praktijk.
een onzichtbare macht begeleidt en bewaardt je.
voel deze kracht en aanwezigheid.
wie begiftigd is met
bezadigdheid,
medeleven,
sereniteit,
zelf-controle, en
wie het verlangen voor deze wereld en de volgende heeft opgegeven, en
wie controle over zijn verstand en zintuigen heeft,
is geschikt om de geestelijke weg te betreden.
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 24-11-2010 02:05

Afbeelding


zeer belangrijke sadhana
de mens is een mengsel van drie ingredienten.
deze zijn
het menselijke element,
het brutale instinct, en
de goddelijke straal.
hij wordt begiftigd met
een eindig verstand,
een vergankelijk lichaam,
wat kennis, en
wat kracht.
dit maakt hem duidelijk menselijk.
wellust, woede, en haat behoren tot zijn brutale natuur.

de weerspiegeling van kosmische intelligentie staat achter zijn intellect.
zo is hij een beeld van god.
wanneer de brutale instincten sterven,
wanneer deze onwetendheid beeindigd is,
wanneer hij belediging en verwonding kan verdragen,
dan wordt hij een met het goddelijke.

een dorstige aspirant is iemand die zelf-ontkenning beoefent.
hij probeert altijd te voelen dat het lichaam niet tot hem behoort.
als iemand hem slaat of verwondt, ofwel zijn hand of keel, moeten hij stil blijven.
hij moet geen ruw woord spreken - omdat het lichaam niet van hem is.
hij begint zijn sadhana - praktijk - met te zeggen:
\ik ben niet dit lichaam.
ik ben niet dit verstand.
chidananda rupa shivoham.\

een ruw woord brengt een mens uit evenwicht, en een beetje oneerbiedigheid verstoort hem.
hij is zo zwak geworden, ondanks zijn opgeschept verstand, zijn hoge positie in de maatschappij, zijn graden, zijn diplomas en titels.

verdraag belediging, verdraag verwonding.
dit is de essentie van alle sadhana.
dit is de belangrijkste sadhana.
als je in hierin slaagt, kun je makkelijk het grenzeloze domein van eeuwige zaligheid binnengaan.
nirvikalpa samadhi - bovenbewuste staat - zal alleen komen.
dit is de moeilijkste sadhana.
maar het is gemakkelijk voor zij die
brandende vairagya - bezadigdheid, en
waarachtig sterk verlangen naar bevrijding hebben.

eerst moet je als een blok van steen worden.
alleen dan zal je in deze sadhana worden gevestigd.
nu kan niets je nog beinvloeden.
misbruik, vernedering, spot, belediging, vervolging - geen hiervan kan enige invloed op je hebben.

het leven is god uitgedrukt.
het leven is vreugde.
het leven is de overstromende zaligheid van de geest.
het leven is de strijd voor volheid en perfectie.
het leven is een veldslag voor het bereiken van de opperste onafhankelijkheid
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Liana
Site Admin
Berichten: 2595
Lid geworden op: 03-10-2010 22:51

Bericht door Liana » 13-01-2011 16:01

Afbeelding

De zegen van ahimsa ahimsa - geweldloosheid - is een van de belangrijkste
geloften van het goede leven.
het is een opperste plicht van de mens - ahimsa paramo dharmah - aldus
verklaart de schrift.
in de regeneratie en divinisatie van de mens, de eerste stap is de
beestachtige natuur te elimineren.
de overheersende trek in dieren is wreedheid.
daarom schreven wijze ahimsa voor.
dit is een hoogst efficiente hoofd-methode om de brutale, wrede natuur bij
de mens volledig tegen te gaan en uit te roeien.
o vurige aspirant!
overdenk de grote betekenis, en immens belang, waarde en zegen van ahimsa.
begin nu zijn praktijk - op dit moment.


sommigen denken dat ahimsa alleen niet-doden betekent.
ahimsa is perfecte onschadelijkheid en ook positieve liefde.
het betekent zelfs zich te onthouden van de lichtste gedachte van kwaad voor
om het even welk levend schepsel - mentaal, mondeling, of door daden.
er is geen excuus noch uitzondering aan de bovengenoemde regel.
ruwe woorden voor bedelaars, bedienden of ondergeschikten is himsa -
wreedheid.
er niet in slagen pijn of kommer in een andere te verlichten is negatieve
himsa.
ruwe acties van iemand anders goedkeuren is tegen ahimsa.
vermijd strikt alle vormen van ruwheid, direct of indirect, positief of
negatief, onmiddellijk of vertraagd.
beoefen ahimsa in zijn zuiverste vorm, o saumya! en word goddelijk.
ahimsa en goddelijkheid zijn een.


ahimsa is een wapen van de sterken.
het kan niet door zwakkelingen worden uitgeoefend.
ahimsa is opperste liefde.
hij die ahimsa omhelst, omhelst allen, houdt van allen.
om te beginnen, houd alle fysieke geweld tegen, houd op met vieze en ruwe
woorden te uitten.
val dan rechtstreeks het verstand aan.
er zal innerlijke agitatie zijn.
je kunt denken aan geweld plegen.
controleer door deze gedachte-golf
gebed,
verering,
meditatie,
onderzoek,
pranayama - yoga ademhaling,
satvisch - zuiver - voedsel, en
studie van heilige boeken.
produceer steeds opnieuw stromen van liefde,
door het gevoel te cultiveren dat
\alles is de ziel\ - atma-bhava, of
\alles is de heer\ - narayana-bhava.


je zult honderd keer falen, maar het is niet van belang.
sta opnieuw op.
maak nieuwe besluiten en houdt je er stevig aan.
marcheer dapper met regelmatige stappen, o kenner van jezelf!
wanhoop nooit.
bestudeer het leven van de apostelen van geweldloosheid - de heer buddha, de
heer jesus, mahatma gandhi en anderen, steeds opnieuw.
houd hun geestelijke beeld en idealen voor de ogen van je verstand, en put
inspiratie uit hen.
let zorgvuldig op je gedrag, gedachte en spraak en daden, dagelijks, en je
zult regelmatig groeien in de praktijk van geweldloosheid.
venkatesa © 2008 - Om Namah Shivaya - Om Namo Venkatesaya.
www.venkatesaya.com/
Geniet vandaag zodat je de herinning van vandaag -- morgen -- kan herinneren

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 14-01-2011 20:24

Afbeelding


Een oefening om deugd te ontwikkelen
onderzoek je karakter.
neem de defecten op die je erin vindt, en vindt hun tegengestelden.
laat ons zeggen dat je aan geprikkeldheid lijdt.
het tegengestelde van geprikkeldheid is geduld.
probeer om deze deugd te ontwikkelen, door op de abstracte deugd van geduld te mediteren.


ga regelmatig zitten elke ochtend, om 4 u. in de lotusbloem houding.
zit in een solitaire plaats voor een half uur - denk aan geduld.
denk aan zijn waarden, denk aan de beoefening ervan onder provocatie.


neem op deze manier een punt elke dag.
denk regelmatig over dat punt, zonder het verstand te laten zwerven.
denk over jezelf als volkomen geduldig, een model van geduld.
beeindig de meditatie met een gelofte dat
\dit geduld, dat mijn ware ziel is,
ik zal voelen het voelen en ik het toene, vandaag, en elke dag\.


voor een paar dagen kan er geen waarneembare verandering zijn.
je kunt nog steeds geprikkeldheid tonen en voelen.
maar blijf beoefenen.
je zult zien dat spoedig, de gedachten van geduld zich gelijktijdig met de slechtgezinde impuls zullen voordoen, en de irritatie zal worden gecontroleerd.


blijf beoefenen.
de slechtgezinde impulsen zullen zwakker en zwakker groeien, tot je vindt dat de geprikkeldheid is verdwenen is,
en het geduld je normale attitude ten opzichte van ergernis is geworden.


op deze wijze, kun je verschillende andere deugden ontwikkelen, zoals
sympathie,
zelfbedwang,
zuiverheid,
nederigheid,
welwillendheid,
adel en
grootmoedigheid.


de concentratie van het verstand op god, na zuivering, schenkt echt geluk en kennis.
je bent geboren alleen met deze bedoeling.
duik diep.
de goddelijke vlam, het licht der lichten, brandt daar.
versmelt binnenin.


je bent overgegaan naar miljoenen baarmoeders,
je kende talloze geboorten,
je kende talloze vaders en moeders,
je kende tallooze broers en zusters,
miljoenen vrouwen en kinderen,
en toch zijn je wensen niet omgekomen.
je leeft om te eten, te drinken en plezier te maken.
maar de geboorte is pijnlijk, de dood is pijnlijk, alles is pijnlijk.
luister naar mij broeder - dood de hartstocht.
kroon de heer rama in je hart.
dan schalt de trompet van triomf.


dat zegt sivanandahttp://www.venkatesaya.com/
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Elisabeth
Site Admin
Berichten: 6960
Lid geworden op: 03-10-2010 22:14

Bericht door Elisabeth » 30-01-2011 19:40

Afbeelding




Vermijd uitersten
het verstand wil altijd met iets bezig zijn.
wanneer het zich aan de objecten hecht,
koestert het,
het voelt geamuseerd en gelukkig.
er kan aantrekking zonder gehechtheid zijn.
je kunt aangetrokken zijn tot een mooie roos, maar je bent er niet aan
gehecht.
gehechtheid komt na bezit en genieten.


gehechtheid, liefde, ananda - gelukzaligheid, allen gaan samen.
je bent gehecht aan vrouw en kinderen, enz.
je houdt van hen omdat ze je ananda geven.
aangezien deze wereld denkbeeldig is en
zoals, door deze illusie, de pijn verschijnt als genot,
moet je alle wereldlijke gehechtheid uitroeien.
richt je liefde en gehechtheid
naar de werkelijkheid,
naar brahman,
naar het substratum
dat achter alle objecten ligt,
dat de getuige is van alle activiteiten die in buddhi plaatsvinden -
intellect.


het is moeilijk om het verstand af te leiden, dat van vroege kinderjaren in
de schadelijke gewoonte van het streven naar externe genoegens is gevallen,
en dat blijft doen, tenzij je het iets superieur geeft om geamuseerd mee te
worden.
het intellectuele genoegen is ver superieur aan sensueel genoegen.
zo ook, is ananda - vreugde van meditatie - superieur aan intellectueel
genoegen.
spirituele gelukzaligheid, verworven door zelf-realizatie, is oneindig,
onmetelijk, grenzeloos.
het is anandaghana - een stevige massa van gelukzaligheid.


houd het verstand in een staat van matiging.
het verstand loopt altijd graag naar uitersten.
het loopt ofwel naar extreme vreugde, ofwel naar extreme depressie.
uitersten komen samen en bewerkstelligen een reactie.
in bovenmatige vreugde kan het verstand niet worden gekalmeerd.
laat daarom altijd het verstand kalm en vrolijk zijn.


ghee - geklaarde boter - heeft twee staten - vast en vloeibaar.
zo is het met het verstand.
in de wakkere staat is het vast, en in de diepe slaap staat is het
vloeibaar.
in het in vaste toestand is het beperkt en massief.
vandaar dat het eindige ervaringen heeft.
in de vloeibare staat is het onbegrensd, en zo ook jiva - de ziel ervaart de
homogene en onbegrensde zaligheid.
in de diepe slaap staat is er geen ego, geen verlangen, vandaar dat het de
onbegrensde gelukzaligheid van atman ervaart.
http://www.venkatesaya.com/
Het leven begint op het moment
waarop je je niets meer aantrekt
van wat anderen over je denken.

Plaats reactie